گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: اهتمام به توسعه کشت‌ گلخانه‌ای برای مصرف بهینه منابع آب و خاک و نیز تامین امنیت غذایی پایدار از راهبردهای اساسی جهاد کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود بزی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از ۲ واحد گلخانه‌ای تولید سبزی و صیفی در شهرستان‌های آزادشهر و گنبدکاووس به خبرنگاران بیان کرد: با کمبود منابع آبی در کشور و استان گلستان چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نداریم.

وی افزود: کمبود منابع آبی در گلستان از یک سو و شرایط اقلیمی مناسب آن برای کشت‌های گلخانه‌ای فرصت خوبی برای توسعه این نوع کشت‌ها فراهم کرده است.

بزی ادامه داد: در کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر مصرف بهینه آب و خاک، تولید محصول و ایجاد اشتغال در این کشت‌ها حداقل تا پنج برابر افزایش می‌یابد.

سرپرست مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی گلستان همچنین افزود: در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، صیانت و حفظ کاربری اراضی برای تامین امنیت غذایی جامعه مورد تاکید است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس هم در حاشیه بازدید از گلخانه تولید سبزی و صیفی ۱۷ هزار متر مربعی «مهناز نوربخش» گفت: این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۰ فعالیت رسمی خود را با دریافت ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در ۲ مرحله و نیز سرمایه آورده متقاضی آغاز کرد و اکنون ۲۴ نفر به صورت ثابت و روزمرد در آن مشغول فعالیت هستند.

عبدالملک آرخی افزود: در گنبدکاووس ۱۳.۵ هکتار گلخانه فعال وجود دارد که ۹.۵ هکتار آن سبزی و صیفی و بقیه در زمینه گیاهان دارویی و گل‌های زینتی مشغول تولید هستند.

وی از در دست احداث بودن ۵.۵ هکتار گلخانه در گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: سه هکتار از این واحدهای در دست احداث بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

آرخی، هزینه احداث هر مترمربع گلخانه را حدود ۳۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: تولید خیار و گوجه فرنگی در هر مترمربع کشت گلخانه در گنبدکاووس به ترتیب ۲۰ و ۲۵ کیلوگرم در فصل است که چندین برابر کشت‌های زمینی است.

همچنین واحد گلخانه هفت هزار متر مربعی «محمود رضایی» در آزادشهر هم که فعالیت رسمی خود را در زمینه تولید سبزی و صیفی از اواخر سال گذشته آغاز کرده برای ۲۰ نفر به صورت ثابت و روزمزد فرصت شغلی ایجاد کرده است.

۲ شهرستان گنبدکاووس و آزادشهر واقع درشرق استان گلستان به ترتیب ۱۶۰ و ۲۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارند.