مهاباد- ایرنا- کارشناس هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: چالدران با حداقل دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر، سردترین شهر کشور در شبانه روز گذشته بود.

اردلان محمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با خروج سامانه بارشی از منطقه و حاکم شدن جبهه هوای سرد، دمای هوا در آذربایجان غربی کاهش محسوسی پیدا کرد و در شبانه روز گذشته حداقل دمای هوا در چالدران به منفی ۱۵ درجه، تکاب منفی ۱۰ درجه، سلماس ۹ درجه، ارومیه منفی هفت درجه، ماکو منفی ۶ درجه، شاهین‌دژ، اشنویه و میاندوآب منفی چهار درجه، سردشت، بوکان و مهاباد منفی سه درجه و پیرانشهر و نقده به منفی ۲ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: این جبهه هوای سرد طی روزهای آینده در منطقه ما حاکم خواهد شد و در زمان استقرار آن دمای صبحگاهی به شدت کاهش پیدا می کند و منطقه شب های سرد زمستانی را سپری خواهد کرد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد در خصوص بارش ها در شبانه روز گذشته گفت: بارش ها در سردشت ۲۲ میلی‌متر، مهاباد ۱۲.۵ میلی‌متر، پیرانشهر ۱۰ میلی‌متر، اشنویه ۶.۳ میلی‌متر، ارومیه و بوکان سه میلی‌متر، شاهین دژ ۲.۶ میلی‌متر و تکاب ۱.۶ میلی‌متر ثبت شده است.

وی اظهار کرد: طی ۲ روز آینده با توجه به شرایط جوی و رطوبت هوا، در برخی نقاط مرتفع و کوهستانی بارش خفیف برف دور از انتظار نیست.

محمدپور گفت: از روز سه‌شنبه نیز سامانه بارشی جدیدی وارد منطقه می شود که با خود بارش برف و باران به همراه دارد و تا پایان هفته جاری به طور متناوب به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته خوی با حداکثر دمای ۹ درجه سانتی‌گراد، گرمترین و چالدران با حداقل دمای منفی ۱۵ درجه سانتی گراد سردترین شهر آذربایجان‌غربی بود؛ در این مدت دمای هوا در مهاباد بین منفی سه و ۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.