به گزارش روز دوشنبه ایرنا، همزمان با فرا رسیدن کریسمس و فصل خرید در اروپا بیشتر کشورهای این منطقه پیشبینی تیرهای از وضعیت اقتصادیشان درآینده دارند و انتظارات اقتصادیشان را کاهش دادهاند.
روزنامه انگلیسی گاردین بهتازگی در گزارشی نوشت کریسمس قرار است فصل شادی باشد، اما امسال افزایش هزینههای پذیرایی جشن در سراسر اروپا درخشش این جشنها را از بین برده است.
این روزنامه افزود: هزینه غذا و نوشیدنی و هدایایی مانند کتاب، فرقی نمیکند قیمتهای بالاتر زندگی را برای خانوادههای اروپایی سختتر میکند.
شام جشنهای کریسمسی در سراسر اروپا حس متفاوتی دارد. در حالی که در انگلیس، ایرلند، فرانسه و آلمان، غذاهایی مانند بوقلمون، غاز یا اردک بهطورمعمول در مرکز سفره قرار دارند، ماهی در شرق اروپا محبوب است و گوشت خوک در بسیاری از کشورهای شمال اروپا جای خود را دارد.
همه این مواد پروتئینی در سال گذشته تحتتاثیر تورم قرار گرفتهاند، با این حال، هزینه غلات نیز بهدلیل جنگ اوکراین در کنار سوخت برای حملونقل، انرژی برای پردازش و هزینههای بالاتر نیروی کار افزایش یافته است.
قیمت مرغ در انگلیس نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است که به شام پرهزینهتر برای بسیاری از خانوادهها در سال جاری کمک کرده است.
این افزایش در ایرلند و فرانسه نیز وجود دارد، اگرچه تورم در آنجا کمتر از انگلیس است، اما همچنان قابل توجه است. در آلمان، قیمت نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته است، اما ۴۳ درصد گرانتر از قبل از ایام جشن های سال ۲۰۲۰ است.
اداره آمار اروپا(یورواستات) در گزارش جدید خود عنوان کرد که نرخ سالانه تورم در منطقه یورو به رغم کاهش جزیی در ماه نوامبر، همچنان برای مواد غذایی، نوشیدنی، محصولات تنباکو بالا بوده است. در نتیجه خانواده های اروپایی برخی از جشن ها و خریدهای سنتی کریسمسی را کاهش داده اند.
بر اساس پیش بینی اقتصادی پاییز کمیسیون اروپا که در ۱۵ نوامبر منتشر شد، رشد اقتصاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ کندتر شده است بنابراین، کمیسیون اروپا پیش بینی رشد اقتصادی خود را در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال جاری به ۰.۶ درصد کاهش داده است.
در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، اقتصاد هنوز در وضعیت رکود است. در ماه اکتبر، دولت آلمان کاهش ۰.۴ درصدی را برای سال جاری و رشد ۱.۳ درصدی را برای سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرد.
در کشورهای مختلف اروپایی از آلمان گرفته تا انگلیس و در بوسنی و هرزگوین و جمهوری چک در بین خانواده ها اصطلاح جدیدی تحت عنوان احتیاط مالی رواج یافته است و آنها مجبور هستند بخشی از درامد خود را صرف خرید کالاهای ضروری مانند غذا کنند که این امر باعث محدودیت در هزینه هایی شده است که در ایام کریسمس صرف رزرو رستوران ها و سایر تفریحات کریسمسی می شود.
کمیسیون اروپا پیشبینی رشد خود را برای اقتصادهای اتحادیه اروپا و منطقه یورو کاهش داده و این امر نشان میدهد که چالشهای اقتصادی هنوز به پایان نرسیده است. این تجدید نظر در نگرانی های مالی فعلی مردم بازتاب یافته و نیاز به هزینه های اقتصادی در این فصل کریسمس را بیش از پیش تقویت کرده است.
مردم اروپا در تغییر رویه خود به سمت صرفه جویی بیشتر، خود را با واقعیت های جدید اقتصادی تطبیق می دهند. این امر باعث تشویق به خرج کردن آگاهانه و جستجوی جایگزین های مقرون به صرفه کرده است.
با شروع فصل کریسمس، واضح است که تاثیر افزایش هزینه های زندگی و عدم اطمینان اقتصادی در حال تغییر شکل دادن به نحوه جشن گرفتن اروپایی ها از تعطیلات است. از مالت تا آلمان، خانوارها به دنبال هنجارهای جدید برای سپری کردن فصل جشن های سال نو در اروپا هستند.
دیوید زارا اقتصاددان کشور مالت در این زمینه گفت بیشتر اروپایی ها به افزایش قیمت ها با سفت کردن کمربندهای خود پاسخ داده اند.
وی در گفت گو باخبرگزاری شینهوا گفت: هزینههای بسیار بیشتری وجود دارد که خانوادهها باید با آنها کنار بیایند و مراقب باشند هزینههای اندکی که برای کریسمس باقی مانده را چگونه خرج می کنند.
نظرسنجی جدید موسسه تحقیقات بازار GfK نشان می دهد که، تقریباً سه چهارم خانوارهای آلمانی با درآمد خالص پایین، قصد دارند برای خرید خواربار کریسمس صرفه جویی کنند.
هورست لوچل استاد اقتصاد در دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت، تایید کرد که نرخ تورم بالاتر و عدم اطمینان در مورد آینده بر قصد هزینههای خانوارها تأثیر میگذارد.
بر اساس نظرسنجی یوگاو که در اوایل دسامبر انجام شد، بیش از ۵۰ درصد از خانواده های انگلیسی نیز به دلیل افزایش هزینه های زندگی، در هزینه کردن بودجه کریسمس خود را سختگیرانه تر عمل می کنند.
نظرسنجی دیگری که توسط دفتر آمار ملی (ONS) دربین بزرگسالان انگلیسی انجام شد، نشان داد ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان قصد داشتند غذا یا هدایای کریسمس کمتری بخرند.
در سوئد، مشتریان بیشترین وقت خود را به جای خرید، صرف تماشای ویترینها میکنند.
شرکت تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل دادههای فرانسه CSA نیز در نظرسنجی جدیدی اعلام کرد میانگین بودجه اختصاص داده شده به کریسمس در فرانسه امسال ۵۴۹ یورو است که ۱۹ یورو کمتر از سال ۲۰۲۲ است.
https://www.theguardian.com/business/۲۰۲۳/dec/۲۲/inflation-christmas-europe-rising-cost-food-drink
https://bnnbreaking.com/breaking-news/economy/europe-embraces-frugality-a-new-norm-for-christmas-spending-amid-economic-challenges/
https://english.news.cn/۲۰۲۳۱۲۲۴/۳۰۷b۱۲۱a۳۷۱۹۴۳۸ebd۴a۶d۶۱۶۲f۱d۴f۶/c.html
نظر شما