بیرجند- ایرنا- رییس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: سرقت احشام در استان به رشد ۱۰۰ درصدی رسیده بود اما با دستگیری یک باند پنج نفره این آمار اکنون به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ کاظم صادقی روز چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: یک باند پنج نفره سرقت احشام که در پنج شهرستان خراسان جنوبی اقدام به سرقت احشام می‌کردند را دستگیر کردیم.

وی با بیان اینکه این باند به ۷۳ فقره سرقت احشام را اعتراف کردند و ارزش سرقت‌ها ۲۵ میلیارد ریال بوده است عنوان کرد: بعد از دستگیری این افراد به طور چشمگیری سرقت احشام در استان کاهش یافت.

رییس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۱.۵ درصدی سرقت در استان گفت: این رقم ابتدای امسال ۳۰ درصد بود که طرح های مقابله‌ای و دستگیری سارقان منجر به کاهش آمار سرقت ها شده است.

وی تاکید کرد: در ۱۱ ماه گذشته هشت مرحله اجرای طرح برخورد با مال‌خرها داشته‌ایم و ۵۰ درصد سرقت‌ها در خراسان جنوبی کشف شده است.

سرهنگ صادقی اظهار کرد: ۸۰ درصد سرقت‌های خراسان جنوبی در بیرجند، طبس، قاین و درمیان انجام می‌شود.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۹۱ مال خر دستگیر شدند و در این زمینه تعامل بسیار خوبی با دادگستری و به ویژه دادستان داشته‌ایم.

رییس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از فروش مال مسروقه ضایعاتی‌ها را توجیه کرده و مورد شناسایی قرار گرفتند، بیان کرد: چهار واحد فروش ضایعاتی هم راستای برخورد با مال مسروقه پلمب شده‌ است.

وی یادآور شد: سرقت‌های در خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ مورد بوده که ۶ دهم درصد سرقت‌های کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تأمینی استان های خراسان جنوبی هم گفت: اکنون ۱۷ محکوم به سرقت در زندان‌های استان به سر می برند که سه نفر بر اساس شرایط اضطرار در مرخصی هستند اما جمع سارقان و محکومان به تحصیل مال سرقتی ۴۹۵ نفر در سطح زندان های استان است.

علی عبدی با تاکید براینکه به هیچ عنوان جرایم خشن و محکومان تا پایان ماه مبارک رمضان به سرقت مرخصی نمی‌روند افزود: پابند الکترونیکی یک امتیاز برای زندانیان است و به هیچ عنوان در زمان تحمل کیفر از آن برخوردار نمی شوند.

وی گفت: برای اینکه بیشترین جمعیت کیفری زندان ها مشغول به کار شوند هزار متر مربع کارگاه‌های داخلی زندان توسعه یافته و امسال ۲۵۰ نفر مشغول به کار شدند از طرفی سه هزار و ۳۵۰ نفر از زندانیان آموزش‌های تخصصی را فراگرفته‌اند.