طرح جهش تولید در دیم‌زارهای ۲۵۴ شهرستان در حال اجراست

مراغه- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها در چهارمین سال اجرا قرار دارد، بیان کرد: این طرح ملی با مشارکت سازمان‌های جهاد کشاورزی ۲۵ استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۵۴ شهرستان در حال اجراست. 

«مظفر روستایی» روز پنج‌شنبه در حاشیه آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم که با حضور معاونان زراعت سازمان‌های جهاد کشاورزی استانهای مختلف کشور در مراغه در حال برگزاری است، به خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی در سال زراعی جاری پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بوده که شامل غلات(گندم و جو)، گیاهان علوفه‌ای، حبوبات(نخود و عدس)، گیاهان دارویی و گیاهان روغنی است.

وی اضافه کرد: از اهداف اجرای این طرح ملی، توسعه کشت گیاهان تناوبی در اراضی آیش به شمار می‌رود تا با ایجاد تناوب زراعی بهینه، به افزایش و پایداری تولید منجر شود و این هدف تا حدود زیادی تحقق یافته است.

«روستایی» اظهار کرد: رعایت اصول حفاظتی یکی دیگر از اهداف طرح جهش تولید در دیم‌زارهاست و تغییر زمان کشت محصولات بهاره همچون نخود از بهار به پاییز به دلیل تغییرات اقلیمی نیز در این طرح دنبال می‌شود.

به گفته وی حفظ برخی از بقایا، کشت مستقیم به خصوص عمود بر شیب نیز از دیگر اهداف مهم طرح است که در نهایت به افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید و توسعه دانش فنی و اثربخشی آن به منظور دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم منجر می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: بر اساس نتایجی که در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به دست آمد، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها ۳۶ درصد در عملکرد تولید محصولاتی چون گندم، نخود، جو، عدس، گیاهان علوفه‌ای و روغنی افزایش یافته است.

«روستایی» با بیان اینکه میانگین عملکرد گندم هزار و ۴۵۲ کیلوگرم بوده که ۴۹ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت، افزود: در محصول جو هم هزار و ۲۰۱ کیلوگرم میانگین عملکرد ثبت شد که ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین عملکرد نخود با ۶۶۴ کیلوگرم حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و این میانگین در عدس ۴۵۹ کیلوگرم بوده که ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: میانگین عملکرد طرح جهش تولید در محصول گلرنگ ۵۵۶ کیلوگرم به ثبت رسید که حدود ۵۰ درصد افزایش دارد و در گیاهان علوفه‌ای هم با ۱۸ درصد افزایش به ۲ هزار و ۲۸۳ کیلوگرم رسید.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: این میزان افزایش عملکرد نشان‌دهنده این واقعیت است که به‌کارگیری و اثربخشی یافته‌های تحقیقاتی این موسسه حتی در سال‌های سخت نیز به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود.

«روستایی» اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌های این موسسه در راستای پشتیبانی فنی از طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها، تولید پایه‌های بذری محصولات زراعی است که در سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ تن پایه‌های پرورشی یک، دو و سه محصولات مختلف تولید شد.

به گفته وی آموزش کارشناسان و بهره‌برداران و برگزاری روز مزرعه و کارگاه‌های آموزشی در سطح استان‌های مختلف از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار در طرح جهش تولید است.

وی این را هم بیان کرد که دستورالعمل‌های فنی به منظور پشتیبانی و به‌کارگیری یافته‌های تحقیقاتی جدید هرساله پس از به‌روزرسانی در اختیاز مسئولان اجرایی طرح قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha