سد بلوبین آماده آبگیری در سفر رییس جمهور به زنجان

زنجان - ایرنا - اجرای طرح‌های کنترل آب‌های سطحی و تقویت منابع آب زیر زمینی یکی از محورهای زیرساختی مورد تاکید رییس جمهور در سفرهای استانی است که بر همین اساس تامین اعتبار برای اجرای سد بلوبین از جمله مصوبات سفر دور اول بود که با گذشت ۲ سال هم اکنون این سد در آستانه سفر دور دوم آیت الله رییسی به استان آماده آبگیری است.

به گزارش ایرنا،‌ سفرهای استانی رییس جمهور که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به طور مستمر انجام شده است،‌ همواره به دور از حاشیه ها و با هدف آشنایی هرچه بیشتر با مسایل و مشکلات استانها به خصوص مناطق محروم و کم برخوردار، شناخت ظرفیت‌ها جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید و رسیدگی به امور محرومان بوده است.

در این سفرها مسایل بخش های مختلف مورد بررسی و آسیب شناسی قرار می گیرد و راهکارها و تامین اعتبارات لازم برای رفع آنها اندیشیده می‌شود.

تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف از جمله طرح های در کانون توجه رییس جمهور و اعضای هیات دولت در سفرهای استانی است.تامین زیرساختهای رشد و توسعه مناطق در این سفرها مهمترین محورهای در کانون توجه رییس جمهور و اعضای هیات دولت است تا از این طریق با توانمندسازی مناطق مختلف برای توسعه پایدار آنها گام برداشته شود.

یکی از بسترها و زیرساخت های مهمی که همواره جزو اصلی دغدغه های رییس جمهور، وزرا و دستگاه های متولی امر بوده، تامین آب مورد نیاز در بخش شرب،‌ کشاورزی و صنایع با حفظ و تقویت منابع آبهای زیرزمینی است.

در این جهت تامین اعتبار سدهای در دست ساخت و نیمه کاره و شروع سدسازی های جدید در مناطق مورد نیاز از جمله پروژه های مصوب در سفرهای استانی رییس جمهور بوده است.

سد بلوبین آماده آبگیری در سفر رییس جمهور به زنجان

بر همین اساس در دور اول سفر رییس جمهور به استان زنجان نیز یکی از بخش هایی زیرساختی که مورد توجه جدی قرار داشت تامین شبکه آب پایدار برای بخش های مختلف بود که در این راستا اختصاص مبلغ یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد بلوبین از محل ماده ۵۶ و منابع استانی بود که این مصوبه محقق شد و پس از گذشت ۲ سال از سفر استانی رییس جمهور به زنجان در دور اول،‌ هم اکنون سد بلوبین که در شهرستان ایجرود واقع شده است با هدف تامین آب شرب شهرهای زرین آباد و حلب با حجم مخزن ۲۹.۷ میلیون متر مکعب اجرا شده و در آستانه آبگیری قرار دارد.

تامین آب ۲ شهر و ۹۲ روستا با آبگیری سد بلوبین

آبگیری سد بلوبین یکی از طرحهای بزرگ آبرسانی آماده افتتاح در دور دوم سفر رییس جمهور به زنجان است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه چند طرح آبرسانی آماده افتتاح در دور دوم سفر رییس جمهور به استان زنجان است، گفت: سد بلوبین نیز یکی از طرح های آبرسانی بزرگی است که در این سفر آماده آبگیری می‌شود.

اکبر باقری افزود:‌ با اجرای پروژه سد بلوبین که دارای حجم مخزن ۲۹ میلیون متر مکعب و ۱۷.۵ میلیون متر معکب حجم آب تنظیمی است،‌ جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع آوری و ذخیره خواهد شد که از این میزان علاوه بر تامین سالانه ۳.۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب، ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح، به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب نیز پاسخ داده و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست نیز تامین می شود.

وی با بیان اینکه برای این سد بیش از مبلغ مصوب در دور اول سفر هزینه شده است،‌ تصریح کرد:‌ برای سد بلوبین که هم اکنون در مجموع ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که مبلغ مصوب در دور اول سفر رییس جمهور یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بود.

باقری یادآور شد: این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب بوده که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.

باقری با بیان اینکه این سد ۲ خط انتقال شامل یک خط پلی‌اتلین به طول ۱۴ کیلومتر به سمت شهر حلب و یک خط فولادی با قطر ۷۰۰ کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد دارد، افزود:‌ حجم عملیات بتنی سد ۹۳ هزار مترمکعب و میزان اراضی مورد نیاز برای آبگیری سد ۱۱۶ هکتار است که تملک می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۶ هکتار از اراضی مورد نیاز این سد تملک شده است، اظهار داشت: تملک همه اراضی مورد نیاز این سد تا پایان امسال با صرف حدود ۸۰۰ میلیارد ریال به پایان می رسد.

باقری افزود:‌ عملیات اجرایی بدنه این سد از سال ۹۰ آغاز شد و اختصاص اعتبار در دور اول سفر رییس جمهور به زنجان روند تکمیل سد را سرعت بخشید.

سد بلوبین آماده آبگیری در سفر رییس جمهور به زنجان

چند طرح بزرگ آبرسانی در استان آماده بهره برداری در دور دوم سفر رییس جمهور به زنجان

آبگیری سد بلوبین،‌سد میرزاخانلو ۲،‌ سدایالو و آبرسانی از این سد از طرح های آب رسانی آماه افتتاح شرکت آب منطقه ای زنجان در سفر پیش روی رییس جمهور به زنجان است.استاندار زنجان نیز با بیان اینکه چند طرح بزرگ آبرسانی هم اکنون در شهرستان ایجرود اجرا می شود، گفت: یکی از این طرح های بزرگ آبرسانی سد بلوبین است که با تلاش های انجام شده بابت تامین اعتبار و تسریع در عملیات اجرایی آن،‌ پیشرفت قابل توجهی داشته و هم اکنون آماده آبگیری در دور دوم سفر استانی رییس جمهور به زنجان است.

محسن افشارچی اظهار داشت:‌ با اجرای این طرح،‌ آب‌رسانی به شهر حلب نیز امسال تعیین تکلیف و انجام می شود.

وی یادآور شد: در سفر رییس جمهور به استان زنجان همچنین طرح های دیگری در حوزه آب منطقه ای افتتاح خواهد شد که سد میرزاخانلو ۲ با صرف اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال، سد ایالو با صرف ۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال اعتبار و آبرسانی از سد ایالو با صرف چهار هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال از جمله این طرح ها محسوب می شود.

افشارچی گفت:‌ تکمیل سد میرزاخانلو ۱۲۵ میلیارد ریال، سد ایالو ۳۰۰ میلیارد ریال و آبرسانی از این سد نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

سد بلوبین آماده آبگیری در سفر رییس جمهور به زنجان

اجرای طرح های سدسازی در استان زنجان برای کاهش مشکلات تنش آبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز سرعت اجرای طرح های مربوط به تامین آب و آبرسانی را در این استان مطلوب دانست و گفت:‌ آب یکی از دغدغه ها و چالش‌های موجود استان محسوب می شود که در این خصوص اقدامات قابل توجهی در استان انجام شده است.

سید محمد شعاعی با تاکید بر اینکه تحقق اهداف و رسیدن به رشد و توسعه، نیازمند تعامل و همراهی همه مسوولان است،‌ اظهار داشت: در این بخش نیز با توجه به محدودیت منابع آبی و کم بارش بودن کشور از آن جمله استان زنجان علاوه بر اجرای طرح های سدسازی و کنترل و مهار آبهای سطحی،‌ صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش ها امری مهم و اجتناب ناپذیر است.

وی یادآور شد:‌ بالا بودن هزینه اجرای برخی پروژه ها به خصوص در حوزه سدسازی و آبرسانی نیز اهمیت مدیریت مصرف بهینه آب را مضاعف کرده است.

برآیند:

سد بلوبین در جنوب غربی شهر زنجان و شهرستان ایجرود و ۱۷ کیلومتری جنوب شهر زرین آباد احداث شده و با تخصیص اعتبارات لازم به همت دولت سیزدهم آماده آبگیری است.

این سد علاوه بر تامین سالانه ۳.۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب شهرهای زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح، به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب پاسخ می دهد و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست را نیز تامین می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha