به گزارش ایرنا از پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ مصطفی زینی وند روز شنبه افزود: برابر مطالعات و بررسیهای بعمل آمده، تابلوهای تبلیغاتی بعنوان منبع بالقوه حواس پرتی، در اغلب مواقع سبب به هم ریختگی محیطی، مختل نمودن الگوی حرکتی چشم رانندگان وسایل نقلیه عبوری و اضافه نمودن تقاضاهای بیشتری به وظیفه رانندگی می شوند و در نهایت به یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو حین رانندگی و بروز تصادفات تبدیل شدهاند.
وی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از وقوع تصادفات احتمالی ناشی از طراحی، جانمایی و نصب غیر اصولی این نوع از تابلوها، در سال های قبل شیوه نامه ای در این زمینه توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شده است.
سرهنگ زینی وند ادامه داد: براساس این شیوه نامه، باید از نصب تابلوهای تبلیغاتی در محل های غیر مجاز از جمله میانه معابر، ورودی و خروجی تقاطعهای غیر همسطح، در رمپ و لوپ های معابر بزرگراهی اجتناب گردد و همچنین نصب تابلوهای تبلیغاتی در مجاورت تقاطعهایی که مانع عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی و همچنین دوربینهای میشود، ممنوع است.
وی همچنین ممنوعیت استفاده از چراغهای چشمک زن برای نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی را از جمله موارد مورد تاکید در این شیوه نامه اعلام کرد.
وی گفت: به منظور دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی در حداقل زمان ممکن، خواندن و درک کردن پیام تابلو و همچنین واقع شدن در مخروط دید راننده، مواردی همچون، معکوس نوشتن کلمات. استفاده از تصاویر به جای یک یا چند کلمه در یک عبارت یا جمله سرهم نوشتن کلمات، استفاده از فونتهای فانتزی و پیچیده و غیر ساده که کلمه یا عبارت آن به سرعت قابل درک نیست، تصاویر درهم و ترکیبی که درک روابط و کنار هم بودن آنها به دلیل غیر معمول بودن به سرعت قابل درک نیست و استفاده از روش های طرح معما، ایجاد ابهام، غیر معمول نوشتن، در تابلوهای تبلیغاتی معابر ممنوع است.
سرهنگ زینی وند با تاکید بر اینکه نصب هر نوع تابلوی تبلیغاتی در معابر که به هر شکلی متحرک طراحی شده باشد، غیر مجاز است، افزود: نکته قابل تامل در خصوص اغلب تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در سطح معابر درون شهری و جاده ها، عدم دقت و نظارت کافی مسوولین مربوطه بر عملکرد پیمانکاران این حوزه می باشد تا جایی که اعمال سلیقه در طراحی و نصب این تابلوها در حال تبدیل شدن به یک امری عادی بوده و این موضوع، یک هشدار و زنگ خطر جدی برای کاهش ایمنی تردد شهروندان و افزایش خطر وقوع تصادفات بواسطه تابلوهای تبلیغاتی است.