بجنورد-ایرنا- معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان‌ شمالی گفت: ۸۵ هزار راس دام عشایر استان زیر پوشش طرح تولید قراردادی است و نهاده ارزان‌ قیمت در اختیار این دامداران قرار می‌گیرد.

مهدی خانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرواربندی این تعداد دام در قالب طرح تولید قراردادی گوشت قرمز عشایر انجام و نهاده به‌ صورت مدت‌دار و ارزان‌ قیمت در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح پرواربندی و توزیع نهاده ارزان قیمت از اول دیماه جاری آغاز شده و در آن، جو با قیمت ۱۰۳ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول به صورت ۶ ماهه در اختیار عشایر قرار می گیرد.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان‌ شمالی افزود: پیش‌بینی می‌شود در پایان مدت پرواربندی یعنی در مدت ۶ ماه، بیش از یکهزار تن تولید گوشت از سوی عشایر افزایش یابد.

وی با اشاره به تولید سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز از سوی عشایر استان تصریح کرد: اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز به ثبات قیمت گوشت و جلوگیری از نوسان قیمت این محصول کمک می‌کند.

خانی افزود: همچنین با اجرای این طرح ضمن تثبیت اشتغال در میان عشایر از کشتار بره های پرواری نارس جلوگیری به عمل آمده و این دامداران می توانند بره های خود را با وزن مناسب برای کشتار عرضه کنند، اجرای این طرح همچنین منجر به نگهداری از دام های مولد عشایر شده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی سبب شد تا در ۹ ماهه امسال تولید گوشت قرمز به وسیله عشایر استان با کاهش ۲۰ درصدی رو به رو شود گفت: اجرای این طرح سبب شده که کاهش تولید امسال توسط عشایر جبران شود.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان‌ شمالی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده تا پایان سال تولید گوشت به وسیله عشایر استان ۱۰ درصد افزایش یابد.

عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.