روند توسعه گلخانه‌ها در گلستان روبه‌رشد است
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به روند روبه‌رشد توسعه زیرساخت‌های تولید به خصوص احداث گلخانه در این استان با استفاده از ظرفیت‌های بومی گفت: گلستان در جایگاه سوم توسعه گلخانه‌های کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمد برزعلی روز دوشنبه در نشست تخصصی مشترک گلخانه‌های کوچک مقیاس آزادشهر و رامیان با تاکید بر اهمیت ارتقای افزایش بهره‌وری در مصرف آب به واسطه کمبود منابع آبی با هدف حفظ ذخایر منابع زیرزمینی، اظهارکرد: ساخت، ارتقا و بهبود فعالیت‌های گلخانه‌ای در نوک پیکان سازمان جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از منابع آبی است.

وی با اشاره به ورود کمیته امداد گلستان در حوزه احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس ویژه مددجویان تحت پوشش این نهاد، گفت: در گلخانه‌های کوچک مقیاس اگر در یک محصول برنامه ریزی نشود در فروش محصولات به مشکل برخواهیم خورد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اهمیت بازرگانی در این نوع از فعالیت‌ها، افزود: لازم است برای رسیدن به درآمد قابل قبول در حوزه گلخانه‌های کوچک مقیاس متقاضیان زیر نظر این سازمان به تولید محصولاتی بپردازند که حداقل در منطقه تازه خوری شود و بازارهای مشخص را در این حوزه در سطح کشور به دست آورند.

برزعلی پیشنهاد کرد بازرگانان و تجار منطقه به کمک تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ها در واحدهای کوچک مقیاس بیایند و سازمان جهاد کشاورزی هم در صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات همکاری لازم را دارد.

روند توسعه گلخانه‌ها در گلستان روبه‌رشد است

معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این نشست گفت: نهضت توسعه گلخانه‌ها از سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاری دولت به صورت پررنگ مورد توجه قرار گرفته و در این استان هم گام‌های خوبی برداشته شده است.

نویدرضا فرهانی نبود دانش و تجربه گلخانه‌داری را از مهمترین نگرانی‌های فعالیت در این حوزه دانست و افزود: در گلخانه‌سازی مشکلی برای تامین زمین و یا پرداخت اعتبارات وجود ندارد اما دانش کافی برای گلخانه‌داری کم است.

وی ادامه داد: در کشور رشته‌ای به نام کارشناس گلخانه نداریم و هیچ دانشگاهی این رشته را تدریس نمی‌کند و دانش‌آموختگان رشته‌های باغبانی و زراعت با آزمون و تجربه در این عرصه فعالیت دارند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در گلخانه‌های کوچک مقیاس افراد متقاضی باید از دانش اولیه در این رابطه بهره مند باشند.

فرهانی افزود: در زمین‌های ۳۰۰ متری می‌توان در سطح ۲۰۰ متر گلخانه‌های کوچک مقایس را با دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی احداث کرد.

وی گفت: تاکنون ۲۷۱ مجوز برای ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس در استان گلستان صادر شده که ۵۷ مورد از آنها به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایرنا، گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، اراضی مستعد در نوارهای شمالی و جنوبی، وجود مرکز تحقیقات باغبانی در استان و قابل دسترس بودن نتایج تحقیقات از سوی محققان و کارشناسان پهنه برای بهره برداران منطقه، ظرفیت بی نظیر برای تحول در حوزه باغبانی دارد که تاکنون ۳۹ هزار و ۴۰۲ هکتار باغ در این خطه احداث شده که ۳۱ هزار و۳۲۴ هکتار آن بارور است.

به اعتقاد کارشناسان شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق خشکی و دریا، بهره‌مندی از خط ریلی بین المللی و اتصال به راه آهن شمال به جنوب از دیگر مزایای استان گلستان است که فرصت خوبی برای صادرات بخشی از محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد به صورت غیرمستقیم در هر هکتار، ارزش افزوده بالا به دلیل تولید بیشتر و ثبات قیمتی آن در بازار و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره روی آن از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای در گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha