اصفهان-ایرنا-مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون اصفهانی ها ۴۵ روز هوای ناسالم ناشی از فعال شدن کانون های فرسایش بادی و انتشار گرد و خاک را سپری کردند.

منصور شیشه فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از اراضی حاصلخیز اصفهان بدلیل خشکی چاه ها و نبود آب در رودخانه زاینده رود کشت نشدند که این مساله در افزایش گرد و خاک موثر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشک بودن ۹۸ درصد تالاب گاوخونی نیز پدیده گرد و خاک و انتشار ریزگردهای سمی در هوای اصفهان را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان، بیابانی است که بیش از یک میلیون و ۵۰۹ هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در این مناطق شناسایی شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: لازم است اعتبارات ملی از سوی سازمان منابع طبیعی و برنامه و بودجه برای کنترل کانون های فرسایش بادی استان در یک میلیون هکتار اراضی اولویت دار اختصاص پیدا کند.

شیشه فروش افزود: مدیریت پدیده گرد و خاک در اصفهان در گرو اجرای تعهدات وزارت نیرو برای تأمین حقابه های تالاب گاوخونی و کشاورزان همچنین احیای زاینده رود و برقراری جریان دائمی در آن است.

وی افزود: وزارت نیرو باید برداشت های غیر مجاز آب در بالادست حوضه زاینده رود و بارگذاری های خارج از مصوبات شورای عالی آب را مدیریت کند و به فرایند تکمیل طرح های تأمین آب اصفهان شتاب ببخشد.

وی ادامه داد: شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان و برخی از شهرهای استان امسال بطور مستمر بدنبال پدیده گرد و خاک در وضعیت ناسالم یا بسیار ناسالم قرار گرفت.

شیشه فروش گفت: بدنبال افزایش غلظت آلاینده های هوا و کاهش میدان دید ناشی از افزایش گرد و خاک تاکنون چندین بار از سوی هواشناسی هشدارهای مختلف صادر شده است.

به گفته وی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک به بخش‌های مختلف استان وارد می شود.

سال گذشته نیز گرد و خاک در فصل تابستان، هوای اصفهان را ۵۳ روز در وضعیت ناسالم قرار داد.

به گزارش ایرنا، هواشناسی اصفهان برای وزش باد شدید و فعال شدن دوباره کانون های گرد و خاک‌ از عصر شنبه تا اواخر دوشنبه در برخی مناطق استان هشدار زرد صادر کرده است.

اصفهان در سال‌های اخیر با چالش کم‌آبی، خیزش گرد و خاک و خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مواجه است و در تابستان بدنبال وزش باد و فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی با افزایش آلودگی هوا مواجه است.

به گفته کارشناسان، کانون های فعال گرد و غبار بیشتر در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان مستقر است اما در سال‌های اخیر با توجه به خشک شدن بستر زاینده‌رود، ذرات خاک این رودخانه نیز نسبت به وزش باد حساستر شده‌اند.

برچسب‌ها