۱۰۰ دستگاه دمنده مهار آتش در کهگیلویه وبویراحمد توزیع شد

گچساران - ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۱۰۰ دستگاه دمنده مهار آتش برای کنترل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان بین امدادگران مناطق مختلف استان امسال توزیع شده است.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد دستگاه های دمنده برای کنترل سریع آتش در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد بین امدادگران توزیع شده است.

وی بیان کرد: ارزش ریالی این میزان دمنده توزیع شده بیش از ۱۳ میلیارد ریال است.

جانی نسب ابراز کرد: بیش از ۲۳۰ دستگاه دمنده برای اطفای حریق عرصه های طبیعی در اختیار امدادگران استان قرار دارد که نیمی از آن ها در دولت سیزدهم توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۲۲ نقطه بحرانی در استان شناسایی شده است گفت: امسال موارد زیادی آتش سوزی در مزارع و مراتع کهگیلویه وبویراحمد مهار شد که بیشترین آنها در مناطق گرمسیری بوده است.

جانی نسب با بیان اینکه مهار آتش سوزی با سرشاخه های درختان باعث طولانی شدن زمان مهار آتش و سختی کار امدادگران می شود گفت: امید است استفاده از این تجهیزات گرهگشای افزایش سرعت مهار آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان باشد.

جانی نسب تصریح کرد: تشکیل گروه های واکنش سریع مهار آتش سوزی، تامین خودرو برای انتقال نیروها به محل آتش سوزی، تامین تجهیزات انفرادی امدادگران، شناسایی افراد با استعداد برای کمک

به منابع طبیعی، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور برای محک میزان آمادگی نیروها و برپایی دوره های آموزشی از دیگر اقدام های انجام شده برای به حداقل رساندن خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

ایجاد۶۰۰ کیلومتر آتش بُر در مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۶۰۰ کیلومتر آتش بُر امسال در مناطقی که سابقه آتش سوزی داشته و پوشش گیاهی آنها زیاد است ایجاد شد.

جانی نسب تصریح کرد: 95 درصد این میزان آتش بُر ها در مناطق حادثه خیز استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: طرح آتش بُر برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان و در کنار جاده های اصلی، فرعی و مناطق جنگلی ایجاد شده است.

جانی نسب ابراز کرد: با شروع فصل گرما احتمال آتش سوزی های عمدی و سهوی در جنگل و مراتع افزایش می یابد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: این میزان آتش بُر به منظور پیشگیری و کاهش میزان خسارت ناشی از آتش سوزی های احتمالی در فصل خشک با توجه افزایش پوشش گیاهی در مراتع استان ایجاد شده است.

بیش از ۶۶۰ هزار زمین از اراضی مناطق طبیعی مختلف این استان مستعد آتش سوزی است.

وسعت آتش‌سوزی‌ عرصه‌های جنگلی و مرتعی زیرپوشش این اداره کل در سال ۱۴۰۱ در مقایسه سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha