تهران بزرگ - ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران از افتتاح پنج طرح عمرانی و رفاهی ویژه جامعه تولید کننده عشایر این استان خبر داد.

فرشید ذبیحی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح‌های قابل افتتاح در حوزه عشایری استان تهران با اعتبار بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: تامین آب شرب عشایر با حجم بیش از ۲ هزار متر مکعب، احداث زیر ساخت شبکه تامین آب شرب به حجم ۹۰ متر مکعب، مرمت و نگهداری راه‌های عشایری و همچنین احداث زیر ساخت انبار نهاده‌های دامی از طرح‌هایی بود که در مناطق عشایری در شهرستان‌های ملارد، ورامین و دماوند به بهره برداری رسید.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: با افتتاح این طرح‌ها ۷۵۵ خانوار عشایری از امکانات عمرانی، خدماتی و رفاهی آن بهره مند شدند.

وی تاکید کرد: همچنین در ایام دهه فجر امسال پس از ۲۰ سال انبار نهاده‌های دامی عشایر در شهرستان شمیرانات نیز کلنگ زنی و بزودی عملیات احداث این انبار نهاده دامی نیز شروع می‌شود.

ذبیحی با بیان اینکه عشایر استان تهران در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پرشوری خواهند داشت، گفت: در مراسم راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی جامعه عشایری با برپایی سیاه چادر و اجرای آیین های محلی در روز ۲۲ بهمن حضوری فعال خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌ شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.