به گزارش خبرنگار ایرنا، مناظر و چشم اندازهای طبیعی و جذاب محیط های برون شهری بویژه مسیرهای منتهی به روستاهای مازندران باعث شده تا این مناطق در نوک پیکان توجه سرمایه گذاران و مجریان طرح های خدماتی شود تا با ایجاد فضاهای پذیرایی به دور از هیاهوی شهرها اما برخوردار از چشم انداز زیبا و طبیعی محیط مفرح و جذاب برای پذیرایی از مهمانان جشن های عروسی و دیگر مراسم شاد ایجاد کنند.
روند رو به رشد ایجاد این نوع سالن ها باعث تردد بیشتر خودروها و افراد در جاده های روستایی شده است در حالیکه با افزایش تردد و رعایت نکردن نکات ایمنی در حریم راه ها موجب وقوع حوادث جاده ای منجر به مصدومیت و فوت افراد در این راه ها شده است.
بیش از ۱۰ هزار کیلومتر طول راه های استان مازندران شامل آزادراه، بزرگراه، راه های اصلی، فرعی و روستایی است که کمی بیشتر از هفت هزار کیلومتر از آن را راه های روستایی تشکیل می دهد.
در این میان همسو با رشد فزاینده زیرساخت های خدماتی در راه های روستایی مازندران برای ارائه خدمات قشری فراتر از تعداد جمعیت روستاییان ساکن در منطقه، زیرساخت های ارتباطی نمی تواند جوابگو این حجم از تردد باشد.
غالب راههای روستایی مازندران سابقه ایجاد آنها به چند دهه قبل بر می گردد؛ که متناسب با جمعیت پایین منطقه است. این راهها غالبا با ویژگی های خاص خودشان همراه هستند یعنی مسیرهایی باریک و کم عرض که تردد تنها ۲ ماشین در دو لاین امکانپذیر است و یا اینکه مسیرها فاقد علائم رانندگی لازم است.
همین موارد باعث شده تا در این هجوم ساخت و ساز مجموعه های خدماتی، راههای روستایی نتواند آن امنیت لازم را برخوردار باشند و بروز تصادفات رانندگی جرحی و گاها منجر به فوت در این مسیرها را شاهد باشیم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران در گزارش اخیرش در خصوص وضعیت مرگ و میر براثر حوادث رانندگی به موضوع تصادف رانندگی در راه های روستایی و برون شهری اشاره کرد که با وجود کاهش کلی میزان مرگ و میر براثر تصادفات رانندگی در سه ماهه نخست امسال اما در تصادفات راههای روستایی با افزایش چهار درصدی مواجه هستیم.
علی عباسی اعلام کرد: طی سه ماه نخست امسال ۱۴۲ نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشت و براساس آمارها، ۱۱۸ نفر از تلفات تصادفات سه ماهه امسال را مردان و بقیه را نیز زنان تشکیل دادهاند.
وی ادامه داد : شهرستانهای دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی بهترتیب بابل با ۲۴، آمل با ۱۹، قائمشهر و سیمرغ با ۱۷ فوتی و این در حالی است که در شهرستانهای گلوگاه و رامسر فوتی گزارش نشده است.
عباسی یادآور شد: از ۱۴۲ کشته تصادفات سه ماهه، ۱۱۵ نفر در حوادث برون شهری و راه روستایی (با افزایش چهار درصدی) و ۲۷ نفر در حوادث درون شهری، (با کاهش ۴۷ درصدی) گزارش شده است.
وی ادامه داد: سه هزار و ۲۹۳نفر طی سه ماهه اول امسال بهدلیل مصدومیت ناشی از تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردهاند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را نشان میدهد.
به استناد تبصره ۴ ماده ۶ قانون ایمنی راه ها هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه راه ها با ورود نیروهای راهداری و انتظامی جلوگیری و تخریب می شود.
به دلیل عدم رعایت قوانین و چهارچوب ها از سوی مردم و سرمایه گذاران، ساخت و سازهایی بدون انجام مراحل دریافت مجوز و استعلام های لازم انجام شد.
اما غالبا به دلیل کمبود نیروهای راهداری فعالیت نظارتی کاهش و تخلفات در ساخت و ساز نیز افزایش یافت ...
براساس قانون هر گونه ساخت و ساز در حریم و حاشیه راه ها از جمله راه های روستایی منوط به اخذ استعلام از دستگاه های مختلفی است.
اما در این میان با وجود پاسخ منفی اداره کل راهداری برای برخی ساخت وسازها از جمله مجموعه و سالن های پذیرایی در حاشیه راه های روستایی اما این کار انجام می شود و دستگاه های خدمات رسان نیزخدمات رسانی از قبیل آب، برق، گاز و غیره را انجام می دهند.
براساس قوانین دستگاه های خدمات رسان نباید به ساخت وسازهای غیر مجاز خدماتدهی بکنند تا جلوی این کارها گرفته شود.
مازندران بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی است.