به گزارش خبرنگار ایرنا، گرمای هوا در میان انبوهی از مسافران در اتوبوسهای بسیار شلوغ پایتخت نفس همه را بریده گویا نفس کشیدن در این مکان همانند بسیاری از فعالیتهای روزانه به وقفه افتاده است، حاضران در این وسایل نقلیه با این نفسها چنان گرمایی را نصیب همدیگر میکنند که بدترین شکل آن عصبانیت و خشم است.
زمانی که ما انسانها گرمای هوا را احساس میکنیم ناخودآگاه به سطحی از خشم و عصبانیت میرسیم اما بدترین حالت آن زمان است که در یک محیط بسیار کوچک مانند اتوبوس، گاهی در سربالاییهای خیابان ولیعصر در سختترین شرایط، مسافران چنان به هم چسیبدهاند که مجبورند هم گرمای هوا و هم نفس همدیگر را تحمل کنند و شرایط بسیاری سختی را باید در چنین لحظاتی تحمل و تجربه کرد.
در چنین شرایطی که هوای گرم اَمان همه را بریده حتی برخی از رانندگان هنگام بیان این جمله که چرا کولر خاموش است با پاسخی همراه با اوج عصبانیت، مسافر را از بیان دوباره این حرف منصرف میکنند، ناگفته نماند که در بسیاری از خیابانهای پایتخت رانندگان تمایلی برای استفاده از کولر ندارند اما گاهی برخی رانندگان که برای خود و دیگران ارزش قایل هستند در ساعات اوج گرما کولرها را روشن میکنند.
تردد سه هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به اینکه اکنون سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را بر عهده دارند، گفت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است.
مهدی علیزاده پیشتر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوگان بخش عمومی تعلق دارد از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه بدلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمیگیرند.
مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشتر درباره استفاده از کولر در اتوبوسها گفته است: همه اتوبوسها بررسی و اگر کولر آنها خراب باشد تعمیر میشود ولی با این وجود اتوبوسهایی که با کولر خریداری شده به خصوص دوکابینها، تاکید بر استفاده از کولر برای مسافران است.
رانندگان و مسافران همه کلافه
ناگفته نماند که برخی رانندگان استفاده نکردن از کولر را برای خود بسیار طاقتفرساتر میدانند زیرا آنها مجبور به رانندگی از ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول روز هستند اما مسافران فقط چندین دقیقه در اتوبوس حضور دارند، این وضعیت خاموش بودن کولر در کوتاهترین زمان ممکن بخاطر تعداد زیاد مسافران برای هیچ یک از این گروهها قابل تحمل نیست در همین راستا باید رانندگان را در صورت خرابی کولر ملزم به تعمیر آن کرد.
حجم زیادی از مسافران که در یک اتوبوس در خطوط شلوغ پایتخت از میدان آزادی تا تهرانپارس و خط میدان راهآهن تا پارک وی حضور دارند بطور یقین مشکلات جدی برای همدیگر ایجاد خواهند کرد اما بهترین راهکار این است که حداقل رانندگان اتوبوس بتوانند با تعیر کولر خودروی خود مشکلات را به کمترین حد ممکن برسانند.
با توجه به اینکه برخی از افراد مسیرهای طولانی از جنوب به شمال یا برعکس برای رسیدن به محل کار یا منزل را با این وسایل نقلیه عمومی طی میکنند بنابراین نیاز به استفاده از فضای مطلوب همراه با کولر در داخل اتوبوسهای سطح پایتخت دارند زیرا در بیشتر اوقات جایی برای نشستن ندارند و طولانی مدت سرپا ماندن و تحمل هوای نامطبوع برای مسافران غیرقابل تحمل است.
تاکسی و اتوبوسهای پایتخت ملزم به استفاده از کولر هستند
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران استفاده از کولر در ناوگان حمل و نقل عمومی را الزامی دانست و به شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده تخلف به سامانه ۱۳۷ شکایت کنند.
سیدجعفر تشکری هاشمی گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و پیشبینی گرما برای تهران استفاده از کولر در ناوگان حمل و نقل عمومی یک امر طبیعی است و رانندگان موظف هستند تا سیستمهای سرمایشی را در مترو، اتوبوس و برخی از تاکسیها برای مسافران روشن کنند.
وی با اشاره به گرمای هوای تهران و لزوم استفاده از سیستمهای سرمایشی در ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: به دلیل فرسوده بودن عمده تاکسیها چندان امیدوار نیستیم که آنها بتوانند از کولر استفاده کنند البته آن دسته از تاکسیهایی که فرسوده نیستند هم به دلیل آنکه عمدتا از جمله خودروهای ضعیف داخلی هستند شاید قابلیت استفاده از کولر در فصل تابستان را نداشته باشند.
تشکری هاشمی ادامه داد: خودروهای دوگانهسوز که از گاز استفاده میکنند هم به طور معمول با مشکلات فنی در خصوص استفاده از کولر مواجه هستند اما از همه رانندگان میخواهیم در فصل گرما حتما با مسافران همکاری داشته و تا جایی که میتوانند کولر خودروی خود را روشن کنند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره فعالیت کولر اتوبوس و مترو تاکید کرد: در حوزه اتوبوسرانی و مترو داستان متفاوت است و رانندگان موظف هستند تا سیستمهای سرمایشی را روشن کنند.
به گفته وی، شورای شهر بودجه مناسبی را برای تعمیر و نگهداری اعم از شرکت بهرهبرداری مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار شهرداری قرار داده است، بنابراین رانندگان و شرکت واحد اتوبوسرانی باید تاکنون همه نقصهای سیستمهای سرمایشی خود را رفع میکردند و اگر نقصی هم باقی مانده باشد باید در کوتاهترین زمان ممکن به فوریت رفع شود تا دیگر بهانهای برای روشن نکردن کولر وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: اگر اتوبوسهای شرکت واحد یا اتوبوسهای شرکت خصوصی و همین طور قطارهای مترو در زمان گرمای هوا سیستم سرمایشی خود را روشن نکنند، شهروندان باید این موضوع را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند تا پیگیری شود.
تشکری هاشمی تاکید کرد: شورای شهر این گزارشها را دریافت میکند و به شکایت شهروندان در این حوزه رسیدگی خواهد کرد تا شاهد مشکلاتی در بخش مربوط به استفاده از کولر در وسایل نقلیه عمومی پایتخت در تابستان نباشیم.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت
تردد روزانه سه میلیون اتوبوس در پایتخت با حجم بالای جابجایی مسافران این موضوع را میطلبد که مسوولان و متولیان امر به موضوعات مهمی همچون وجود اتوبوسها با تجهیزات کامل در سطح شهر توجه داشته باشند تا مسافران و رانندگان به واسطه نبود امکانات کلافه نشوند.
اگر چه بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران تردد دارد اما حدود ۲ هزار اتوبوس فرسوده هم در پایتخت داریم که لازمه رفع مشکلات این حوزه، توسعه، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است همانگونه که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران گفت: امید داریم در سال جاری و تا سال ۱۴۰۴، پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شود.
مهدی علیزاده افزود: سال گذشته قرارداد تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که ۲ هزار مورد بر اساس استاندارد و معیارهای روز دنیاست و ۵۰۰ مورد آن هم برقی است که تا پایان سال تحویل شرکت واحد داده میشود.
وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز توسط شرکت چینی ساخته میشود تا در مجموع تعداد اتوبوسهای جدید تهران به پنج هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۴ برسد، برای رفاه عمومی شهروندان تهرانی و سرویسدهی مناسب باید هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم لذا با اضافه شدن اتوبوسهای نو، اتوبوسهای فرسوده از خطوط خارج میشوند.