اسلام‌آباد - ایرنا - سخنرانان در همایش طوفان الاقصی در پایتخت پاکستان خواستار گام‌های جدی سازمان همکاری اسلامی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین شده و تاکید کردند: حمایت از نبرد فلسطینی‌ها و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی وظیفه اخلاقی و انسانی ملت‌های جهان به ویژه حاکمان مسلمان است.

به ‌گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، همایش «طوفان الاقصی، وضعیت فلسطین و مسوولیت‌های امت اسلامی» به میزبانی اتاق بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد و با حضور چهره‌های سیاسی و مذهبی پاکستان و همچنین برخی از شخصیت‌های فلسطینی‌ و لبنانی برگزار شد.

سخنرانان با محکومیت تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه، خواستار توقف حمایت‌های مالی و تسلیحاتی اروپا و آمریکا از رژیم اشغالگر اسرائیل شدند.

شخصیت‌های پاکستانی تاکید کردند که اصل اساسی تشکیل سازمان همکاری اسلامی حمایت واقعی از فلسطین و تضمین حقوق فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور آزاد و مستقل است با این حال سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو کشور مسلمان نتوانسته نقش اصلی خود را ایفا کند.

«اظهر الاسلام ظفر» قائم مقام رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد خواستار حمایت‌های مالی کشورهای اسلامی از رزمندگان مقاومت فلسطین و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه شد.

«خالد قدومی» نماینده حماس در جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران اصلی این برنامه رویکرد دوگانه برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال فلسطینی‌ها و سکوت در برابر جنایات صهیونیست‌ها به شدت انتقاد کرد.

وی اظهار داشت که ما امروز در منطقه خلیج فارس شاهد اقدامات مخفیانه برخی کشورها در پناه دادن به صهیونیست‌های فراری از سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستیم درحالی که این حاکمان چشم خود به وضعیت اسفناک مردم غزه و شهادت بیش از ۲۰ هزار فلسطینی بسته‌اند.

قدومی با قدردانی از دولت‌های اسلامی حامی فلسطین و ملت‌های آزادیخواه جهان که در غرب علیه حاکمان خود به خیابان‌ها آمدند، افزود: فلسطینی‌ها و رزمندگان بیت المقدس هرگز تمایلی به جنگ، خشونت یا نا امنی ندارند اما هفت دهه ظلم، اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخی جز یک عملیات کوبنده و انتقام جویانه طوفان الاقصی نداشت.

«ابراهیم المحنا» رئیس انجمن علمای فلسطین در جمع حامیان عملیات طوفان الاقصی اظهار داشت: رزمندگان مقاومت فلسطین تصمیم قطعی خود را برای انتقام تاریخی از اسرائیل و آزادی بیت المقدس گرفته‌اند و انتظار ما از رسانه‌ها به ویژه در کشورهای اسلامی انعکاس صریح جنایات اسرائیل و روشنگری علیه حمایت‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ از یک رژیم اشغالگر است.

«عزام الایوبی» اندیشمند لبنانی نیز گفت: آزادی بیت المقدس و پاسخگو کردن اسرائیل در گرو اتحاد امت اسلامی و یک حرکت منسجم‌تر برای دفاع از آرمان‌های ملت فلسطین است.

«قاضی آصف لقمان» دبیر سیاست خارجی حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز اظهار داشت که عملیات طوفان الاقصی یک آزمون حساس برای فلسطینی‌ها بود که این ملت با سربلندی از آن بیرون آمد اما امتحان اصلی پیش روی حاکمان کشورهای اسلامی است که چگونه آنان از قدرت و ظرفیت‌های مالی-دفاعی خود برای حمایت از مردم مظلوم غزه استفاده می‌کنند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.