بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مصرف گاز به واسطه بارش برف و برودت هوا در کل کشور افزایش یافته و چون خراسان جنوبی انتهای خط سراسری است با افت فشار مواجه شده‌ایم.

محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر مصرف انرژی مدیریت نشود ممکن است افت فشار ادامه داشته باشد و با قطع گاز مواجه شویم.

وی گفت: یکی از دلایل تعطیلی ادارات و مدارس در استان به خاطر مدیریت مصرف گاز است اما امروز چون ادارات به سمت استفاده از سوخت دوم رفتند در زمان حاضر موضوع تعطیلی منتفی شده و ممکن است برای فردا و پنجشنبه مجدد در ستاد مدیریت بحران استان به منظور مدیریت شرایط پایداری گاز تصمیم‌گیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: تصمیمات در ستاد مدیریت بحران براساس نظرات کارشناسی دستگاه‌های تخصصی برای موضوعات مختلف جمع بندی می‌شود و تصمیم‌گیری با مقامات ارشد استان است.

وی افزود: در حوزه مدارس، آموزش و پرورش تصمیم گیرنده بوده لذا به خاطر نگرانی خانواده‌ها از وضعیت جوی و مساله افت فشار گاز بهتر است غیر حضوری شدن مدارس با جدیت بیشتری دنبال شود.

شرایط ویژه برای پنج شهرستان استان لحاظ شد

آخوندی گفت: با توجه به استمرار بارش برف، ستاد مدیریت بحران استان برای پنج شهرستان در روز سه‌شنبه هشتم اسفند ماه شرایط ویژه لحاظ کرد.  

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته و لحاظ جمیع شرایط، آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی در بخش سرداران شهرستان نهبندان و شهرستان‌های زیرکوه، سربیشه، درمیان و قاینات امروز به صورت غیرحضوری خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: طبق اعلام آموزش و پرورش مدارس دوره ابتدایی شهرستان بیرجند هم غیرحضوری است.

وی با اشاره به پیشنهاد پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: با توجه به یخ زدگی جاده ها متأثر از استمرار بارش برف و برودت هوا در ابتدای صبح، با هدف حفظ ایمنی ترددها، ادارات و دستگاه های اجرایی در شهرستان‌های سربیشه، درمیان، زیرکوه و قاینات امروز با ۲ ساعت تأخیر آغاز به کار می‌کنند.

آخوندی با بیان اینکه بارش نزولات جوی و برودت هوا تا اوایل هفته آینده ادامه دارد گفت: توصیه به هم استانی‌ها این است که از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و در صورت ضرورت انجام سفر، رعایت سرعت مطمئنه و استفاده از امکانات و تجهیزات لازم به ویژه زنجیر چرخ الزامی است.

وی با اشاره به گزارش‌های رسیده از خراسان رضوی و بارش مداوم برف در این استان که منجر به تعطیلی مدارس در اغلب شهرستان‌ها شده است اظهار کرد: با توجه به بارش شدید برف در محور بیرجند - مشهد، شهروندان برنامه سفر خود به سمت مشهد مقدس را به زمان دیگری موکول کنند.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند دارای ۱۱ شهرستان است.

بارش برف از روز یکشنبه هفته جاری در خراسان جنوبی آغاز شد و همچنان در اغلب مناطق این استان ادامه دارد.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران استان روز گذشته ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ۶ شهرستان استان تعطیل بود اما امروز (سه‌شنبه) ادارات باز است.

بنا به پیش بینی هواشناسی بارندگی‌ها تا پایان هفته ادامه دارد.