یاسوج - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:آتش سوزی های ابتدای بهار امسال تاکنون به ۹۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان خسارت زده است.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۶ فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان های گرمسیری گچساران،بهمئی و باشت با تلاش نیروهای منابع طبیعی،جوامع محلی و تلاشگران ستاد بحران مهار شده است.

وی بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی استان بوده است.

جانی نسب با اشاره به اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه‌ کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش ‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش‌ سوزی در جنگل ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری،کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.

وی ابراز کرد:مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: به منظور برنامه ریزی و انجام عملیات اطفای حریق بهتر امسال۲۳ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه کوه های خامی، دیل ،نارک خاییز،پهن و نیر و همچنین مناطقی مانند پیچاب، لوداب و شلال دان از جمله مناطق بحرانی شناسایی شده در خصوص آتش سوزی هستند از جوامع محلی خواست حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

جانی نسب ابراز کرد: همچنین 40 نقطه نیمه بحرانی مستعد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شناسایی شده است.

وی تشکیل تعداد ۴۲ تیم واکنش سریع با تجهیزات، اجرای عملیات آتش بر در۳۵۰ کیلومتر از مناطق بحرانی و نیمه بجرانی ،برگزاری مانورهای پیشگیری و اطفای حریق به‌منظور آمادگی و پاسخ به عملیات حریق،برپایی نشست با دهیاران و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در پیشگیری، برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری و اطفای حریق برای جوامع محلی از مهمترین اقدام های دولت برای کاهش خسارت های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان است.

وی ادامه داد:سازمان‌دهی نیروها،تعیین دقیق مختصات جغرافیایی تعداد ۱۵ مورد حوضچه‌های آبگیر طبیعی و مصنوعی برداشت آب جهت استفاده بالگردها در عملیات اطفای حریق،بررسی و سرویس تجهیزات موجود مانند خودروها، دستگاه های دمنده،فلاکس بک ها و ...) ،تقویت و افزایش گشت‌های مراقبتی به‌صورت شبانه‌روزی و تشدید نیروهای حفاظتی به ویژه در روزهای تعطیل در نقاط بحرانی و حساس از دیگر اقدام های منابع طبیعی برای کاهش خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

جانی نسب از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان بخشی از طبیعت زاگرس دارای 880 هزار هکتار جنگل و 550 هزار هکتار مرتع است.