مشکلات عشایر تهران در مناطق گرمسیر کاهش یافت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران گفت: با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات مناسب، مشکلات عشایر تولید کننده در مناطق گرمسیر استان (تامین نهاده و تامین شرب آب بهداشتی) کاهش یافت.

فرشید ذبیحی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جامعه تولید کننده عشایر این استان در مناطق گرمسیر شهرستان‌های تهران، ری، ورامین، پاکدشت، پیشوا، ملارد و شهریار مستقر هستند و با اجرای طرح‌های مناسب بویژه مرمت و بهسازی راه‌های عشایری، دسترسی به آب بهداشتی همچنین آب مورد نیاز دام‌ها آسان فراهم شد.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: یکی از مطالبات جدی عشایر در زمینه کمبود نهاده دامی است که با توجه به اینکه بیشترین زمان زندگی عشایر در مناطق گرمسیر است لذا حدود چهار هزار تُن نهاده دامی تامین و به عشایر استان تهران اختصاص یافته است.

مشکلات عشایر تهران در مناطق گرمسیر کاهش یافت

وی گفت: جلسات شورای عشایری در سطح استانداری نیز با تاکید بر رفع مشکلات عشایر انجام شده و در بازید اخیر استاندار تهران از مناطق عشایری شهرستان ورامین تلاش شد مشکلات بویژه در زمینه نهاده دامی و تامین آب شرب این قشر مولد کاهش یابد.

مدیر امور عشایر استان تهران اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون تلاش کردیم با همکاری فرمانداران و حمایت استانداری و سازمان امور عشایری کشور، مشکلات عشایر این استان در این بخش‌ها را کاهش دهیم.

وی با تقدیر از عملکرد دولت سیزدهم در تخصیص تسهیلات ارزان قیمت نیز گفت: این تسهیلات در این دولت با افزایش چند برابری پرداخت شده و اکنون نیز در بخش مرمت و بهسازی و همچنین افزایش تولید تسهیلات به عشایر اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته ذبیحی، هر چقدر بتوانیم زندگی سخت عشایری را برای این جامعه تولید کننده آسان کنیم به افزایش تولید و اشتغال کمک کرده‌ایم و در این مسیر تلاش می‌کنیم میزان تولیدات عشایر در پایتخت بیشتر شود بطوریکه حدود ۳۰ درصد گوشت قرمز استان تهران توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

مشکلات عشایر تهران در مناطق گرمسیر کاهش یافت

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌ شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha