تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر الگویی را برای قیمت‌گذاری محصولات با درنظرگیری روابط بین آن‌ها و خرید بسته‌ای توسعه دادند که بکارگیری آن در خرده‌فروشی‌های برخط (آنلاین) می‌تواند به اخذ تصمیمات درست‌ و دقیق‌تر در زمینه قیمت‌گذاری و در نهایت افزایش سود اعضای زنجیره ‌منجر شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محیا همتی مجری طرح در این خصوص توضیح داد: امروزه به دلیل پایین بودن هزینه‌های معامله در اینترنت و از بین رفتن محدودیت‌های فیزیکی و پشتیبانی مانند نزدیکی جغرافیایی در معاملات آنلاین، تجارت الکترونیک به سرعت رو به گسترش است. فروش‌های جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۵.۲ تریلیون دلار دست یافت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۶.۳ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۶ به ۸.۱ تریلیون دلار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با ظهور فناوری‌های مبتنی بر اینترنت، تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین به جز حیاتی از خرده‌فروشی جهانی تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: در شرایط کسب و کار کنونی، بنگاه‌ها در تلاش هستند تا از طریق طرح‌های رقابتی و استراتژی‌های بازاریابی با یکدیگر رقابت کنند.

مجری طرح عنصر اصلی راهبرد بازاریابی را در قیمت‌گذاری دانست و یادآور شد: قیمت‌گذاری تعیین کننده موقعیت یک بنگاه در بازار و راهی برای متمایز بودن نسبت به سایر رقبا است. همچنین قیمت یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تقاضا و تعیین کننده سهم بازار بنگاه‌ها است. ویژگی‌های اینترنت و کسب و کارهای آنلاین (برخط)، موجب ضروری شدن قیمت‌گذاری‌های نوین محصولات و خدمات شده است.


این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: با شناخت ضرورت قیمت‌گذاری مشارکتی هدف این رساله تدوین و توسعه سازوکار قیمت‌گذاری مشارکتی و قرارداد نمایندگی به گونه‌ای است که با شرایط دنیای واقعی منطبق‌تر باشند.

وی اظهار داشت: به رغم توسعه روش‌های نوین قیمت‌گذاری در تجارت جهانی و افزایش مشارکت تأمین‌کنندگان و مشتریان در تعیین قیمت، در ادبیات موضوع به اثر روابط بین کالاها بر سودآوری اعضای زنجیره و تصمیمات بهینه آنها تحت قیمت‌گذاری مشارکتی توجهی نشده است. در نتیجه راهبرد فروش بسته‌ای که نقش بسزایی در تقسیم بندی بازار و ایجاد تمایز بین مشتریان دارد، در ادبیات قیمت گذاری مشارکتی به ندرت مطالعه شده است.

همتی اضافه کرد: در این پژوهش سعی شده است قراردادها و راهبردهای فروش سکوهای (پلتفرم‌های) برخط زمانی که چند نوع محصول در آنها به فروش می‌رسند و روابط بین محصولات بر تقاضا و سود اعضای زنجیره اثر می‌گذارد، بررسی شود.

این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این طرح یادآور شد: در این پژوهش با درنظرگرفتن عدم قطعیت تقاضا و عوامل اثرگذار بر آن مانند قیمت، کیفیت و تبلیغات مسئله تحت راهبردهای مختلف فروش توسعه یافته است. سپس الگوهای ارائه شده با استفاده از آنالیز تحدب و رویکرد نظریه بازی‌ها حل شدند. همچنین با توجه به پیچیدگی فروش بسته‌ای در ابعاد بزرگ، الگوریتم‌های فراابتکاری توسعه داده شدند.

به گفته وی نتایج این تحقیق برای خرده‌فروشان و سکوهایی مانند آمازون، علی بابا و دیجی‌کالا که تأمین‌کنندگان را با مشتریان مرتبط می‌سازند، قابل استفاده است. همچنین، این پژوهش برای سایر دانشجویان و محققانی که به حوزه‌های خرده‌فروشی، مدیریت عرضه و تقاضا و قیمت گذاری علاقمند هستند، مفید است.

همتی در خصوص مزیت‌های رقابتی طرح گفت: درنظرگرفتن تأثیر نداشتن قطعیت در تأمین بر فروش محصولات مکمل در راهبردهای فروش جداگانه، فروش بسته‌ای خالص و فروش بسته‌ای ترکیبی، مدل سازی فروش بسته‌ای محصولات مکمل در سازوکار قیمت‌گذاری مبتنی بر نظر خریدار، درنظرگرفتن تقاضای تصادفی و ریسک‌گریز بودن مشتریان تحت قرارداد نمایندگی فروش، مطالعه اثر کیفیت محصولات و تبلیغات بر قرارداد فروش و ارائه‌ برند خصوصی مزیت‌های رقابتی این پروژه هستند.

این طرح با راهنمایی دکتر محمد تقی فاطمی قمی و دکتر محسن شیخ سجادیه از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان "قیمت‌گذاری مشارکتی با توجه به روابط بین محصولات و خرید بسته‌ای" اجر شده است.