خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوعات استانی و کشوری کرده است.
گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ است. وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده که سوابق زیر را در کارنامه دارد.
سابقه فعالیت در رسانه در حوزه تبلیغی و دینی و فعالیت در مجموعه های مختلف فرهنگی از جمله شبکه جهانی ولایت، صداوسیما و خبرگزاری های مختلف از جمله رسا. دانش آموخته سطح سه حوزه و همچنین دانشگاه ادیان و مذاهب در مقطع دکتری. دانش آموخته دانشگاه صداوسیما در مقطع ارشد و علاقه و فعالیت در کارهای علمی و همکاری با مراکز پژوهشی.
چه شد به فکر حضور در عرصه انتخابات افتادید؟
نوع اشتغال رسانه ای و تولید مستندات و فعالیت های خبری باعث شد نسبت به بسیاری از مسائل در حوزه های مختلف، اطلاعاتی بدست بیاورم و از بسیاری از مشکلات کشور و ریشه آن مطلع شوم که طبعا این اطلاعات در اختیار عموم مردم نیست.
از سوی دیگر بدلیل کارهای علمی که انجام داده ام و عضویت در بسیاری از مراکز پژوهشی، برای مشکلات کشور، راه حل هایی نیز پید ا کردم. در این راستا بیش از ۴۰ تا ۵۰ نشست برگزار کردیم که طی آن به بررسی مشکلاتی که مردم در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با آن دست و پنجه نرم می کنند، پرداختیم.
توفیق همکاری با مرکز پژوهش های مجلس داشتم و عضو مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشم و با مسائل مجلس آشنا هستم و از نزدیک با صحن و کیمسیون ها ارتباط برقرار کرده ام و مطالعه و بررسی و اصلاحیه طرح ها و لوایح و گفت و گو با نمایندگان برای اقناع آنان در مورد این لوایح و طرح ها را دنبال کرده ام.
مشکلات کشور و ریشه هایش و ارتباطی که با مجلس دارم را کاملا حس می کنم و عملا به فرمایش امام که فرمودند مجلس در راس امور است رسیده ام. البته این سخن به معنای این نیست که مجلس رئیس کشور است، بلکه به این معناست که ریشه همه موفقیت ها و شکست ها در کشور در مجلس است.
بنابر این به نظرم جای حل بسیاری از مشکلات کشور در مجلس است و مشکلات امروز کشور را ناشی از آن می دانم که برخی نمایندگان نمی دانند قانون نویسی یعنی چه و این که چگونه یک قانون، یک تبصره یا بند می تواند با زندگی و فرهنگ و آینده مردم بازی کند.
متاسفانه می بینیم به جای اینکه به نفع مردم اقدام کنند در راهروهای مجلس لابی می کنند و دنبال این هستند که منفعت حزبی که آنها را آورده دنبال کنند و طبق آن رای موافق و مخالف دهند.
برخی نمایندگان یا متخصص نیستند یا اگر هم باشند دغدغه ای ندارند، با یک جریان سیاسی یا یک حزب آمده اند و نظر همان جریان یا حزب را در بررسی لوایح و طرح ها دنبال می کنند و کاری به منافع مردم ندارند.
متاسفانه مجلس امروز به یک بنگاه سیاسی برای کشمکش های سیاسی یا توافقات احزاب تبدیل شده است و به نظرم این توافقات مضرتر از کشمکش هاست چون در کشمکش ها دست کم مراقب حفظ آبروی خود هستند.
بدلیل شناخت و دغدغه هایی که دارم، برای حضور در انتخابات احساس تکلیف کردم البته پیش از آن، دوستان و همراهان و اساتیدی که با افکار و برنامه های من آشنا بودند پیشنهاد کردند که خوب است از این طریق، طرح هایم را این بار مستقیم در مجلس دنبال کنم.
تا چه میزان از طرح های عمرانی بزرگ و بلاتکلیف قم اطلاع و برای آنها چه برنامه ای دارید؟
من متولد و بزرگ شده قم هستم و کاملا با مسائل این شهر آشنا هستم. بویژه بدلیل فعالیت در عرصه رسانه با بسیاری از این مشکلات از نزدیک آشنایی دارم. مشکلات در قم زیاد است و ما با انباشت مشکلات مواجه هستیم.
مشکل اصلی قم این است که مسوولانش ظرفیت عظیم این شهر و استان را نمی شناسند و بنابر این نمی توانند متناسب با آن برنامه ریزی کنند و همین امر باعث می شود این ظرفیت به یک تهدید تبدیل شود.
۲۱۰ هزار تبعه از ۱۱۰ کشور جهان در قم ساکن هستند. این تنوع ملیتی را در چه شهری می توانید پیدا کنید؟ با این حال وقتی ظرفیت اجتماعی که این امر ایجاد کرده را نشناسیم، تبدیل به تهدید می شود و باعث گله مندی بسیاری از مردم خواهد شد.
همچنین از همه استان های کشور در قم ساکن وجود دارد. عده ای به عشق حضرت فاطمه عده ای به عشق انقلاب و دیگران هم به دلایل مختلف دیگر به این شهر آمده اند. این ظرفیت را نیز در هیچ استانی جز تهران و خراسان رضوی پیدا نمی کنید. در این جغرافیای کوچک چنین تنوعی وجود دارد که یک ظرفیت است اما چه کسی به این ظرفیت توجه کرده است؟ این ظرفیت فرصت های تجاری و فرهنگی ایجاد می کند اما وقتی به آن توجهی صورت نگیرد تبدیل به تهدید فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می شود.
آسیبهای اجتماعی بسیاری در کشور داریم که اگر در قم بر روی این آسیبها سرمایهگذاری کنیم زمینه حل آنها در سطح کشوری هم فراهم خواهد شد. در قم چنین ظرفیتی وجود دارد اما از آن استفاده نمیشود.
اولویت ها از نظر شما در دو حوزه استانی و کشوری چیست؟
در قم با آمار بیکاری بالایی مواجه هستیم البته یک فریبی وجود دارد و آن این است که میگویند آمار بیکاری در قم ۶ درصد است چون در قم واحدهای دانشگاهی و حوزوی بسیاری وجود دارد که وقتی کسی در آن مشغول تحصیل است، از آمار بیکاری خارج دانسته میشود.
وجود مشاغل کاذب نیز باعث شده برخی از آمار بیکاری خارج شوند. آمار بیکاری در قم به نسبت بالاست در حالی که در قم اساساً نباید بیکاری وجود داشته باشد بلکه باید ظرفیت کار برای دیگر مناطق کشور نیز ایجاد کند و اگر آن نگاه راهبردی باشد در بسیاری از زمینهها از جمله بحث گردشگری و بحث فرهنگی و تولید محتوای فرهنگی میتواند اشتغال زا باشد و ما از این طریق می توانیم قم را هم به لحاظ اجتماعی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی به یک استان پیشرفته تبدیل کنیم.
تنها با چنین نگاهی است که میتوان قم را به یک استان تاثیرگذار برای حل مشکلات کل کشورتبدیل کرد و این منوط به استفاده از ظرفیتهای عظیم قم و ایجاد زیرساختهای لازم است است در حالی که ما هنوز یک فرودگاه و مترو نداریم.
معتقدم ضعیف نگه داشتن قم و اینکه ظرفیتهای قم فعال نشود، یک بازی عامدانه است و تغییر این امر نیازمند جهاد و افرادی است که جهادگر باشند و مجاهدت بکنند و برای هر اتفاقی آماده باشند، کسانی به مسوولیت برسند که سلامت مالی داشته باشند و البته نگاه بلند مدتی هم به قم داشته باشند. بنده در این زمینه طرحهایی دارم که می تواند این ظرفیتها را فعال کند.
آیا شما با اصل مونوریل و فرودگاه و ادامه و تکمیل این دو طرح در قم موافقید؟
نکته اساسی آن است که یک مسوول یا یک نماینده در هر مورد باید به نظر کارشناسی تن بدهد. در مورد مونوریل یک مسوولی آمد و گفت من دوست دارم قم مونوریل داشته باشد و نتیجه این شد که این همه مناره در رودخانه قم علم شده و بلاتکلیف مانده است. یا دیگری میگوید اینها باید خراب شود. امروز باید معلوم شود که برخیها بیتدبیر بودند و تصمیمات غلط میگرفتند. در کل تصمیم سیاسی در این موارد غلط است اینکه من مسوول، چه میخواهم مطرح نیست، این استان پر از نخبه است و باید طبق نظر کارشناسی عمل کرد.
شخصا هرجا صحبت کردم، تعهد دادم و سابقه کار من هم نشان میدهد که تابع نظرات کارشناسی هستم. من وقتی به عنوان نماینده وارد مجلس بشوم قرار نیست چون از مردم رای گرفتهام در هر موضوعی خودم نظر بدهم و بگویم من میخواهم این طوری بشود، بلکه باید در هر موضوعی به نخبگان و کارشناسان مراجعه کنیم. مساله منوریل فقط یک مساله عمرانی نیست بلکه بُعد روانی و آسیبی که میتواند به شهروندان بزند هم مطرح است بنابر این باید در مورد مونوریل و سایر موارد، جمیع جهات آن، توسط کارشناسان و به دور از نگاه سیاسی مدیران بررسی شود.
شما علاقه مند به فعالیت در کدام کمیسیونهای تخصصی مجلس هستید؟
امروز، دو مساله جدی در کشور داریم که دغدغه مردم است. یکی مساله اقتصاد و دیگری مساله فرهنگ.
مردم استان قم در حوزههای فرهنگی حساسیتهای بسیاری دارند و یکی از حوزههای تخصصی بنده، مسائل فرهنگی است و وظیفه خود میدانم که مسائل فرهنگی کشور را با توجه به ظرفیتهای قم حل کنم.
متاسفانه کم مصوبه ترین و ضعیفترین کمیسیون مجلس، کمیسیون فرهنگی است، در حالی که اساس جمهوری اسلامی، فرهنگی است و زیربنای فرهنگی دارد و این برای جمهوری اسلامی که شعار اصلی اش، فرهنگی و دینی هست زیبنده نیست.
چرا باید وضعیت بگونه ای باشد که هر کس که احساس میکند جای دیگر نمیتواند برود، وارد کمیسیون فرهنگی میشود؟ چرا کسانی که وارد این کمیسیون میشوند به جای حل دغدغههای فرهنگی مردم مساله شان این میشود که به سوالات شرعی دیگران پاسخ بدهند؟ آیا ما در مجلس نیاز به پاسخگوی سوالات شرعی داریم؟ هر کسی که فرد خوبی است جایش لزوما در کمیسیون فرهنگی نیست.
نیاز به برنامهریز فرهنگی در کمیسیون فرهنگی داریم که بتواند ساختار و زیربنای فرهنگی کشور را دچار تحول ساختاری کند. این دغدغه اول بنده است در کنار دغدغه معیشتی مردم که می دانیم بسیاری از مسائل معیشتی در کمیسیون اجتماعی مجلس باید دنبال شود مانند بحث بیمه، کار، اشتغال و از این قبیل و باز هم متاسفانه می بینیم بعد از کمیسیون فرهنگی، ضعیفترین کمیسیون ما کمیسیون اجتماعی است نتیجه آن همین میشود که الان میبینیم که مردم ناراضی هستند.
بخش بزرگی از مشکلات مردم از همین ضعف کمیسیون اجتماعی است و حتماً باید متحول شود و افرادی قوی و دارای فکر وارد آن شوند تا بتوانند کمیسیونها را از رخوتی که دچارش شده نجات بدهند و در معیشت و فرهنگ جامعه تحول ایجاد کنند.
درست است که مثلا در قم مونوریل نماد بیتدبیری است و اکنون بیشتر به یک مساله روانی تبدیل شده است اما حالا که جیب مردم خالی است، باید اول به فکر رفع آن بود وقتی که جیب مردم پر باشد مساله فرودگاه و منوریل هم حل خواهد شد و نماینده وظیفه پیگیری و نظارت دارد و همچنین باید بتواند از بودجه و ظرفیتهای خارج از استان استفاده و این مشکل را به کمک مسئولان استانی حل کند.
مسوولان باید ظرفیت قم را بشناسند و مطابق با آن برنامه ریزی کنند. مسئولان استانی اول خودشان باید به این مهم برسند و بعد از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بخواهند که این موضوع ها را پیگیری کنند.
فعال کردن ظرفیتهای عظیمی که در قم وجود دارد نیازمند بودجههای ملی است و فقط با بودجههای ملی میتوان مشکلات را حل کرد چون این مشکلات فقط مخصوص مردم قم نیست. این استان میزبان تعداد زیادی طلبه و دانشجو و تاجر و شهروند از همه استانها و نیز طلبه پزشک و مهندس و دانشجوی جوان از نقاط مختلف جهان است این ظرفیت عظیم علمی و تجاری و فرهنگی نیاز به یک طرح ملی و راهبردی و یک بودجه ملی دارد که متناسب با این ظرفیتها باشد.
اگر مشکلات قم از این طریق شناخته و حل شود مشکلات کشور در مسیر حل قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر بودجه باید طوری تنظیم شود که استانی مانند قم از بسیاری از امکانات لازم، محروم نشود، نه به شکل کنونی که ما الان نمایندگانی داریم که یا از روی بغل دستی رای میدهند یا اینکه حتی میگویند ما حضور نداشتیم بغل دستی به جای ما رای داد در حالی که ما باید بر ورود نخبگان به کمیسیونها و حل راهبردی مشکلات تاکید کنیم.
اما برخی برای این که این بی تدبیری ها فراموش شود، روی موضوع های دیگر فشار می آورند مثلا این که چرا مونوریل حل نمیشود؟ چرا خیابانها آسفالت نشده؟ چرا فلان موضوع حل نمیشود؟ درحالی که من معتقدم مشکلات مردم اینها نیست بلکه زیربنا و سازوکارهای اقتصادی کشور باید حل شود.
در حوزه فرهنگی نیز ما باید با استفاده از ظرفیت نخبگان به این سمت حرکت کنیم و اقدامات زیربنایی انجام دهیم. این یکی از اولویتهای بنده است و تاکید بر ورود نخبگان به کمیسیون فرهنگی دارم. نه اینکه کمیسیون فرهنگی، جای جاماندگان از کمیسیونهای دیگر باشد بلکه باید بر سر ورود به آن دعوا باشد.
متاسفانه یکی از مشکلات کشور محروم داشتن بخش فرهنگی از بودجههای مختلف است بخش قابل توجه بودجه به بخشهای دیگر اختصاص مییابد و اندکی به بخش فرهنگی و متاسفانه نمایندگان هم نظارت ندارند.
تنظیم بودجه کشور از اساس اشتباه است و باید اصلاح شود. رهبر معظم انقلاب هم چند بار بر این مهم تاکید کرده اند اما بسیاری از نمایندگان متاسفانه متوجه این مسائل نیستند. ما کسانی را باید در مجلس داشته باشیم که از قبل مسائل را بشناسند الان چهار سال گذشته ولی هنوز برخی نمایندگان، فرق بین طرح و لایحه را نمیدانند.
نماینده به جای ارائه طرح های بی فایده، باید لوایح دولت را بررسی و رفع اشکال کند، نظرات مردم استان را لحاظ کند و حواسش به سهم حوزه انتخابیه خود باشد. بخصوص قم که سهم ملی دارد. نماینده باید از بررسی لایحه تا نظارت بر حسن اجرای آن پیگیر باشد اما متاسفانه خیلی از نمایندگان ما نظارتی انجام نمی دهند.
مهمترین طرح شما در مجلس چه خواهد بود، طرحی برای قم که بتوانید روی آن بایستید و به سرانجام برسانید.
این که یک طرح بدهیم مشکلات قم حل شود، شعار است. یک نماینده باید چهار سال هر روز دنبال طرح هایی که مشکلات مردم را حل می کند باشد اما مهمتر این است که نگاهش درست باشد. بنده بدلیل فعالیت در مراکز پژوهشی هر تعداد که بخواهید طرح دارم اما مهم این است که با چه نگاه و چه اراده ای به سمت یک طرح می رویم. آیا جیب منافع شخصیمان را بسته ایم که خیالمان راحت باشد که تا آخر پای منافع مردم خواهیم ایستاد؟ من لیست طرح هایم را منتشر خواهم کرد اما در خصوص استان قم تاکیدم بر تغییر نگاه به قم است. صرف تغییر نگاه به قم باعث ایجاد دهها طرح خواهد شد از جمله ایجاد قطب های گردشگری سلامت، گردشگری علمی، زیارتی، تولید محتوای فرهنگی کشور و ایجاد کریدور اقتصادی داخل به خارج از قم.
قم می تواند مرکز صادرات کشور به خارج باشد و حضور ۲۱۰ هزار تبعه خارجی از ۱۱۰ کشور در قم این فرصت را فراهم کرده است.
می گویید چه طرحی برای قم دارید من می گویم، طرح، یک چیز جزیی است و من برنامه کلان برای قم دارم و آن تغییر نگاه کلان حاکمیت به قم است. به قم باید نگاه راهبردی داشت. باید مسیر پیشرفت کشور از ایستگاه قم رد شود و برای این امر برنامه دارم که در دل آن دهها طرح وجود دارد. اینها سلسله طرح هایی است که در طول چهار سال باید دنبال بشود و به سرانجام برسد. در آن صورت است که قم آباد خواهد شد و هم بواسطه آبادانی قم کل کشور آباد می شود.
نماینده در حوزه نظارت هم باید فعال باشد مثلا نظارت بر قانون جهش تولید مسکن که می تواند مشکل بیکاری و مسکن را حل و بسیاری از مشکلات خانوادگی را حل کند. این قانون خوب است و باید اجرا شود اما چند درصد آن تاکنون اجرا شده است و چرا؟ چرا کسی بر عدم اجرای آن نظارت و شکایت نمی کند، چرا تحقیق و تفحص صورت نمی گیرد، چرا موانع آن بررسی و اعلام نمی شود. پیگیری اینها کار نماینده است.
یک طرح بسیار خوب دیگر، طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار است. متاسفانه بر اساس آمارهای خود مجلس، این طرح زیر ۱۰ درصد اجرایی شده است. خوب نماینده چرا نظارت نمی کند چرا از ابتدا نظارت نکردید تا به این روز بیفتد. اگر طرحی خوب است بعد از تصویب باید صد درصد اجرا شود تا بتواند مشکلات جامعه و مردم را حل کند.
ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در گرو رفع مشکلات اقتصادی است. همه طرح های اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد بویژه در قم. همانگونه که در همه طرح های فرهنگی پیوست اقتصادی لازم است. ما در قم نیازمند اقتصاد فرهنگی هستیم. اگر شکوفا شود، هم ظرفیت های فرهنگی قم شکوفا می شود هم چرخ اقتصاد قم را به حرکت در خواهد آورد و من ان شاء الله در مجلس آن را به جد دنبال خواهم کرد.
آیا با تحقیق و تفحص موافقید و اگر قرار بود خودتان آن را انجام دهید از کدام سازمان یا وزارتخانه تحقیق و تفحص می کردید؟
بله کاملا موافقم و من از طرف ملت ایران از نمایندگانی که این طرح ها را زمین گذاشتند شکایت دارم. بی توجهی به تحقیق و تفحص، خیانت به ملت است. تو نماینده شدی برای انجام همین کار. چرا باید نظارت به کمیسیون اصل ۹۰ محدود شود. همه نمایندگان باید وظیفه خودشان بدانند که تحقیق و تفحص را دنبال کنند، البته بدون رانت و حواشی دیگر . چرا در مجلس قبلی، کمترین تحقیق و تفحص در کل ادوار مجلس اتفاق افتاد و چندین طرح تحقیق و تفحص زمین ماند و گزارشش خوانده نشد؟ این خیانت در حق ملت است.
اگر نماینده بودید، به افزایش سن بازنشستگی رای می دادید؟
یک علت این طرح مساله جمعیتی در ایران است که ان شاء الله با تقویت خانواده این مشکل حل خواهد شد . بخش دیگری از مشکل هم اقتصادی است که دولت نمی تواند حقوق بازنشستگان را بدهد. دلیل دیگر فساد و خیانت هایی است که در شستا اتفاق افتاده است.
به باور من، مشکلات کشور بیشتر از این که از اختلاس باشد، از سوء مدیریت، بی تدبیری و ناکارآمدی است. همین باعث شده شرکت های سودآور به شرکت های زیان ده تبدیل شوند که این باید حل شود.
باید کسری بودجه که جبران آن با برداشتن از جیب مردم صورت می گیرد حذف شود و من بعنوان کسی که در امر بودجه نویسی تجربه و دانش دارد، حتما به این مساله ورود خواهم کرد. منابع در کشور وجود دارد و مشکل ما سوء مدیریت است.
رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که نظام بودجه ریزی در کشور باید اصلاح شود اما تاکنون این مهم انجام نشده است.
فضا و مشکلات انتخاباتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظرم مردم این بار شگفتی خواهند آفرید. مردم یاد گرفته اند که دیگر با سفارش و پول و شام و ناهار رای ندهند و دنبال افراد کارآمد، پاکدست و با انگیزه باشند و این دوره چنین افرادی را به مجلس بفرستند.
ما در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هستیم ولی نمایندگانی از جنس دوم هنوز در مجلس نیستند. این مجلس انقلابی است اما انقلابی گام اول است و بدرد گام دوم نمی خورد. مردم این بار با انتخاب درست، دنبال افراد کارآمد، تحول خواه، نواندیش و گره گشا از مسائل کشور خواهند بود و ان شاء الله در مجلس آینده این گونه نمایندگان را مشاهده خواهیم کرد و من این را در مردم قم و فضای عمومی استان مشاهده می کنم که این بار انتخاب متفاوتی خواهند داشت که از جنس انتخاب های قبلی نخواهد بود.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار میشود.