سید مرتضی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کلنگ ساخت این طرح به طول ۴۵ کیلومتر در سالهای ابتدایی دهه ۱۳۹۰ به زمین زده شد اما برخی موانع اداری و کمبود مالی باعث شد تا برای مدتی این طرح راکد باقی بماند.
وی ادامه داد : با تزریق اعتبار مورد نیاز این طرح از سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شده و در حال حاضر کارگاه های ساخت طرح در مسیر مستقر است.
مجری آزادراه قائمشهر به ساری این آزادراه یکی از بزرگترین طرح های راهسازی و عمرانی در حال ساخت در مازندران برشمرد و توضیح داد: اعتبار مورد نیاز برای خرید اراضی بمنظور آزادسازی مسیر سه همت برآورد شده است.
وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح راهسازی مازندران چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۱۵ درصد است.
حسینی گفت: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به مازندران و بازدید از مراحل اجرای این آزادراه تقاضای تامین مالی از طریق مشارکت بانک ملی ایران مطرح شد که در این زمینه وزیر مربوطه نسبت به این موضوع مساعدت کرد.
کلنگ احداث آزادراه قائمشهر به ساری در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ به زمین زده شد و روند رکود تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شد.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.
بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح می باشند.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶ محور اصلی مازندران است که این استان را به استانهای تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.
آزادراه ۴۵ کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته به شمار می رود.
نظر شما