گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار گنبدکاووس از فرسوده و قدیمی‌بودن ۵۰ درصد فضاهای آموزشی این شهرستان خبر داد و باتاکید برضرورت تلاش مضاعف مدیران استانی و ملی برای جبران عقب ماندگی‌های این بخش، گفت: قرار است اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دولت امسال چهار مدرسه ۶ کلاسه را در شهر و روستاهای گنبدکاووس تحویل آموزش و پرورش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دهرویه روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس افزود: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌ها و منابع اعتباری استانی و ملی برای نوسازی مدارس این شهرستان از ظرفیت نیکوکاران و تشکل‌های مردم نهاد هم می‌توان با تبیین صحیح نیازهای این بخش و اعتماد سازی، استفاده کرد.

وی، استفاده از فضاهای مناسب برخی ادارات و نهادهای گنبدکاووس برای جبران کمبود فضاهای آموزشی را از دیگر راهکارها ذکر کرد و بیان کرد: برای رفع کمبود نیروی انسانی هم باید با برنامه‌ریزی صحیح و درصورت امکان از ظرفیت معاونین مدارس استفاده کرد.

دهرویه ادامه داد: به سبب اهمیت نظام تعلیم و تربیت، همه ادارات و نهادها باید به این نهاد برای رفع کمبودها کمک کنند ضمن اینکه در توزیع اعتبارات، مدیران گنبدکاووس باید سهم اعتباری این شهرستان را متناسب با جمعیت، وسعت و دیگر شاخص‌ها از مدیران استانی مطالبه کنند.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی هم دراین جلسه گفت: برخی پروژه‌های آموزشی این شهرستان برای تکمیل و بهره‌برداری به پنج تا ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.

عبدالحکیم آق‌آرکاکلی افزود: گنبدکاووس از حیث وسعت و جمعیت به ترتیب بزرگترین و دومین شهرستان گلستان است و حداقل باید ۲۵ درصد منابع و امکانات استانی و ملی به آن اختصاص یابد اما در عمل چنین نیست.

وی بابیان اینکه گنبدکاووس در بخش‌های مختلف دچار عقب ماندگی‌های زیرساختی است ادامه داد: حوزه تعلیم و تربیت در گنبدکاووس باوجود ظرفیت خوب و مستعد نیروی انسانی در این شهرستان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس هم در این جلسه با اشاره به برخی کمبودهای فضای آموزشی و نیروی انسانی گفت: چهار مدرسه ۶ کلاسه در روستاهای «بی بی شیروان، چکرعطا بهلکه و سلطانعلی» و شهر گنبدکاووس که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و قرار است تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح شوند.

محمد غنی‌پور افزود: علاوه بر این، گنبدکاووس ۲۱ پروژه آموزشی خیرساز هر کدام با ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تعهد مالی نیکوکار انجام شده و برای تکمیل آن به هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی نیاز است.

وی به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گنبدکاووس هم اشاره کرد و گفت: برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴ -۱۴۰۳) در مجموع ۳۳۰ معلم کمبود داریم که برنامه‌ریزی برای رفع آن در دستور کار قرار دارد.

غنی‌پور اضافه کرد: در راستای عدالت آموزشی از سال تحصیل جدید، ساعت تدریس معلمان و دبیرانی که در مدارس خاص (شاهد، هیات آمنایی و نمونه) مشغول تدریس هستند را کاهش و از این ظرفیت در مدارس عادی و روستایی استفاده خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۹۰ هزار نفر دانش آموز هستند.