شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: اخطار و تذکر به برخی مالکان، اتمام سنگ فرش معابر، مرمت و بازسازی سقف حمام عمومی و آماده‌سازی اقامتگاه بوم‌گردی دهیاری بخشی از اقدام‌های این اداره در مسیر ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا بیارجمند است.

مرتضی نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای مصوبه‌های کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی روستای قلعه بالا اخطار و تذکرهای لازم به برخی از مالکان داده شد تا در اولین فرصت ایرادها برطرف شوند.

وی از اتمام سنگ فرش بخشی از معابر روستای هدف گردشگری قلعه بالا خبر داد و گفت: روستای هدف گردشگری قلعه بالا ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارد و ‌این امر با همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی محقق می‌شود.

به گفته وی، اعتبارهای مناسب عمرانی در سال جاری برای این روستا در نظر گرفته شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود افزود: در راستای رفع موانع ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا و با توجه به مصوبات کمیته توسعه گردشگری سقف حمام عمومی این روستا مرمت و سبک سازی شد.

نظری از آماده‌سازی اقامتگاه بوم‌گردی وابسته به دهیاری قلعه بالا خبر داد و گفت: این اقامتگاه سال‌ها بدون استفاده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دهیاری آماده‌سازی شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، طی سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

روستای هدف گردشگری قلعه بالا در بیارجمند شاهرود واقع در شرق استان سمنان، یکی از مقصدهای سفر گردشگران داخلی و خارجی است. بافت روستایی و پلکانی قلعه بالا با مصالح و معماری بومی بیشتر از همه مورد توجه گردشگران خارجی قرارگرفته و باعث اقامت بیشتر در این روستا می‌شود.

این روستا با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوز پلنگ آسیایی، گور خر آسیایی، زاغ بور و … گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به این روستا جذب می‌کند. چشمه‌های اطراف روستا نظیر هوژده، عنابو، دلبر، تنگه و انجیر آور از جمله اماکنی است که هر ساله مورد توجه مسافران و گردشگران است.

بهترین زمان سفر به این روستا و منطقه خارتوران بخش بیارجمند فصل‌های بهار و پاییز است. روستای قلعه بالا در زمان برگزاری جشنواره‌های گردشگری (اردیبهشت و آبان) به دلیل حضور گروه‌های موسیقی، آیین‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات دارای جاذبه‌های بیشتری است.