محدودیت عمرانی بازدید از آرامگاه ابوالحسن خرقانی در شاهرود برداشته شد

شاهرود - ایرنا - سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در شهرستان شاهرود گفت: محدودیت‌های عمرانی بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در بخشی از فرایند استحکام‌بخشی برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدصادق رضویان روز دوشنبه به رسانه ها اظهار کرد: تخلیه نخاله‌های حاصل از عملیات استحکام‌بخشی بستر بیرونی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی به اتمام رسید و محدودیت‌های موجود برداشته‌ شد تا این مجموعه میزبان گردشگران و علاقه‌مندان باشد.

وی با بیان اینکه اتمام عملیات استحکام‌بخشی بستر بیرونی در مرحله تعیین مجری و عقد قرارداد بود، ابراز کرد: سایر اقدام‌ها در زمینه استحکام‌بخشی مطابق با نظر مشاور طرح و مصوب هیات راهبردی انجام خواهد شد.

رضویان با اشاره به اینکه شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری است، بیان کرد: آرامگاه این عارف در روستای قلعه‌نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام قرار دارد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با بیان اینکه این مجموعه دارای کتابخانه، سوییت‌های اقامتی و فضای تفرجگاهی است، افزود: مجموعه آرامگاه این عارف نامی به شماره ۶۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، بنای آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی به همت انجمن آثار ملی ساخته و با آجر و تزئینات کاشی مزین شده است. آن‌چه از بنای کهن آرامگاه به جای مانده محراب زیبای آن است که با گچ‌بری‌های نفیس تزئین شده در جنوب غربی بنا قرار دارد.

علی بن جعفر یا علی بن احمد خرقانی یکی از اکابر مشایخ طریقت است. زاده سال ۳۵۲ هجری قمری و درگذشته سال ۴۲۵ هجری قمری، عارف و صوفی نام‌دار ایرانی و از انگشت‌شمار پیرانی است که پیرو حکمت خسروانی و پاسدار فرهنگ ایران بود.

مجموعه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نوخرقان، در جاده شاهرود- آزادشهر در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی بسطام و در شرق شاهرود واقع شده که مورد توجه گردشگران و مردم فرهنگ‌دوست از جای جای ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha