به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رحیم مرتضایی در بازدید اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی،صنایع معادن و کشاورزی همدان از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همدان افزود: هزار و ۸۶۰ واحد تولیدی در همدان به فعالیت می پردازند که قادر به تولید و صادرات بیش از ۲۰۰ نوع کالا هستند.
وی اظهار کرد: در گذشته سیاست اتاق به ارتباط با چند کشور از جمله یکی از کشورهای آفریقایی محدود بود اما در دوره جدید تلاش داریم تا زمینه را برای ارتباط گیری با تجار و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف با اولویت کشورهای منطقه با هدف کمک به توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم کنیم.
مرتضایی افزود: همدان در زمینه های مختلف از جمله صنعت،کشاورزی و گردشگری استعدادهای زیادی در زمینه سرمایه گذاری دارد و باید با معرفی این توانمندی ها بتوانیم به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این استان پرظرفیت کمک کنیم.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی همدان با استفاده از ظرفیت های قانونی از جمله شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به دنبال حل مسایل و مشکلات و رسیدگی به مطالبات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان است،افزود: در این بین از ظرفیت رسانه ها نیز برای رسیدن به اهداف یاد شده و طرح مسایل بخش خصوصی استفاده می کنیم.
رییس اتاق بازرگانی همدان اظهار کرد: هشت جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی امسال برگزار شده و تصمیمات خوبی از جمله در حل مشکلات حوزه فرش این کالای فرهنگی، صنعتی و هنری همدان گرفته شده و برهمین اساس همایش ملی فرش برگزار شد و همچنین کمیته برگزاری همایش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در استان تشکیل شده است.
مرتضایی همچنین گفت: در دوره جدید اتاق بازرگانی ۱۲ کمیسون تخصصی از جمله صنعت، معدن، تامین اجتماعی و مالیاتی، گردشگری و صنایع دستی، سرمایه گذاری، مسائل بانکی، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک و اقتصاد گردشگری سلامت شکل گرفته که استقبال خوبی از سوی فعالان اقتصادی در این زمینه به عمل آورده شده است و افراد اثرگذار با ارائه راهکارهای اثربخش در این کمیسیون ها حضور دارند.
خیرالله اسدی نایب رییس اتاق بازرگانی همدان گفت: فعالیت های اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی کمتر از سوی رسانه های رسمی و خبرگزاری ها مورد توجه قرار می گیرد.
اسدی خواستار بازتاب بیشتر و بهتر فعالیت های اتاق بازرگانی همدان شد و گفت: کارها و خدمات زیادی در اتاق به منظور رسیدگی به مطالبات و بهبود شرایط تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و صادرکنندگان انجام می شود که از سوی رسانه ها نیازمند اطلاع رسانی است.
نایب رییس اتاق بازرگانی همدان ایجاد دفتر نمایندگی اتاق در بهار و تویسرکان را از فعالیت های مهم اتاق برشمرد و گفت: در حوزه های کشاورزی و معدنی زمینه کار زیادی در همدان وجود دارد و امیدواریم با حمایت های دولت بتوانیم زمینه بهره برداری مناسب از ظرفیت های استان در این زمینه ها را فراهم کنیم.
رامین رحیمیان عضو هیات رییسه و خزانه دار اتاق بازرگانی همدان گفت: شعار اعضای هیات رییسه اتاق همدان در دوره جدید شفافیت و اتاق شیشه ای است، بنابراین از اینکه رسانه ها به عنوان یک ناظر بیرونی فعالیت ها و عملکرد اتاق را مورد نقد و بررسی قرار بدهند، استقبال می کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته یکی از کشورهای غرب آفریقا به عنوان هدف صادراتی همدان انتخاب و مورد تمرکز اتاق قرار گرفته بود که عملا امکان چندانی در این خصوص وجود نداشت،افزود: اتاق در دوره فعلی تمرکز خود را بر گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه معطوف کرده تا زمینه برای ارتقای صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی همدان به آنها فراهم شود.
ناصر قنبری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی همدان نیز به توانمندی های تولیدی و صادراتی این استان اشاره کرد و گفت: همدان در زمینه تولید مبل و منبت و انگور و صنایع تبدیلی و خشکبار از پتانسیل بالایی برخوردار است و باید تولیدکنندگان این بخش ها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه ۱۱ هزار نفر در بخش تولید مبل و منبت و همچنین همین میزان در زمینه تولید سفال و صنایع دستی در استان همدان اشتغال دارند،افزود: حفظ وضعیت موجود از حیث تولید و اشتغال و در درجه بعد ارتقای آن مورد توجه ماست و رسانه ها از جمله ایرنا باید به این مهم با هدف تقویت تولید داخلی کمک کنند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مسایل و مشکلات مختلفی پیش روی صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد که انعکاس آنها از طریق رسانه های رسمی و معتبر مانند ایرنا می تواند بستری برای گره گشایی از آنها فراهم کند.
رضا اولادی رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همدان نیز در این بازدید گفت: ایرنا قدیمی ترین خبرگزاری ایران و رسانه رسمی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و به عنوان یک رسانه مرجع آمادگی انعکاس اخبار اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی به شمار می رود را دارد.
وی با بیان اینکه توانمندی های اقتصادی همدان در داخل و خارج از کشور کمتر معرفی و شناخته شده است،افزود: ایرنا با تعامل با اتاق بازرگانی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی اعم از تولیدکنندگان و صنعتگران، صادرکنندگان و سرمایه گذاران برای کمک به جبران این خلاء و همچنین طرح مطالبات فعالان اقتصادی آمادگی دارد.