تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شورای شهر تهران گفت: سال آینده، سال به ثمر رسیدن تلاش‌های مدیریت شهری در زمینه توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نادعلی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل باغ نگارستان افزود: اگر نظارت دقیق و به درستی انجام نشود، اجرا نیز درست و خوب انجام نمی‌شود چرا که اصل بر ریل گذاری است.

نادعلی ادامه داد: سال دوم فعالیت شورا موضوعیت حمل و نقل عمومی را برای سال ۱۴۰۳ طراحی کردیم که ادامه مسیر سال ۱۴۰۲ خواهد بود؛ از سرمایه گذاری برابر پرهیز کردیم و اولویت اول را به توسعه حمل و نقل عمومی دادیم و در این مسیر، افزایش خطوط و واگن مترو، ون، تاکسی و برقی سازی مقدمات اصلی آن انجام شده است.

به گفته نادعلی، سال ۱۴۰۳ سال به ثمر رسیدن تلاش های حوزه حمل و نقل عمومی در تهران خواهد بود که مردم ثمرات آن را می بینند.

وی افزود: گفتن چند باره اقدامات بیشتر به وعده شبیه می شود و البته نباید از ساماندهی دستفروشان و فعالیت های عمرانی و مسائل مختلف و اقداماتی که در حوزه مدیریت شهری انجام شده به سادگی گذشت.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مصوبات شورای شهر همه مهم است و در سال سوم، تدوین برنامه و بودجه مهمترین کار ما خواهد بود؛ نسبت گیری کالبدی را باید در بودجه دید که مشخص است.

وی ادامه داد: نسبت بندی بودجه در تمام حوزه‌ها باید برابر باشد چرا که رضایتمندی مردم وابسته به این موضوع است، تنظیم دقیق آن و خردورزی در این موضوع مهم است و کمیسیون برنامه بودجه این کار را به درستی انجام می‌دهد.

نادعلی با بیان اینکه ۱۱ درصد بودجه سال آینده شهرداری تهران به مسایل اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد، گفت: این موضوع بسیار مهم است که بودجه مسایل فرهنگی اجتماعی به نسبت بودجه‌های قبلی افزایش خوبی داشته اما اگر هموطنان ما در ایستگاه اتوبوس ۴۰ دقیقه معطل شوند، بحث فرهنگی برای آنان دیگر اولویت نیست.

سخنگوی شورای شهر افزود: قیمت گذاری توسط ما در شورا انجام می‌شود اما مثلا در حوزه شهرسازی اعداد و ارقام در برخی حوزه‌ها تغییر می‌کند که در این رابطه نشست‌هایی با شهردار انجام شد و به نتایج مناسبی رسیدیم.

شورا دنبال چرایی اتفاقات شهری از جمله حادثه دیروز مترو است

سخنگوی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: شورا پاسخگو است و دنبال چرایی مشکلات است و در مورد اتفاق دیروز مترو هم همینطور عمل می‌کنیم.

نادعلی تاکید کرد: وقتی اتفاقات این چنینی می‌افتد باید عذرخواهی کرد و مطالبه گری از سوی خبرنگاران قطعی است؛ همچنین مدیران مسوول باید رسانه‌ها را در جریان بگذارند ضمن اینکه تلاش کنیم که اشتباهات کم شود.

وی افزود: واقعیت این است که حمل و نقل عمومی ما فرسوده است و روز اولی که کار را تحویل گرفتیم انبارهای تجهیزات مترو خالی بود؛ در این مدت تلاش کردیم و منابع ما کمی روبراه و خرید تجهیزات و اورهال شروع شد.

نادعلی گفت: اورهال در مترو که فناوری‌های خاص خود را دارد، سخت و هزینه بر است اما تلاش‌ها شده است، آتش سوزی‌های اخیر بخاطر بالارفتن دمای ترانس مترو بوده که البته ۱۰۰ درصد مسوولیت این اتفاق با مدیریت شهری است.

چهارراه ولیعصر پر تردد ترین چهارراه کشور است

سخنگوی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به بحث ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر اشاره کرد و گفت: چهارراه ولیعصر پر ترددترین چهارراه کشور است و مهمترین رویدادهای فرهنگی در تئاتر شهر انجام می‌شود.

نادعلی افزود: رها شدگی شهر در دوره کرونا به لحاظ اقتصادی موجب شد تا جلوی دستفروشی در چهارراه ولیعصر گرفته نشود که البته از دید من منطقی هم بوده است.

وی گفت: البته بعد از فروکش کردن کرونا باید این موضوع جمع می‌شد زیرا شاهد بودیم که در برخی موارد بساط گسترانی در چهارراه ولیعصر موجب شد قمه کشی و تیر درکردن انجام شود و این موضوع در کنار یک بنای میراثی انجام شد بارها این امور اتفاق افتاد و مشکل دیگر هم معتادان متجاهر در این منطقه بودند.

نادعلی یادآور شد: با وزارت ارشاد و دستگاه‌های متولی جلساتی برگزار کردیم و تصمیم بر آن شد تا ساماندهی پیاده رو چهارراه ولیعصر و بعد حفظ حریم تئاتر شهر در دستور کار بود البته برخی دوستان گفتند دور تئاتر شهر دیوار کشیدند اما واقعیت این است که حریم باید حفظ و مشخص می‌شد.

ترنس ها در جای پر تردد نباشند

وی تاکید کرد: بهسازی و اصلاح اجتماعی بوستان دانشجو هم در دستور کار است و باید در قرارگاه اجتماعی موضوع ترنس‌ها هم بررسی شود و حتما باید جایی برای این افراد دیده شود اما نباید این مکان پرتردد جایی برای این مسایل باشد.

موضع شورا برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب است

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه موضع اصلی شورا در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها این است که همه نمایشگاه‌های بزرگ و پرمخاطب باید در شهر آفتاب برگزار شود، گفت: ما گاهی در مدیریت شهری به این موضوع ایراد می‌گیریم که چرا برخی نمایشگاه‌ها در بوستان گفت وگو برگزار می‌شود در حالیکه باید به نمایشگاه آفتاب منتقل شود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بین مدیریت شهری، وزارت صمت و دولت رفت و آمدهای زیادی برای موضوع محل برگزاری نمایشگاه‌ها صورت گرفته است، افزود: در مورد نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه نیز تاکید ما این بود که در نمایشگاه آفتاب برگزار شود.

به گفته نادعلی، در ارتباطی که با وزارت ارشاد برقرار شد این موضوع را مطرح کردند که مساحت نمایشگاه آفتاب در سال اول دوره ششم مدیریت شهری کافی نبود و ۹۰ هزار مترمربع فضا مورد نیاز بود که سال قبل نیز ساختمان‌ها را مناسب ندانستند پس لازم بود در نمایشگاه آفتاب سوله ایجاد شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها در سال قبل این بوده که سوله‌ها احداث شود اما امسال نیز تزریق بودجه کافی نبود با توجه به این موضوع اعلام شد که نمایشگاه کتاب دوباره در محل مصلی برگزار خواهد شد.

نادعلی یادآور شد: با توجه به اینکه قول و قرارها به نتیجه نرسید امسال نمی‌توانیم مطالبه کنیم که نمایشگاه کتاب در مجموعه آفتاب برگزار شود البته شهرداری باید اقداماتی انجام می‌داد که به موقع انجام نداد.

مطالبه برای شهرداری ویژه شدن شهرری وجود دارد

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد شهرداری مستقل در بازار، گفت: مطالبه برای شهرداری ویژه شدن شهرری هم وجود دارد اما موضوع بازار مهم است و باید زودتر بررسی شود.

نادعلی در مورد هوشمندسازی ارائه خدمات هم ادامه داد: استفاده از خلاقیت‌ها باید سهل الوصول باشد و شهروندان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ورود از مدلی به مدل دیگر با مقاومت‌هایی همراه است، افزود: در خصوص شناور سازی کرایه تاکسی و مواردی از این قبیل باید تلاش شود که اقدامات سریعتر و بهتر قابل فهم باشد تا مشکلی برای پیاده کردن و اجرای آن ایجاد نشود.

اوضاع خوبی در دستفروشی نداریم

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اوضاع خوبی در زمینه دستفروشی نداریم، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌ها و تجربیات جهانی در این زمینه استفاده کنیم.

وی گفت: ما از ابتدای شورا به گذرخوراکی در خیابان ۳۰ تیر ایراد می‌گرفتیم و برخی این برداشت را داشتند که ما با حال خوب مردم مخالفیم در حالیکه فضای این گذر، تمدنی و میراثی است و وجود کاخ گلستان در این نقطه تحت تاثیر فضاهای رستورانی قرار گرفته بود لذا سعی بر این شده فضای فروش صنایع هنری به تعداد کمتری نسبت به قبل پیش بینی شود.

وی افزود: بیمارستان سینا در این محدوده قرار دارد و دود ناشی از پخت غذا در این فضا، برای بیماران بیمارستان مشکل ساز بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بازارهایی برای حضور و ساماندهی دست فروشان پیش بینی شده و این اقدام بسیار خوبی است که دست فروشان ثبت می‌شوند، اظهار کرد: باید دقت کنیم که وقتی در نقطه‌ای خیابان اصلی به میدان می‌رسد، نباید فضا را رها کرد و باید تمام این موارد مورد دقت باشد.

نادعلی با بیان اینکه ساماندهی دست فروشان تئاتر شهر بارها صورت گرفته بود، گفت: سعی شده با طراحی‌های ویژه ای، فضای شمالی تئاتر شهر به گونه‌ای باشد که موجودیت ها با فضا تناسب داشته باشد یکی از اقدامات انجام شده حریم تئاتر شهر بود، موضوع در این زمینه به وزارت فرهنگ و ارشاد برمی‌گردد و باید موضع گیری کنند اما تا زمانی که حریم مجموعه شناخته نشود نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد.

وی افزود: مدیرانی از سوی مدیریت شهری، وزارت فرهنگ و ارشاد و مسوولان تئاتر شهر و برخی هنرمندان در جلسات مربوط به تئاتر شهر حضور داشتند و یکی از مشکلات، بحث حریم بود و در طراحی نهایی به فضایی همچون پرچین رسیدیم تا از فضای سبز جدا شود تا بتوان آن را حفظ کرد و از سویی اطراف ساختمان تئاتر شهر نیز طراحی به گونه‌ای باشد که به آن آسیب وارد نشود.

به گفته وی، طرح جدید وزارتخانه نیز بررسی شد و با طرح قبلی شباهت داشت و تنها جنس پرچین‌ها متفاوت بود البته هر ساخت و سازی در تهران حتی در محدوده‌های نظامی نیازمند اجرای ضوابط شهرسازی هستند و نظارت خود را اعمال خواهیم کرد.

موضع اصلی شورای شهر عمل به قانون است

وی با بیان اینکه همیشه و به ویژه در ایام انتخابات موضع ما رعایت قانون است، گفت: سعی شد دستگاه شهرداری درگیر انتخابات مجلس نشود.

نادعلی اضافه کرد: آثار آن را هم طی روزهای گذشته در شهر دیدید که از امکانات شهرداری به نفع هیچ داوطلبی استفاده نشد اما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات استفاده کردیم.

زاکانی به فسادستیزی معروف است

نادعلی با بیان اینکه در مجموع شهرداری انتخاب شد که به فساستیز بودن معروف بود، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های انتخاب ما فسادستیزی بود؛ شهردار تهران در کار اجرایی نمی‌تواند موضوع را به اطلاع همه برساند و هم باید برخورد صورت بگیرد و هم نباید اجازه داد که فساد ایجاد شود و واقعا این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در انتخاب شهردار و تدوین برنامه‌ها، توجه به مسایل سخت افزاری و کالبدی شهر را مورد توجه قرار دادیمف افزود: تمام تغییر مسوولیت‌ها لزوما بدلیل فساد نیست ولی با تخلفات باید برخورد شود و لزوما نباید در مورد آن اطلاع رسانی صورت گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است که مجموعه نظارت و بازرسی گزارشات خود را در مورد برخورد با تخلفات به شورا ارائه دهند، گفت: ارائه این گزارشات در شورا باعث می‌شود که رسانه‌ها نیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در نگاه به شهرداری تهران ۲ دیدگاه داریم، یادآور شد: یک دیدگاه به ذات شهرداری را نهاد اجتماعی نمی‌داند و یک دیدگاه، نهاد اجتماعی نمی‌داند.

وی اضافه کرد: شهرداران مختلف تهران موضوع مدیریت یکپارچه شهری را مطرح کردند اما هنوز اجرایی نشده است، ما در این دوره قرارگاه اجتماعی را تشکیل دادیم که بگوییم با گسترش‌های غیرمنظم و جمعیت بیش از اندازه، باید حتما کاری انجام دهیم و این ادعا را نباید داشته باشیم که به تنهایی کار می‌کنیم و دیگر بخش‌ها نیز باید با ما همکاری داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بنده بارها در مورد اینکه چرا باید میدان امام حسین (ع) نقطه بی دفاع شهری شود تذکر دادم، گفت: زیر بار چنین موضوعی رفتن مهم است و توفیقات قابل گفتن از سوی شهرداری در موضوع اجتماعی وجود دارد.

روزشمار در نظر گرفتن برای آسیب‌های اجتماعی پسندیده پایتخت نیست.