شهرکرد- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هفت نفر از فعالان حوزه فرش این استان در قالب دومین آیین ملی تجلیل مشاهیر و نام‌آوران فرش کشور تحت عنوان نام‌آوران استان تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، فضل الله رحمتی روز دوشنبه در این خصوص افزود: فاطمه زمانی شورابی در رسته بافت، افسانه قانی و غلامرضا زیلابی در حوزه پژوهش و تحقیقات، عارف و علی محمودیان و پرویز داودیان‌پور در حوزه طراحی و ایرج حیدریان در حوزه تولید و تجارت از چهارمحال و بختیاری به عنوان نام آور انتخاب و معرفی شدند.

وی گفت:هم اکنون ۳۵ هزار بافنده فرش چهارمحال و بختیاری سالانه ۱۴۰ هزار مترمربع فرش می بافند که از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نفر زیر چتر پوششی بیمه هستند.

به گزارش ایرنا، فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۱۳۹۶ لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

بیشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی‌های چالشتر، شهرکرد و قهفرخ (فرخ‎شهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین تشکیل می‌دهد.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع، انتخاب رنگ، ثبات گیاهی گرم رنگ‌ها، پرز بلند، دقت در بافت و قیمت مناسب در جهان از دیگر ویژگی‌های فرش چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

فرش دستباف دارای پیشینه‌ای به اندازه سکونت‌نشینی انسان‌ها است و بخشی از این فرش در فرهنگ و تمدن ایرانی جا دارد و انسان با رنگ و شکل طبیعت بی‌جان را به خانه خویش برده است.

قالی ایرانی دارای منحصر به فردترین و اصیل‌ترین نقشه‌ها است که به صورت ذهنی بافته می‌شود و رنگ و طرح و نقشه این نوع هنر زمینی، در تمدن قالی بافی بی نظیر بوده است.

برخی اظهارات می‌گوید: پیشتر بافندگان فرش، قانون خود را داشتند برای اینکه یک نقشه را روی تار و پود پیاده کنند، در بافت شهری از روش ˈدو پودˈ یا ˈلول بافˈ در سبک‌های فارسی‌باف و ترکی‌باف استفاده می‌کردند.

بافت‌های فرش ایرانی شامل بافت هونه‌جان، شهرضا، ترکمن، ترکمن(قوم تکه)، رفسنجان و راور، چالشتر، فردانبه، ملایر و بافت خراسان(نیشابور، بجنورد) بوده است.

فرش چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوع ˈبافت نقشˈ و ˈچالشتریˈ با گل‌های ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قاب‌های ترکیبی و خشتی‌های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است.

فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

در تمدن فرش‌بافی ایران، زنان درگذشته برای بافت فرش، آداب ویژه‌ای داشتند و آیین گره زنی نوعروسان، رسمی بود که هر نوعروس تازه وارد به خانه، آن را افتخار خود می‌دانست.در این آیین، نوعروسان با ذکر آیه و حدیث، گره‌ای بر تار و پود دارقالی می‌انداختند، یعنی عضوی از خانواده هنر هویت بخش به فرهنگ ایران زمین شده‌اند.

برخی طرح‌های به جا مانده قالی چهارمحال و بختیاری از دوران صفویه، الهام گرفته از طبیعت و حیوانات است.

قالی این استان در طرح های خشتی، لچک ترنج، شکارگاهی، کف ساده، سرو و کاج، حقه ای، قابی و گل مینا بود، که امروزه گل خشتی آن شهرتی جهانی دارد.

ویژگی‌ها فرش بخشی از مناطق چهارمحال و بختیاری در تعداد گره‌های آن است که هیچ فرش دیگری این تعداد گره ندارد و فرش بارده دارای ۸۰۰گره در ۱۰۰گره در هر دریف است که این ویژگی منحصر به فرد قالی است.