نامزد انتخابات مجلس از قم: اولویتم تعیین تکلیف سریع طرح‌های نیمه‌تمام است + فیلم

قم - ایرنا - «حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش» از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم با حضور در ایرنا ضمن تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود تاکید کرد: طرح‌های نیمه تمام استان همچون فرودگاه باید با شتاب تعیین تکلیف و تکمیل شود، چون با وجود موقعیت گردشگری مذهبی قم این موضوع مزایای بسیاری به همراه دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با حجت الاسلام «قاسم روانبخش» است. وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخابات مجلس شده که عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)‌، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن، عضو قرارگاه عمار، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و استاد طرح ولایت دانشجویی و در گذشته هم مسئولیت‌هایی از جمله مشاور ویژه استاندار قم در زمان آقای ناظمی اردکانی، ۲ دوره حضور در شورای اسلامی شهر قم با پذیرش مسئولیت در کمیسیون‌های مختلف و نیز فعالیت در کمیسیون‌های فرهنگی کلان‌ شهرها و مراکز استان‌ها به عنوان نایب رییس را در کارنامه خود دارد. روانبخش متولد یزد است اما از سال ۱۳۵۴ وارد قم شده و از آن سال تاکنون در این شهر زندگی می‌کند.

نامزد مجلس از قم: اولویتم تعیین تکلیف سریع طرح‌های نیمه تمام است

شما دوره گذشته از میبد یزد نامزد انتخابات شدید،‌ چرا آن دوره از آن شهر نامزد شدید و چرا این بار از قم وارد عرصه انتخابات شدید؟

در دوره گذشته خدمت علامه مصباح رسیدم که آیا تکلیفی دارم در انتخابات شرکت کنم که ایشان فرمودند بر شما تکلیف و واجب عینی است، خوب تکلیف دانستم در انتخابات حضور یابم، اما به این جهت که جبهه پایداری عضو شورای هماهنگی اصولگرایان بود و ما آنجا متعهد شده بودیم شورای هماهنگی به هر کسی رسید ما هم به آن ملتزم باشیم.

خوب در همین زمینه بنده با آقای زاکانی که نامزد بود در جلسه مصاحبه شدیم و ایشان در مجموع سه چهار رای از من بیشتر آورد و نامزد شورای هماهنگی شد، به همین دلیل که تعهد کرده بودم به نظر شورای هماهنگی و کار گروهی ملتزم باشیم دیگر در قم نمی‌توانستم ثبت نام کنم.

حتی خدمت علامه مصباح هم که مشورت شد ایشان گفتند شما از قم بیایید شما عضو شورا بودید هم مردم و هم روحانیت شما را می‌شناسند اما خدمتشان گفتم ما در جریان کار تشکیلاتی تعهد دادیم که هرچه شورای هماهنگی اعلام کرد به آن ملتزم باشیم که علامه مصباح در این جا گفتند بر اساس تعهد عمل کنید به همین دلیل با وجود این که دوست داشتم در قم باشم اما در این شهر ثبت نام نکردم به خاطر این که خدمت به مردم قم را غنیمت بزرگی می‌دانم، رهبری هم می‌فرمایند اجر آن مضاعف است چون مردم قم انقلابی و مومن هستند.

به هر حال از آنجا دلیل تکلیف عینی داشتم که در انتخابات شرکت کنم از میبد یزد شرکت کردم و در آنجا با دو سه هزار رای اختلاف نفر دوم شدم (میبد یک نفر سهمیه نمایندگی داشت) و از ورود به مجلس بازماندم.

اگر به عنوان نماینده مردم قم در مجلس انتخاب شدید برنامه و اولویت کاری شما در حوزه استانی و ملی چه خواهد بود؟‌

من فکر می‌کنم اگر برنامه یک نماینده را بخواهیم باید وظایف او را که شامل قانون گذاری، نظارت و پیگیری مصوبات است را اول بشناسیم و سپس از او بخواهیم بر این اساس عمل کند.

به نظر من وظیفه نمایندگی در حوزه انتخابیه باید به یک نحو و در مجلس به صورتی دیگر باشد.

در مجلس به نظرم باید به دنبال و پیگیری اسناد بالادستی نظام باشیم، آنچه که رهبری ابلاغ کردند و قوانین جزیی آن نوشته نشده مانند موضوع اقتصاد مقاومتی باید در کانون توجه نمایندگان قرار گیرد، چرا که توجه به این دست مسائل می‌تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد.

همچنین بسیاری از قوانین را مجلس تصویب کرده اما اجرا نمی‌شود، بنابراین پیگیری مصوباتی که انجام شده و به نتیجه رساندن آن‌ها کار مهم دیگری است که باید در مجلس دنبال شود.

در ادامه مبارزه با فساد و قوانینی که باید در مجلس شفاف شود تا جلوی فساد گرفته شود از وظایف مهم نمایندگان است، برخی مواقع قوانین شفاف نیست و از ابهامات آن سو استفاده می‌شود و نیز باید در مجلس قوانینی تصویب شود که هزینه جرم را بالا می‌برد به خصوص جرم‌های سنگین مانند مفاسد کلان اقتصادی و اجتماعی، تا کسی جرات حرکت به آن سمت را نداشته باشد.

اما در حوزه استانی نماینده‌ باید خود را وقف مردم کرده و در میان مردم حوزه انتخابیه خود زندگی کند، مردم باید بدانند خانه و دفتر نماینده‌شان کجاست و با او در ارتباط باشند.

یکی از کارهای خوبی که در شهرداری قم انجام می‌شود برنامه ۲۰ ساله است، در استان هم سند آمایش داریم اما باید پیشرفت آن مقابل چشم مردم باشد،‌ چون رهبر معظم انقلاب نسبت به قم توجه ویژه‌ای دارند، قم با توجه به اقوام مختلفی که به این استان آمدند ایران کوچک است، باید چشم انداز ۲۰ ساله با استفاده از ظرفیت نخبگان از اقشار مختلف در قم طراحی کنیم و بر اساس چهار برنامه پنج ساله، باید اولویت گذاری هم داشته باشیم چون بودجه و سرمایه محدود است.

باید در موضوع های مختلف چشم اندازها را مشخص کنیم، هر مسئولی هم که آمد در این ریل حرکت کند، به این روش علمی می‌توان قم را ساخت آنچنان که در شان آن است.

به نظر من نماینده نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کند، باید از دولت خواست مدیران خسته را با مدیران جوان و انقلابی جایگزین کند.

نامزد مجلس از قم: اولویتم تعیین تکلیف سریع طرح‌های نیمه تمام است

اگر بخواهید یک موضوع را در قم با اولویت بسیار بالا دنبال کنید،‌ آن موضوع چیست؟‌

اولویت‌هایی که باید دنبال شود یکی از آن‌ها طرح‌های نیمه تمام است که باید زودتر تعیین تکلیف شود، به نظر من فرودگاه لازم است و باید تکمیل شود، چون قم موقعیت گردشگری مذهبی دارد، اگر زائران بتوانند از طریق هوایی به قم آمد و شد داشته باشند فواید و مزایای بسیاری خواهد داشت،‌ این طرح می‌تواند با مشارکت دولت و بخش خصوصی باشد تا با شتاب بیشتری دنبال شود.

در ادامه مترو در اولویت شهر قم است، همچنین ایجاد مترو از رو برای پردیسان که نقش موثری در حل مشکل حمل و نقل مردم ساکن در این منطقه دارد، در اولویت است. به طور کلی در حمل و نقل مشکل داریم و حل مشکلات این حوزه در اولویت است.

در همین رابطه باید گفت احداث پل‌های غیرهم‌سطح که توسط شهرداری دنبال می‌شود، کار خوبی است و قفل ترافیکی شهر را باز می‌کند.

بحث دیگر موضوع آب است، البته در این خصوص کار زیادی صورت گرفته‌است، در سال ۸۴ به آقای ناظمی اردکانی در خصوص انتقال آب از سد کوچری به قم پیشنهاد دادم که با اجازه رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز اجرای طرح تامین شد.

امروز باید تخصیص کامل حقابه قم پیگیری شود، حقابه قم بیش‌از این است، چرا که آب برای قم بوده‌است؛ دومین کار این است که آب شیرین که بسیار گواراست وارد قم می‌شود و با آب شور ترکیب می‌شود این حیف است.

به نظر من باید شبکه آب‌شیرینی مصرفی مردم از شبکه آب شهری جدا شود، شبکه آب شیرین فقط برای شرب باشد، هزینه اجرای این طرح بالاست اما به نظر من این طرح مهمی است که جای مطالعه علمی و اجرا شدن دارد.

در مجلس شورای اسلامی توجه به کدام قانون در اولویت شما خواهد بود؟

قوانینی هست که تصویب شده اما اجرا نمی‌شود برای نمونه ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری یا قانون ۴۱ قانون کار، در آنجا تاکید شده که باید به میزان تورم حقوق‌ها افزایش پیدا کند، اما این اجرا نمی‌شود.

حتما برای اجرای این قانون با وجود بار مالی که برای دولت دارد، راهکارهایی وجود خواهد داشت، اگر قرار است این قانون اجرا نشود پس چرا تصویب شده‌ است.

برخی دیگر از قوانین است که دست به آن نخورده‌ است، برای مثال اصل هشتم قانون اساسی موضوع نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر است، این موضوع تنها مربوط به نظارت مردم بر مردم نیست، اگر مردم بخواهند مسئولان خود را امر به معروف و نهی از منکر کنند راهکار آن چیست و بر اساس چه قانونی می‌توانند این کار را انجام دهند.

اگر این نظارت همگانی که واجب بزرگی است انجام می‌شد شاید خیلی از مفاسد رخ نمی‌داد و مردم با بسیاری از تخلف‌ها برخورد می‌کردند.

مهمترین نهی از منکر، نهی از منکر مسئولین است که اگر این کار انجام شود جلوی بسیاری از ترک فعل‌ها گرفته خواهد شد.

اگر مردم کار خود را بر اساس قانون دنبال کنند، رسانه‌ها نیز در این خصوص به وظیفه خود عمل کنند، در این صورت کشور وضعیت شفافی پیدا می‌کند و مردم از همه چیز مطلع خواهند بود.

شما تا چه اندازه می‌خواهید شفاف باشید؟

به نظر من نماینده برای هر رایی که می‌دهد باید مطالعه لازم را انجام داده باشد اگر مطالعه نکرده نباید رای دهد، باید مطالعه کرد و به هرچه رسید شفاف بگوید، نه این که آنجا یک رای بدهد و در بیرون چیز دیگری بگوید. من این آزادگی را در خودم می‌بینم که اگر رایی ‌دهم پای آن بایستم.

اگر وارد مجلس شوید کدام کمیسیون را انتخاب می‌کنید؟

اگر وارد مجلس شوم می‌توانم وارد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شوم چون سال‌ها در این عرصه کار کردم و اهمیت آن را می‌دانم. خیلی از مصوبات پیوست امنیتی دارد که اگر در قانون به این مساله توجه نشود قابل اجرا نخواهد بود.

در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌توانم وارد شوم چون در این حوزه‌ها هم سابقه فعالیت دارم. کمیسیون شوراها هم‌ می‌توانم باشیم چون دو دوره عضو شورای شهر بودم. در کمیسون اصل ۹۰ نیز می‌توانم باشم به خصوص این که به مبارزه با فساد هم علاقه دارم. برای فعالیت در کمیسیون برنامه و بودجه هم خیلی بیگانه نیستم.

نظر شما در مورد اختلاف میان دولت و مجلس در ناترازی بودجه چیست؟

در این‌جا که بحث مالی مطرح است باید حق را به دولت داد، چون هر مصوبه‌ای که بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان هم می‌گوید باید نظر دولت را تامین کرد، در این مساله نظر دولت مهم است و باید به آن توجه کرد.

نامزد مجلس از قم: اولویتم تعیین تکلیف سریع طرح‌های نیمه تمام است

نظر شما در مورد لیست‌های انتخاباتی چیست؟

در شهرهای بزرگ به دلیل تعداد بالای نامزدها، انتخاب مردم سخت است، لذا احزاب در این عرصه‌ها به مردم کمک می‌کنند.

در قم شورای هماهنگی اصولگرایان را داریم که حدود ۲۱ تشکل از جمله جبهه پایداری عضو این مجموعه هستند آن‌جا مطالعاتی کردند و مصاحبه با نامزدهای مورد نظر خود انجام دادند و در نتیجه سه نفر را معرفی کردند و از آن‌ها میثاق نامه گرفتند.

البته لیست‌های دیگری هم است که افراد خوبی هم هستند، لیست فراوان خواهد آمد اما مردم باید کسانی که پشت لیست‌ها هستند را بشناسند و بر اساس اعتمادی که دارند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

کسانی که می‌خواهند رای دهند باید به اصلح رای دهند، ملاک تعیین اصلح است، البته باید به ضوابط در تشکل متعهد بود و از تضعیف آن جلوگیری کرد.

به نظر شما مشارکت در انتخابات پیش‌رو چگونه‌ است؟

باید برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات نهایت تلاش را به کار بست، القای برخی رسانه‌ها که مشارکت کم است صحیح نیست، برای مثال در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال قم، جمعیت بیشتر از سال‌های قبل بود، در شهرهای دیگر هم همین‌طور، پس حضور مردم در راهپیمایی نشان می‌دهد مردم در انتخابات هم خواهند آمد.

زنگ انتخابات که به صدا درآید مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و رای می‌دهند.

اگر حضور مردم نباشد ممکن است کسانی سر کار بیایند که چهار سال مقدرات کشور را به نحوی رقم بزنند که مردم رضایت نداشته باشند.

در همین رابطه من میزان مشارکت مردم قم را بالای ۵۰ درصد و نزدیک ۶۰ درصد پیش بینی می‌کنم.

نامزد مجلس از قم: اولویتم تعیین تکلیف سریع طرح‌های نیمه تمام است

در پایان اگر نکته‌ای مورد نظرتان هست بفرمایید.

نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که قم ظرفیت‌های زیادی دارد، این استان خاستگاه انقلاب اسلامی است، قم ام القرای جهان تشیع است، ظرفیت‌های بالایی دارد، وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، ‌مسجد مقدس جمکران،‌ امامزادگان واجب التعظیم، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و داشتن جوانان مستعد و نخبه که اگر میدان برای آن‌ها باز باشد هر کدام در حوزه کاری خود خواهند درخشید از ویژگی‌های خاص قم است.

در قم صنعتگران بسیار خوبی داریم، اکنون صدها شرکت تولیدی در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند، امروز کفش قم حرف اول را در منطقه می‌زند، در عرصه‌های تولیدی دیگر نیز همین طور، در کشاورزی و دامپروی به همین صورت، حوزه فعالیت‌های تولیدی در این استان امروز روند رو به رشدی را طی می‌کند.

به نظر من اگر مسئولان قم دست به دست هم دهند و اصطکاک وجود نداشته باشد و دست واحد باشند، نمایندگان قم هم با یکدیگر متحد باشند مشکلات این شهر یکی پس از دیگری حل می‌شود و این استان به جایگاه اصلی خود دست پیدا خواهد کرد.

 

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha