استان‌ها - ایرنا - سد بَلوَبین علاوه بر تامین سالانه ۳.۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب و زمین های کشاورزی ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح، به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب پاسخ می دهد و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست را نیز تامین می کند که قرار است در دور دوم سفر رئیس جمهور به زنجان آبگیری شود.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور آخر این هفته به زنجان سفر می‌کند تا از پروژه های مختلف به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از جمله فعال شدن چندین پروژه راکد و بازگشت به تولید آنها افتتاح کند و قبل از آمدن آیت‌الله رییسی عده ای از اصحاب رسانه از تهران عازم زنجان شدند تا از نزدیک با چند طرح آماده افتتاح آشنا شوند و ببیند چه خبر است که خبرنگاران ایرنا هم در زمره آنان بودند؟

استانداری زنجان شمار پروژه ها را هزار و ۹۵ پروژه و نیز تعداد واحدهای مسکونی آماده افتتاح را پنج هزار و ۸۵۷ واحد اعلام کرده است. این پروژه ها به بخش های مختلفی مرتبط است که شامل بخش های آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی ، بهداشت و درمانی ، دانش بنیان ، صنعت ، کشاورزی ، آب ، گاز ، برق ، راه ، مسکن ، عمران روستایی و شهری است.

اولین پروژه مورد بازدید خبرنگاران اعزامی سد بَلوَبین بود که درزمان حاضر به مرحله آبگیری رسیده است و قرار است رییس جمهور آن را افتتاح کند . ببینیم این سد در کجا ساخته شده است؟

سد بلوبین در محل تلاقی رودهای ایجرود و سجاس‌رود احداث شده است . منطقه ای بسیار خوش آب و هوا و از همه مهمتر دارای هوای بسیار پاک که برای ریه های ما خبرنگاران اعزام شده از تهران علامت سوال بود . ریه هایی که تا چند ساعت پیش داشتند در هوای آلوده تهران و در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمام مردم به زور کار می کرد .

خبرنگاران در حال بازدید از سد بلوبین در هوایی بسیار پاک و دور از آلودگی 

درست است که منطقه سد بلوبین خیلی سرد بود اما به نظر می رسید نفس کشیدن در هوای پاک کوهستان خودش غنیمتی است که حداقل ساکنان شهرهای بزرگ آرزوی آن را دارند و برای همین ، سرمای موذی منطقه لااقل من ، یکی را اذیت نمی کرد .

حال ، بهتر است به اصل موضوع یعنی سد بلوبین و هدف از احداث آن بازگردیم . به گفته سهراب باقری ؛ مدیر دفتر فنی شرکت منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین هدف از احداث آن، کنترل سیلاب منطقه و تامین آب شرب شهرهای "حلب" ، "زرین آباد" و ۹۲ روستای دیگر است.

نکته دیگر اینکه باقری اضافه کرد: حجم کل مخزن سد ۳۰ میلیون متر مکعب و آب تنظیمی ۱۷/۵ میلیون متر مکعب است . به عبارت دیگر قرار است سهم آب شرب، ۳/۵ میلیون متر مکعب، سهم محیط زیست ۶ میلیون متر مکعب ، سهم صنعت هم ۶ میلیون متر مکعب دیگر و ۱/۶ تا نیز حقابه های پایین دست باشد .

اطلاعات تکمیلی از این سد را می توانید در اینجا بخوانید.


باقری در خصوص میزان پیشرفت سد بلوبین در دولت قبلی و دولت سیزدهم اینطور در جمع خبرنگاران گفت؛« میزان پیشرفت فیزیکی سد بلوبین ایجرود زنجان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد بود ولی طی فعالیت دولت سیزدهم به ۸۲ درصد و مرحله آبگیری رسید»؛ اما امیر حسین هشترودیان ، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت زنگان پرشیا (پیمانکار سد) که در آنجا حضور داشت اظهارداشت؛ «این پروژه قبل از دولت سیزدهم ، ۴۱ تا ۴۲ درصد پیشرفت داشت که در این دولت این پیشرفت به ۸۳ درصد رسیده است ».

روایت دیگر از طرف در خصوص درصد پیشرفت سد از «هومن خانمحمدی» که مشاور پروژه بود که درجمع خبرنگاران اظهارداشت ؛ پیشرفت سد ۸۵ درصد است. او هم تایید می کرد که با ۸۵ درصد پیشرفت، سد تکمیل نشده است اما آبگیری آن را انجام داده ایم و وقتی به این مرحله رسیده ایم یعنی اینکه کل راه را آمده ایم .

خانمحمدی همان ابتدا یک شفاف سازی کرد و افزود: ما دربحث افتتاح ۲ مرحله داریم یک وقت افتتاح و تکمیل پروژه سد بلوبین و یک وقت هم افتتاح و آبگیری داریم و رییس جمهور قرار است برای افتتاح آبگیری سد به زنجان بیایند.

سد بلوبین چه وقت تکمیل می شود؟

این پرسش را هشترودیان (پیمانکار ) پاسخ داد : اگر یک هزار میلیارد تومان (یک همت ) تامین اعتبار شود ، ما در سال ۱۴۰۳ ، سد را کامل می کنیم. الان آنچه را که قرار است رییس جمهور افتتاح کند ، آغاز آبگیری سد است .

حقآبه روستایی ها را می دهیم

یکی از دغدغه های من برقراری حقآبه ها اعم از حقآبه های کشاورزی و محیط زیست است که متاسفانه در برخی مناطق کشور وقتی سدی ساخته شده است حقآبه ها را نداده اند . به عنوان نمونه کشاورزان در برخی نقاط که در آن مناطق سدسازی شده اس، اعتراضاتی مبنی بر برقرار نشدن حقآبه شان بعد از ساختن فلان سد را داشتند ؛ از این رو از خانمحمدی مشاور پروژه پرسیدم ؟ برای حقآبه های کشاورزان چه تدابیری اندیشیده اید ؟

وی پاسخ داد: وظیفه ما این است که بعد از احداث سد ، این آب را به زمین های کشاورزی بدهیم . چون قبل از احداث سد از آنجا که در اینجا رودخانه بوده است کشاورزان حقآبه خود را از رودخانه بر می داشتند که با ساخته شدن سد بلوبین این حقآبه نباید قطع شود . الان هم ما کانال انحرافی آب را زده ایم و یک رشته تونل به طول ۴۵۵ و به قطر هفت متر زده ایم ؛ همچنین ما دریچه های اضطراری را هم باز گذاشته ایم تا حقآبه کشاورزان قطع نشود .

دیگر آنکه به گفته خانمحمدی «ما یک روستایی نداریم که مشکل آب داشته باشد و با آنها تعامل خوبی داریم».

آشنایی با یکی از طراحان انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

طی بازدید از سد به طور اتفاقی با یکی از طراحان انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه یعنی «مهدی پروانیان» آشنا شدم . دانش آموخته عمران سازه و آب .

آنطور که هشترودیان می گفت طرح پروانیان بهترین طرح در خصوص انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه ، سه سال پیش معرفی شد اما تا الان اجرایی نشده است .

علت این امر را از پروانیان پرسیدم که گفت: طرح ، فعلا مسکوت مانده است.

او علت مسکوت ماندن طرحش را نگفت اما فقط تاکید داشت که این طرح باید پخته شود و تاییدیه های لازم را از ارگان های دخیل بگیرد؛ چرا که انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه هم بعد استانی ، هم کشوری و هم فرامرزی دارد .

او فقط به یک سوال من پاسخ داد مبنی بر اینکه «آیا خزر می تواند دریاچه ارومیه را پر کند»؟ که وی جواب داد :« از نظر تئوریکی ، بله . حجم آب مورد نیاز در مقایسه با خزر ، عددی نیست».

بدون برف ماندن کوه های زنجان ترسناک است

اولین بازدیدمان که بازدید از سد بلوبین بود به پایان رسید و سوار ون شدیم تا به پروژه دیگری برسیم . چیزی که ذهن من را خیلی مشغول کرد خشکسالی و کم آبی بود از این رو با همکار زنجانی ام در مسیر به گفت و گو نشستم . او از وضع وخیم بارندگی در زنجان می گفت و اینکه این استان بر اساس اعلام هواشناسی از حیث بارندگی ، کم بارش ترین استان کشور در سالجاری معرفی شده است .

اطراف سد بلوبین را کوه هایی گرفته است که تا پارسال پوشیده از برف بود اما امسال خبری از آن نیست

همکارم به اطراف جاده که کوه ها وتپه های خالی از برف، آن را فراگرفته بود ، نگاهی انداخت و گفت: این کوه ها در این وقت سال ، سابقه نداشته است بدون برف باشد . این وضعیت خیلی ترسناک است . همیشه این موقع سال که می شد خبر هایی از امداد رسانی هلال احمر به مسافران در راه مانده از کولاک و برف را تهیه می کردم اما امسال خبری از انتشار این خبر ها نیست .

او ، سپس به منابع آب خیلی از روستاهایی اشاره کرد که از چشمه است و برف که نبارد یعنی حال این روستاها در بهار و تابستان ، زار است .

بیایید در همین خصوص به اظهارات خانمحمدی مشاور پروژه سد بلوبین و باقری ، مدیر دفتر فنی شرکت منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین، گریزی بزنیم که بدین شرح است: خانمحمدی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت از ۹۲ روستایی نام برد که قرار است توسط آب جمع آوری شده در سد بلوبین استفاده کنند و اینکه منبع آب این روستاها یا چشمه یا تانکر است .دیگر آنکه باقری مدیر دفتر فنی شرکت منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین نیز، حین بازدید خبرنگاران از سد به من (ایرنا) از وخیم بودن بارش استان زنجان خبرداد.

پارسال دیماه از مسافران در راه مانده و نجات یافته از کولاک و برف خبر تهیه می شد اما امسال هیچ خبری از برف نیست . زمین خشک خشک است 

وی اظهارداشت: «پارسال ، وضع بارندگی خوب بود و ما ۳۴۲ میلی متر بارندگی داشتیم این درحالی است ک امسال در حد ۲ تا سه میلی متر بیشتر بارندگی نداشتیم» !

و اما اطلاعات مربوط به سد بلوبین بدین شرح است :

مطالعات سد بلوبین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ انجام و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ شروع شد.تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود سه هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و اعتبار مصوب آن برای سال جاری ۷۳۰ میلیارد ریال است.
به گفته مدیر دفتر فنی شرکت منطقه ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین، اختصاص اعتبار در دور اول سفر رییس جمهور به زنجان روند تکمیل سد را سرعت بخشید.
این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب بوده که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.
با اجرای پروژه سد بلوبین که دارای حجم مخزن ۳۰ میلیون متر مکعب و ۱۷.۵ میلیون متر مکعب حجم آب تنظیمی است، ‌ جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع آوری و ذخیره خواهد شد.

دور اول سفر رئیس جمهور به استان زنجان در آبانماه ۱۴۰۰ حدود ۹۰ توافق و مصوبه به دنبال داشت که ماهیت آنها عمدتا عمرانی، سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات بود.
در دور اول سفر رئیس جمهور به استان ۴۰ هزار میلیارد ریال و با اعتبارات متمم مجموعا ۷۰ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شد که ۹۰ درصد تعهدات دولت در استان محقق شد.
به گفته محسن افشارچی استاندار زنجان دور اول سفرهای استانی بر مبنای پروژه محوری بود و دور دوم سفر رییس جمهور به استان ها برنامه محور است و در این خصوص برنامه های مختلفی برای افتتاح پروژه ها در نظر گرفته شده و تا کنون میزان اعتبارات برای دور دوم سفر ۹۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
در دور دوم سفر رییس جمهور به استان زنجان یک هزار و ۹۵ پروژه و پنج هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی( نهضت ملی،‌حمایتی و ...) جمعا به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال افتتاح می شود.
مهمترین این پروژه ها احیا و افتتاح هشت واحد صنعتی وتولیدی بزرگ استان شامل آندیا فولاد،‌فولاد آسین ابهر،‌شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش ۴۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال،‌افتتاح پنج هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی با ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۳۱ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.