یاسوج - ایرنا -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش خستگی ناپذیر نیروهای عملیاتی ستاد بحران و جوامع محلی شبانه روز گذشته تاکنون پنج فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان کنترل یا مهار شده است.

سعید جاویدبخت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع نقاطی مانند در نزدیکی روستای گنبد بردی شهرستان بهمئی،کوه پات شهرستان کهگیلویه، پریکدان،محمودآباد و آبگرمک در شهرستان بویراحمد کنترل یا مهار شده است.

وی بیان کرد: برای کنترل و مهار آتش سوزی های یاد شده بخشداران، محیط بانان محیط زیست، نیروهای مردمی، کوهنوردان و ستاد بحران بحران شهرستان های یاد شده همکاری کرده اند.

جاویدبخت تاکید کرد: از ساعت هفت بامداد روز چهارشنبه بیست و چهارم مرداد ماه، آتش سوزی در نزدیکی روستای گنبد بردی شهرستان بهمئی گزارش شد که نیروهای منابع طبیعی به همراهی بخشداران منطقه، نیروهای محیط زیست، مردمی، کوهنوردان، شورای اداری شهرستان و ... وارد عمل شدند.

وی خاطرنشان کرد:همچنین به علت شرایط کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه محل وقوع آتش سوزی، هلی بورن نیروها توسط یک فروند بالگرد انجام شد.

وی افزود: این آتش سوزی هم اکنون تحت کنترل است و نیروهای امدادگر جهت پایش برای پایش در منطقه حضور دارند.

جاویدبخت ابراز کرد: در شهرستان کهگیلویه و منطقه کوه پات نیز یک فقره آتش‌سوزی گزارش شد که با حضور نیروهای منابع طبیعی و همکاری محیط‌زیست، دهیاران و شوراهای روستاهای منطقه و مردم، این آتش سوزی نیز مهار شده و در حال پایش و خنک سازی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: در سطح شهرستان بویراحمد نیز از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه در منطقه محمودآباد یاسوج آتش‌سوزی رخ داد که با حضور به‌موقع نیروها مهار شد.

وی بیان کرد:عصر روز گذشته در منطقه پریکدان بویراحمد وقوع یک مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی گزارش شد که امدادگران در عرصه حضور یافته و تا اکنون در حال مهار و پایش آتش‌سوزی هستند.

جاوید بخت تاکید کرد:میزان مساحت آسیب دیده از این آتش سوزی ها پس از بررسی های کارشناسی اعلام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه علت بیشتر آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان انسانی است از گردشگران و جوامع محلی خواست مراقبت میراث طبیعی استان باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.