۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85265712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رییس اتاق بازرگانی: اطلس صادراتی همدان تدوین شده است

همدان- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: اطلس صادراتی استان با هدف توسعه صادرات هدفمند تعریف و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رحیم مرتضایی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای اطلس صادراتی ۲۰۶ قلم کالای صادراتی احصا و شناسایی شده است که به زودی رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه تدوین اطلس صادراتی برای اولین بار در تاریخ بازرگانی با نرم افزارهای خاصی شکل گرفته است ادامه داد: هزار و ۸۰۰ شرکت این تعداد قلم کالا را تولید می کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان اظهار کرد: در این اطلس مشخص می شود که کشورها چه کالاهای از استان ما را نیاز دارند تا هیات های تجاری با هدف و برنامه خاص اعزام شوند.

مرتضایی گفت: ۲۴ تشکل در اتاق بازرگانی استان همدان عضو هستند که نسبت به میانگین کشور بالاتر است که تشکل حمل و نقل و لجستیک امسال به این تعداد اضافه شده است.

۴۵۳ نفر عضو اتاق بازرگانی هستند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان افزود: ۲۸۳ کارت بازرگانی و ۱۷۰کارت عضویت صادر شده است که در مجموع ۴۵۳ نفر عضو اتاق بازرگانی هستند که در ۶ماه امسال ۱۳۵کارت عضویت صادر شد.

مرتضایی دوره آموزشی برای فعالان اقتصادی، فعال کردن مرکز داوری اتاق بازرگانی و تدوین راهبرد چهار ساله اتاق را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و ادامه داد: در چشم انداز چهار ساله ارتقای تعداد اعضا به بالای ۵۰۰ نفر دیده شده است.

به گفته وی اکنون در شهرستان های بهار و نهاوند اتاق بازرگانی برای خدمات بهتر به اعضا افتتاح شده است.

وی اظهار کرد: جذب حدود ۱۲سرمایه گذار، گسترش روابط بین الملل، ارتقا کمیسیون های تخصصی و ایجاد کمیسیون اقتصاد و سلامت را از دیگر اهداف اتاق بازرگانی استان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات استان بود که بیشترین آن در بخش صنعت با ۳۸درصد ثبت شده است.

۱۲۴ قلم کالا از همدان صادر می شود

مرتضایی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان معادل ۵۰ درصد به عراق اختصاص دارد گفت: در مجموع ۱۲۴قلم کالا از استان همدان صادر شده است.

وی اظهار کرد: وزارت امور خارجه در هشت استان کشور دفتر ایجاد کرده که یکی از آنها همدان است که این دفاتر تعامل با سایر کشورها را تسریع می دهد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان پیگیری و تعامل با اتاق بازرگانی سایر کشورها را از دیگر برنامه های استان ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا با ترکمنستان و بخارا در زمینه شرکت های فناور تعاملاتی صورت گرفته است.

شناسایی ۱۹سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان

وی با بیان اینکه ۱۹سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان شناسایی شده است اما در این زمینه سرمایه گذاری کمی وجود دارد از برگزاری همایش ملی سنگ های قیمتی در این زمینه خبر داد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به اینکه ایجاد معدن به لحاظ زیست محیطی آسیب زا است اما سنگ های قیمتی از نظر زیست محیطی آسیب کمتری دارد لذا در اولویت قرار می گیرد و مطالعات دقیق انجام شده است.

مرتضایی خاطرنشان کرد: همدان در سال های قبل یکی از مراکز صادرات فرش بوده و توجه به این موضوع هم در برنامه اتاق بازرگانی قرار دارد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه های با کشورهای مختلف انجام شده و هیات های به زودی به عمان ، ترکمنستان و ازبکستان برای توسعه صادراتی اعزام خواهیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان در تولید محصولاتی نظیر سیب زمینی، سیر و کشمش قطب اول است و در زمینه گندم در استان های همجوار رتبه بالایی دارد گفت کشاورزی در اولویت قرار دارد و باید با توجه به کمبود آب به دنبال محصولات کم آب بر باشیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان همدان نیز گفت: این استان در گردشگری سلامت منحصر به فرد است اما در این زمینه مشکلاتی هم وجود دارد.

وجود پزشکان قوی و بیمارستان های خوب از مزایای گردشگری سلامت

رامین رحیمیان افزود: وجود پزشکان قوی و بیمارستان های خوب از مزایای گردشگری سلامت است اما نداشتن پرواز از فرودگاه همدان و مجهز نبودن بیمارستان های استان به محل اقامت همراه بیمار از معایب این بخش است.

وی در زمینه صادرات اظهار کرد: مشکلات بزرگی در زمینه صادرات وجود دارد که بخش عمده ای از آن ملی، بخشی به دلیل تحریم و بخشی پیمان سپاری ارزی است اما با این وجود در زمینه صادرات استان از جمله کشمش برنامه های خاصی برای رفع مشکلات پیش بینی شده است.

رحیمیان در خصوص کشت فرا سرزمینی نیز گفت: انتخاب کشور غنا از سوی استان در سالهای قبل در این زمینه به دلیل بعد مسافت اشکال دارد.

به گفته وی این طرح علاوه بر انتقال تکنولوژی و توسعه اقتصادی نیازمند دیپلماسی قوی است و برای مقرون به صرفه بودن آن باید از سرمایه گذاران در این بخش حمایت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha