قزوین - ایرنا - کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: حمایت از مادران شیرده با افزایش مدت زمان شیردهی و سلامت مادر و کودک همراه است و از این رو فراهم کردن امکان این موضوع در محیط کار یک ضرورت اساسی است.

رقیه خداداد بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فراهم کردن امکان شیردهی در محیط کار مزایایی برای کارفرما و جامعه از جمله، غیبت کمتر و بهره وری بیشتر دارد و بنابراین مادران شیرده در تمام مدت مرخصی زایمان، باید تغذیه کودک را با شیر خود به طور مکرر رعایت کنند و پس از بازگشت به کار، دفعات شیردهی را در زمان عصر، شب و هنگام تعطیلات افزایش دهند.

وی ادامه داد: تشویق و حمایت به مادران دارای فرزند شیرخوار و جلب حمایت اطرافیان و نزدیکان وی به ویژه همسر، سبب موفقیت مادر برای ادامه شیردهی، توجه بیشتر به سلامت خود و شیرخوار و تطبیق با شرایط جدید زندگی می‌شود.

خدادادبیگی خاطرنشان کرد: کم خوابی و بیدار شدن مکرر در شب، مراقبت از سایر فرزندان، خانه‌داری و همسرداری از جمله مسایلی هستند که مادر با آن روبرو است و شروع به کار و احساس مسوولیت شغل خارج از منزل، به مادر دارای کودک شیرخوار فشار اضافی وارد می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: مادران شاغل، شیر خود را از قبل دوشیده و برای تغذیه فرزند خود در اختیار فرد مراقب کننده از کودک قرار دهد تا کودک بتواند با این شیر تغذیه کند.

وی اضافه کرد: همچنین تخلیه مرتب سینه‌ها به تهیه‌ شیر برای تغذیه‌ بعدی شیرخوار، افزایش تولید شیر، تسکین و راحتی سینه کمک خواهد کرد.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه مادر تغذیه تکمیلی کودک را نباید زودتر از موعد شروع کند، خاطرنشان کرد: مادر شیرده باید غذا و مایعات کافی مصرف کند و هر نوبت که به نوزاد یا شیرخوار خود شیر می دهد یک لیوان مایعات از جمله شیر، آب میوه یا آب نوشیدنی مصرف کند تا دچار کم آبی بدن نشود.