وقتی بودجه‌های دولتی پاسخ‌گوی نیازهای حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری نیست

شهرکرد ـ ایرنا- بیشتر کارشناسان حوزه گردشگری اعتقاد دارند که از ظرفیت اقتصادی گردشگری در چهارمحال و بختیاری آنچنان که شایسته و بایسته است استفاده نمی‌شود و اکتفا به بودجه‌های دولتی نمی‌تواند این بخش را متحول کند و استان نیازمند حرکت به سمت فعال سازی جدی بخش خصوصی در این مسیر است.

به گزارش ایرنا، عده‌ای از کارشناسان عقیده دارند وقتی بودجه‌های دولتی در حوزه گردشگری ناچیز است باید سازمان و نهادهای متولی زمینه و بستر را برای جذب سرمایه‌گذاران بخش گردشگری فراهم کنند.

چهارمحال و بختیاری در بخش گردشگری پتانسیل‌های مهمی از جمله رودخانه‌های کارون، زاینده‌ رود و خرسان، طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع، جاذبه‌های تاریخی و سیاسی، بومگردی و مسیرهای کوهستانی را دارد اما این ظرفیت های بزرگ به اقتصادی گردشگری تاکنون کمک شایانی نکرده است در حالی که گفته می‌شود صنعت گردشگری جز پنج صنعت پردرآمد است.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید : بودجه‌های دولتی پاسخگوی نیازهای حوزه گردشگری استان نیست و درخواست‌های زیادی برای هزینه‌کرد این اعتبارات ناچیز وجود دارد.

سید سعید فیاضی همزمان با هفته گردشگری در نشست هم‌اندیشی کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با روسای دفاتر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تاکید کرد: تمامی شهرستان‌های ۱۲ گانه استان از نقاط، کانون‌ها و مقصدهای گردشگری خاصی بهره‌مند هستند.

وی فعال کردن و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و افزود: بخش گردشگری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی این استان به‌شمار می‌رود.

فیاضی به سرمایه‌گذاری پایین و اشتغال‌زایی بالای طرح‌های گردشگری در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: باید برای رونق بیشتر حوزه گردشگری از توان مردم و بخش خصوصی بهره‌گیری شود.

وی تقویت امکانات و زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و یادآور شد: در این راستا نشست‌هایی با فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان برگزار و راهکارهای عملیاتی رونق حوزه گردشگری ارائه شود.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران را ضروری دانست و اظهار داشت: ارائه آموزش‌های تخصصی به فعالان حوزه گردشگری استان در دستورکار این کمیسیون قرار دارد.

وی گفت: مشکلات حوزه گردشگری شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری شناسایی و به کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اعلام شود تا ارائه راهکارهای عملیاتی رفع آن در دستور کار قرار گیرد.

فیاضی تاکید کرد: کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برگزار رویدادهای مختلف مانند رویداد گز بلداجی را با هدف معرفی بیشتر استان در دستور کار قرار داده است.

مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بررسی مشکلات حوزه گردشگری شهرستان‌های ۱۲ گانه استان و ارائه راهکارهای عملیاتی رفع آن ضروری است.

مسعود آگشته تاکید کرد: در این راستا نشست‌های تخصصی با فرمانداران و نمایندگان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری برگزار و مشکلات به‌صورت میدانی بررسی، از طرح‌های سرمایه‌گذاری بازدید و روند اجرایی این طرح‌ها به‌طور زنجیره‌ای بررسی می‌شود.

وی تکمیل زنجیره گردشگری در چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و افزود: برای تحقق این مهم فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها نقش مستقیم و اثرگذار دارند.

آگشته تصریح کرد: معرفی چهارمحال و بختیاری از طریق برگزاری رویدادهای گردشگری در دستور کار کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قرار دارد.

یکی دیگر از مشاوران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حوزه گردشگری سلامت در این استان بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سید احمد علوی اظهار داشت: بهره‌گیری از تجربه استان‌های موفق همجوار برای رونق گردشگری سلامت می‌تواند به اجرای مطلوب این طرح در چهارمحال و بختیاری کمک کند.

دبیر کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این اتاق هم‌اکنون هشت کمیسیون تخصصی و ۱۵ انجمن دارد که برخی آن‌ها فعال شده‌اند و تعدادی دیگر در حال فعال شدن هستند.

ایمان نجفی تاکید کرد: شناسایی و رفع مشکلات موجود در حوزه‌های مرتبط با کمیسیون‌ها و انجمن‌های تخصصی زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌صورت ویژه در خال پی‌گیری و انجام است.

وی افزود: اجرای یکسان قانون در نقاط مختلف کشور و رعایت عدالت در اجرای قانون می‌تواند به رواق حوزه گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته کمک کند.

دبیر کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق مختلف استان است.

وحید رئیسی دهکردی اصلاح و بروزرسانی برخی قوانین مرتبط با حوزه گردشگری را ضروری اعلام و تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود قوانین نیازمند اصلاح و بروزرسانی حوزه گردشگری شناسایی و برای دریافت مصوبه در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی ارائه و تقدیم شود.

وی یادآور شد: برگزاری رویدادهای گردشگری مرتبط با شهرستان‌های ۱۲ گانه چهارمحال و بختیاری و بهره‌مندی از توان فعالان حوزه گردشگری استان جزو اولویت‌های کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد تلاش‌ها و کمک‌های قابل‌توجهی برای رشد حوزه گردشگری استان داشته است.

علیرضا جیلان به کمک‌های موثر کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای رفع مشکلات حوزه گردشگری استان اشاره و تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده در سه سال اخیر وضعیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بهبود پیدا کرد.

وی افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته توانست ۱۷ رتبه در شاخص‌های اختصاصی رشد یابد و مقام سوم مرمت در حوزه میراث‌فرهنگی کشور پس از استان‌های اصفهان و مرکزی را به خود اختصاص دهد.

جیلان چهارمحال و بختیاری را مستعد توسعه گردشگری آبی اعلام و تصریح کرد: تهیه و تدوین سند جامع گردشگری چهارمحال و بختیاری با کمک دانشگاه شهرکرد در حال انجام است.

عضو دفتر نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: گردشگری بزرگ‌ترین و مطلوب‌ترین مزیت چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

حسن‌علی جعفری افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تاکید کرد: ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری بسیار مهم و باعث تشویق سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری می‌شود.

وی گردشگری را محور توسعه چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: رفع مشکلات اجتماعی در تقویت سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری اثرگذار است.

عضو دفتر نماینده مردم شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با اولویت متقاضیان بومی و سپس غیریومی انجام شود.

فضل‌الله برزویی تصریح کرد: همکاری شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری مورد توجه جدی باشد.

عضو دفتر نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن و فرخ‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اجرایی شدن سند جامع گردشگری چهارمحال و بختیاری به رونق این بخش در استان کمک می‌کند.

حسینی پیوستن چهارمحال و بختیاری به محور گردشگری پرشیا را ضروری اعلام و تاکید کرد: این اقدام باعث رونق گردشگری در بخش‌های مختلف، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی منجر می‌شود.

وی یادآور شد: تقویت جذب گردشگران خارجی باعث رونق و تحول در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

عضو دفتر نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چهارمحال و بختیاری پتانسیل‌های قابل‌توجهی در حوزه گردشگری دارد.

عباس کیخایی تصریح کرد: توسعه گردشگری در چهارمحال و بختیاری باید با نگاه بلند استانی انجام شود.

وی اظهار داشت: تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان و بیش‌از یک میلیون نفر جمعیت افزون‌بر ۸۰۰ جاذبه گردشگری دارد.

پنجم مهرماه به‌عنوان روز جهانی گردشگری و پنجم تا ۱۱ مهرماه به‌عنوان هفته گردشگری نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha