شاهرود - ایرنا - امام جمعه بسطام گفت: آرامگاه‌های مفاخر و مشاهیر علم، ادب، مذهب و عرفان همراه با جاذبه‌های غنی گردشگردی این شهر باید منشا توسعه و پیشرفت روزافزون منطقه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سیدعلی رضوی نسب روز سه‌شنبه در آیین افتتاح نماد کتاب در میدان فروغی بسطامی شهر نمونه گردشگری بسطام شاهرود، افزود: بسیاری از بزرگان، مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران در بسطام رشد یافتند و برکات فراوان مادی و معنوی را برای این شهر به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه «میرزا عباس فروغی بسطامی» غزل‌سرای بزرگ دوران قاجار مایه فخر و مباهت ایرانیان است، ابراز کرد: پیشینه غنی علم، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی در این منطقه راهگشای بسیاری از چالش‌های پیش روی نسل جدید است.

امام جمعه بسطام، مطالعه، تحقیق و پژوهش را لازمه جدایی‌ناپذیر برای برون‌رفت از مسایل و مشکلات جامعه برشمرد و اظهار کرد: جوانان مطالعه مفید را باید برای افزایش آگاهی، دانایی و دست‌یابی به قله‌های اطلاعات در جامعه مد نظر داشته باشند.

حجت الاسلام رضوی نسب از مسوولان خواست با هماهنگی، تلاش مضاعف و پیگیری لازم، توسعه عمرانی و تجاری این منطقه را به فوریت در دستور کار داشته باشند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شاهرود نیز در این آیین به بهره‌برداری از ششمین نماد کتاب این شهرستان اشاره کرد و گفت: این نماد با هدف ایجاد آرامش و فراگیری علم و ادب مردم به ویژه جوانان ساخته شده است.

سید ابراهیم موسوی با بیان اینکه نماد کتاب و تندیس فروغی بسطامی در میدان این شهر نمونه گردشگری چشم نواز است، افزود: ایجاد انگیزه در راستای مطالعه زندگینامه مفاخر و مشاهیر منطقه از دیگر اهداف ساخت این نماد است.

به گزارش ایرنا، در این آیین معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شاهرود، بخشدار، اعضای شورای اسلامی شهر و تعدادی از مسئولان محلی و خانواده معظم شهدا حضور داشتند.

مجموعه تاریخی بسطام شامل آرامگاه بایزید بسطامی و ابوالحسن خَرَقانی، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد تاریخی بسطام، امامزاده محمد(ص)، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است. مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

شهر بسطام در ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد و شهر نمونه گردشگری کشور محسوب می‌شود.