مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمعیت حیات وحش استان امسال در مقایسه با پارسال در ۳۱ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست ۱۴ درصد رشد پیدا کرده است.

مهدی اله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال آماربرداری از وحوش به دلیل شرایط خاص بخصوص خشکسالی های اخیر و شدت آن در سال جاری دشواری های خاص خود را داشته است.

وی بیان کرد: طی ۶۸ روز و با مشارکت حدود ۸۸۱ نفر، ۷۲۰ مسیر تعیین و با طی مسافتی بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر برآورد جمعیت از پستانداران در عرصه های طبیعی خراسان رضوی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: این برآورد جمعیت با هدف بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و نیز شناسایی مناطق مستعد برای ارتقاء سطح حفاظتی اجرا می‌شود.

اله‌پور اظهار داشت: حسب نتایج و تحلیل کارشناسی تیم های نظارت بر امور حیات وحش استان، روند زایش در جمعیت گونه های میش و بز در مقایسه با آمار مشابه درسال گذشته مطلوب ارزیابی شده که متأثر از امنیت زیستگاهی بوده است.

وی افزود: بدست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت حیات وحش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت حیات وحش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی ها برای آینده، نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد، تراکم و نحوه پراکنش حیات وحش در مناطق چهار گانه تحت مدیریت دارد.

وی گفت: سرشماری پستانداران با تمرکز بر گونه های علفخوار حائز اهمیت صورت می پذیرد و براساس آن گونه های قوچ و میش اوریال، پازن و بز و آهو شمارش می شوند، ضمن اینکه سایر گونه های مشاهده شده نیز در این ویژه برنامه درصورت مشاهده، مستند سازی خواهند شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال جاری جمعیت سه گونه قوچ و میش، آهو و کل و بز در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش جمعیت را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.