بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره امور عشایری شهرستان شیروان گفت: ۱۸۰ کیلومتر از راه های عشایری این شهرستان خراسان شمالی سال گذشته با ۹ میلیارد ریال اعتبار تیغ زنی و مرمت شد.

قاسم رضایی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این عملیات مرمت در بخش های قوشخانه، سرحد و جیرستان انجام شده و ۲ هزار خانوار از خدمات راه ارتباطی مناسب بهره مند شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر واگذاری اراضی در مسیر ایل راه ها افزایش یافته و تصرف آن از سوی روستاییان موجب مشکلاتی در این راه ها شده بنابراین لازم است برای مرمت و بهسازی آن اعتبارات بیشتری جذب شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هر گونه واگذاری در مسیر ایل راه و تخریب آن ممنوع است و برای هر طرحی اگر پیشنهادی شود از ادارات کل خراسان شمالی استعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۸۰ کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد، گفت: مجموع ایل راه های این شهرستان که محل عبور گله های دام عشایر شهرستان های قوچان، فاروج و شیروان به کوه شاه جهان است، هزار و ۱۰۰ کیلومتر در سه مسیر شمالی، جنوبی و میانی را شامل می شود.

عشایر شهرستان شیروان شامل ۱۵ هزار نفر جمعیت با ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در قالب ۹ طایفه، ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.