پنج نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های اخیر مراتع کهگیلویه وبویراحمد روانه زندان شدند

یاسوج - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه انجام اقدام های سهوی و عمدی که منجر به آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود جرم است گفت:پنج نفر از عوامل آتش سوزی های اخیر در سطح جنگل ها و مراتع استان روانه زندان شدند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد عامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان کهگیلویه و چند نقطه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

وی بیان کرد: متخلفان دستگیر شده با آتش زدن پسماند مزارع یا اقدام های دیگر باعث روشن شدن شعله های آتش در عرصه های طبیعی یا مزارع استان شده بودند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه متخلفان دستگیر شده به مراجع قضایی معرفی شده اند تصریح کرد: این افراد براساس میزان خسارت ایجاد شده در عرصه های طبیعی به حبس و جریمه های نقدی محکوم می شوند.

وی تاکید کرد: آتش سوزی در عرصه های طبیعی شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی منطقه آب نارون خسارت سطحی وارد کرد.

جانی نسب با بیان اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه‌ کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش ‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش‌ سوزی در جنگل ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری،کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.

وی ابراز کرد:مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

صاحب نظران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که وقتی دامدار،شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ ها و خرده چوب های کف جنگل، آتش گسترده روشن می شود.

آنان تاکید می کنند که حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود.

جانی نسب بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی استان بوده است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند :سال زراعی و پربارش جاری وجود انبوه علف های هرز در زمین های کشاورزی،مراتع و جنگل ها ، بستر را برای وقوع آتش سوزی های گسترده با کمترین سهل انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش فراهم کرده که با توجه به در پیش بودن آغاز برداشت محصولات زراعی نیاز است در این زمینه اقدام های فرهنگی و اطلاع رسانی پیشگیرانه صورت گیرد.

تجربه سال های گذشته نشان می دهد تعداد انگشت شماری از آتش سوزی ها نیز به عمد و با هدف تصرف زمین صورت می گیرد که برای این مورد نیز باید فکری اساسی شود.

استان کهگیلویه وبویراحمد که با ۸۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع بخش قابل توجهی از مساحت ۶هزار هکتاری زاگرس را در اختیار دارد در میانه های آخرین ماه بهار شاهد سریال آتش سوزی های بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha