به گزارش ایرنا، نزدیک بودن جاذبههای طبیعی چهارمحال و بختیاری به جادههای اصلی یکی از مزیتهایی است که میتواند گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند.
چهارمحال و بختیاری به دلیل توسعه گردشگری بومگردی مورد توجه گردشگران قرار دارد و این اقامتگاه که از نظر هزینهای از هتلها و هتل آپارتمانها برای برخی از مسافران و گردشگران، اقتصادیتر و به صرفهتر است از نظر بافت سنتی نیز همچنان تاکید بر حفظ آداب و رسوم خود دارند.
پخت غذاهای محلی به ویژه آشهای سنتی با گیاهان بومی منطقه، پخت کباب بختیاری و ارائه لبنیات محلی تازه و وجود فضای نزدیک در طبیعت یا جاذبههای گردشگری، باعث شده برخی از گردشگران این نوع اقامت را در سفر انتخاب کنند.
استراحت و اسکان در اقامتگاههای بومگردی یکی از ظرفیتهای مورد توجه این روزها در چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری محلی است که در همه فصلها برای این استان قابلیتپذیر گردشگر را دارد و در بهار این پذیرش شدت بیشتری دارد.
بومگردیها اقامتگاههایی هستند که در محیطهای طبیعی و بومی با رعایت اصول پایداری زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه اقامتگاه ایجاد، احیا و یا بهرهبرداری میشود و ضمن بیشترین تعامل با جوامع محلی و توجه به تنوع اقلیم و طبیعت زمینه حضور گردشگران را برای تجربه زندگی در محیط طبیعی و بومی فراهم میکند.
همه این پتانسیل های گردشگری به یک محور به نام بازاریابی و تبلیغات صحیح نیاز دارد چرا که این استان از نظر ظرفیت طبیعی چیزی کمتر از شمال ندارد و می توانند پوشش دهنده گردشگران خارجی استانها همجوار نیز باشد.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بدون اشاره به آمار گفت: در فروردینماه و اردیبهشتماه سالجاری ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است که سهم این استان باید افزایش یابد.
مسلم شجاعی در دهمین کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حوزه گردشگری بدون بخش خصوصی پیشرفت نمیکند و نیاز است در این استان برای جذب گردشگران خارجی بازاریابی شود.
وی مشخص شدن اولویت نخست چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری را ضروری دانست و افزود: ظرفیت انتخاب شده برای توسعه گردشگری در استان باید قابل رقابت با سایر استانها را در حوزه جذب گردشگر خارجی داشته باشد.
شجاعی در خصوص بازاریابی برای گردشگری این استان تصریح کرد: در این راستا میتوان از ظرفیت آژانسهای مسافرتی بزرگ کشور، خبرنگاران خارجی مستقر در ایران و فمتورها بهرهگیری کرد.
وی یادآور شد: دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای ارائه تولید محتواهای رسانهای تولیدی در استانها به توریستهای خارجی آمادگی دارد.
ناموفق در جذب گردشگر خارجی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان در جذب گردشگر خارجی تاکنون موفق نبوده است و بازاریابی حلقه گمشده در این زمینه است که می توان در این زمینه از ظرفیت بالای بخش خصوصی استفاده کرد.
شهرام زارع فارسانی توسعه گردشگری و ورود گردشگران خارجی را باعث رونق در اقتصاد گردشگری اعلام و تاکید کرد: سالانه تعداد قابلتوجهی گردشگر خارجی به اصفهان سفر میکنند که میتوان آنان را به چهارمحال و بختیاری هدایت کرد.
وی با اشاره به مناطق بکر و دستنخورده چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری افزود: این مناطق جذابیت خاصی برای گردشگران خارجی دارد و نیاز است طبیعت استان در قالب های مختلف به گردشگران معرفی و برای آن بازاریابی شود.
زارع تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی ویژه راهنمایان گردشگری در حوزههای مختلف آمادگی دارد.
رییس کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ایران سهم کمی از حضور گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده است.
سید سعید فیاضی تاکید کرد: برای جذب بیشتر گردشگران خارجی باید از ظرفیت همجواری کشورهایی مانند ترکیه و عراق بهرهگیری تا اقتصاد این حوزه متحول شود.
وی آموزش تخصصی راهنمایان گردشگری برای ارتباط با گردشگران خارجی بهمنظور معرفی بیشتر چهارمحال و بختیاری در سطح ملی و بینالمللی را ضروری دانست و افزود: واحد آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برای برگزاری دورههای آموزشی ویژه راهنمایان گردشگری آمادگی دارد.
فیاضی تقویت گردشگری علمی با هدف افزایش جذب گردشگر خارجی در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تصریح کرد: در این راستا برگزاری جشنوارهای فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی در دستور کار قرار دارد که تاکنون برای برگزاری جشنوارههای ملی گز بلداجی وفرش دستباف برنامهریزی شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زیرساختهای گردشگری این استان در سالهای اخیر تقویت شده است با این وجود در بازاریابی هنوز موفق عمل نشده است.
کیومرث مرادی پرهیز از بخشینگری در حوزه گردشگری را ضروری اعلام و تاکید کرد: شناسایی ظرفیتهای گردشگری و تقویت زیرساختهای این حوزه براساس برنامه زمانبندی دقیق مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای تبلیغات همهجانبه و اصولی استان در سطح ملی و بینالمللی به بودجه و تجهیزات نوین نیاز است.
علیرضا جیلان تاکید کرد: هماکنون مطالبهگری در حوزه گردشگری افزایش پیدا کرده و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در این حوزه فعال است.
وی با اشاره به وجود ظرفیتهای قابلتوجه در حوزه گردشگری آبی و کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: هماکنون صدور ۳۰ مجوز برای گردشگری کشاورزی این استان در حال انجام است.
جیلان تصریح کرد: در صورت تصویب تعطیلات زمستانه در کشور چهارمحال و بختیاری میتواند مقصد گردشگری زمستانی باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزونبر ۸۰۰ جاذبه گردشگری دارد و در طول سال بهعنوان یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری برای توریستهای داخلی و خارجی مطرح است.