مراغه- ایرنا- رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم به کاهش بارندگی در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ و افزایش دمای بی‌سابقه نسبت به آمار بلندمدت در نیمه دوم سال گذشته اشاره، و بیان کرد: به برکت اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها و به‌کارگیری دانش فنی و بارش‌های خوب بهاره، برداشت بیش از ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گندم از این عرصه‌ها قابل پیش‌بینی است.

«مظفر روستایی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کاربرد کودهای پایه در زمان کاشت، رعایت عوامل به‌زراعی از قبیل تراکم بهینه، تاریخ کاشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، استفاده از ارقام جدید و بذر اصلاح شده و مبارزه با آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز جزو عوامل مؤثر در افزایش تولید گندم دیم است.

دیمکاران در مدیریت کاشت بیشترین دقت را داشته باشند

«روستایی» تغییر زمان مصرف کود اوره از بهار به پاییز (موقع کشت و با جاگذاری کود زیر بذر) را یکی از عوامل مهم پایداری و افزایش تولید گندم در دیمزارها برشمرد.

وی ادامه داد: در صورت تأمین ۴۰۰ هزار تن کود اوره و ۲۵۰ هزار تن کود فسفاته (سوپر فسفات تریپل) برای مصرف پاییزه، همچنین تداوم اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، این مقدار تولید و پایداری آن در سال آینده نیز تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: معرفی ارقام پرمحصول، تاب‌آور و دارای دامنه مناسب از مقاومت به بیماری‌ها و افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید در دیمزارها از دیگر عوامل افزایش تولید گندم به شمار می‌رود.

«روستایی» اظهار کرد: برای افزایش تولید گندم دیم مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار مدیریت مناسب زمان کاشت برای به‌کارگیری دانش فنی است و اگر در زمان کاشت، توصیه‌های تحقیقاتی به‌خوبی به‌کار گرفته شود، امکان تولید محصول اقتصادی برای بهره‌بردار تحت هر شرایطی فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش فنی و بسته‌های زراعی برای سناریوهای مختلف (خشکسالی، شرایط نرمال و ترسالی) تهیه شده است و کشاورزان در مدیریت کاشت باید بیشترین دقت را داشته باشند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور استفاده از ۸۰ کیلوگرم کود اوره و ۵۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل، تاریخ کشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، تراکم بذر مطلوب، رقم مناسب و پرمحصول و تاب‌آور و بذر اصلاح شده را از عوامل موثر در مدیریت کاشت گندم عنوان کرد.

«روستایی»، ایجاد مزارع تحقیقی، ترویجی و توسعه‌ای، پایگاه‌های نوآور را در جهت ارائه آخرین یافته‌های دانش فنی در مزارع کشاورزان و آشنایی بهره‌برداری و کارشناسان بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و بر توسعه دانش فنی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم برای پایداری تولید تاکید کرد.

به گزارش ایرنا طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها با مشارکت سازمان‌های جهاد کشاورزی ۲۵ استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۵۴ شهرستان در حال اجراست.

اجرای این طرح بر اساس نتایج سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ موجب شد تا عملکرد تولید محصولاتی چون گندم، نخود، جو، عدس، گیاهان علوفه‌ای و روغنی در دیم‌زارهای کشور ۳۶ درصد افزایش یابد.

گفتنی است بر اساس پیش‌بینی مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی، ۱۳.۵ میلیون تن گندم طی سال زراعی جاری در کشور تولید می‌شود و بر همین اساس حدود نیمی از گندم تولیدی کشور به عرصه‌های دیم اختصاص دارد.