تربت‌ حیدریه - ایرنا - طرح ملی فاضلاب تربت‌حیدریه، برخلاف برخی طرح‌های ملی که به علت کمبود اعتبار، نیمه‌تمام رها می‌شوند با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش ایرنا، طرح ملی فاضلاب تربت‌حیدریه از جمله طرح‌های کلانی است که عملیات اجرایی آن در شهریور ۱۳۹۷ با حضور معاون اول رییس جمهور وقت آغاز شد و قرارداد آن به امضای مدیرعامل آبفای خراسان رضوی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی رسید و عملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.

هر چند این طرح ابتدا با هدف جمع‌آوری فاضلاب شهری کلید خورد، اما طرح در همین هدف خُرد خلاصه نشد، بلکه در مراحل بعدی، تامین آب مصرفی بخش صنعتی و کشاورزی منطقه تربت‌ حیدریه و نقاط همجوار آن نیز در دستور کار قرار گرفت.

به ۷۰ درصد تعهد خود عمل کردیم

مدیر طرح‌های آبی شرکت مجری طرح ملی فاضلاب تربت‌حیدریه (توس‌مسیر) گفت: از مجموع ۱۰۰ کیلومتر تعهد این شرکت برای انجام این طرح ۷۰ درصد با حدود هفت هزار انشعاب انجام شده‌ است.

نوید مشتاقی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: طول عملیات ۳۵۰ کیلومتر است که قبل از انعقاد قرارداد، ۲۵۰ کیلومتر آن توسط شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه انجام شده‌ بود.

وی با بیان اینکه این میزان فعالیت معادل حدود هفت هزار انشعاب خانگی است، گفت: برای تحقق آن تاکنون سه هزار میلیارد ریال سرمایه تنها در بخش فاضلاب شهری هزینه شده‌ است.

مشتاقی، ظرفیت تصفیه‌خانه مرتبط با طرح فاضلاب تربت حیدریه را ۱۳ هزار مترمکعب در شبانه روز اعلام کرد و افزود: قرار است ظرفیت آن در طرح نهایی به ۲۵ هزار مترمکعب در شبانه روز ارتقا یابد.

فاضلاب برای توس‌مسیر عمل به انجام مسوولیت اجتماعی است

به گزارش ایرنا، پیش‌تر علیرضا عباسی، مدیرعامل شرکت آبفای تربت‌حیدریه اعلام کرده بود: براساس تفاهمنامه بین شرکت توس‌مسیر و مجتمع فولاد رُخ تربت‌حیدریه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ پساب تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر تحویل این مجتمع فولاد خواهد شد که به تازگی شنیده شد فعالیت مجتمع در حال ساخت، متوقف شده‌ است.

مشاور مسوولیت اجتماعی شرکت توس مسیر در خصوص مشکل پیش آمده، گفت: اگر فولاد رُخ به تعهدات خود عمل نکند، تا حدی می‌توانیم هزینه‌های خود را از منابع دیگر تامین کنیم.

محمدتقی هاشمی افزود: در عین حال مردم و مسوولان نباید این نکته را فراموش کنند که انعقاد قرارداد طرح ملی فاضلاب تنها در راستای انجام مسوولیت اجتماعی این شرکت است، به عبارت دقیق‌تر سود شرکت از زمانی که طرح فاضلاب به طور کامل به اتمام برسد و از محل فروش پساب تصفیه‌خانه تامین خواهد شد لذا هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌است.

هاشمی افزود: ایجاد کارگاه خیاطی برای بانوان سرپرست خانوار و ایجاد چند فضای ورزشی به توصیه مسوولان محلی، از دیگر فعالیت‌های عام‌المنفعه و در راستای تحقق مسوولیت‌های اجتماعی بوده که تاکنون شرکت توس مسیر انجام داده‌است.

آبفا به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مدت زمان قرارداد را ۲۹ سال اعلام کرد و گفت: چهار سال از این مدت طول فعالیت اجرایی و ۲۵ سال نیز مدت بهره‌برداری طرح است.

علیرضا عباسی با بیان اینکه تکمیل طرح ملی فاضلاب تربت‌ حیدریه جزو برنامه‌های جدی دولت بوده و محدود به دولت خاصی نیست، افزود: با توسعه شبکه، اکنون آمار انشعابات فاضلاب در این شهر به ۶۵ هزار انشعاب رسیده است.

وی تاکید کرد: ما به عنوان شرکت آب و فاضلاب وظیفه داریم میزان تعهدات و تاخیرات را بررسی کنیم و میزان خسارت احتمالی به صورت دقیق محاسبه خواهد شد.

عباسی گفت: مدیریت منابع آب، ارتقای سلامت و بهداشت عمومی، بازچرخانی و استفاده از پساب، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط طبیعی، دفع بهداشتی فاضلاب، ارتقای مدیریت عرضه و تقاضا و تنوع بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب، تامین نیاز آبی حوزه کشاورزی و صنعت، بخشی از اهداف و چشم‌انداز طرح ملی فاضلاب تربت‌ حیدریه به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ عمرانی خراسان رضوی است.

وی اضافه کرد: ۶۲۰ تا ۷۵۰ لیتر آب شُرب در ثانیه در حوزه شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه، که پنج شهر و ۱۲۴ روستای تربت‌حیدریه را در جنوب خراسان رضوی زیر پوشش دارد، مورد نیاز است.

عباسی افزود: با در نظر گرفتن میانگین مصرف ۷۰۰ لیتر در ثانیه، در این شهر حدود ۲۰۰ لیتر فاضلاب در ثانیه تولید می‌شود که بعد از تصفیه، برای مصارف صنعتی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه گفت: سرمایه‌گذار در حوزه فاضلاب دغدغه فروش پساب تصفیه‌خانه را داشت که تیرماه سال ۴۰۱ قرارداد شرکت سرمایه‌گذار با فولاد رُخ منعقد شد و اکنون از مجموع ۱۰۰ کیلومتر خط فاضلاب، تنها ۴۰ کیلومتر مانده که تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

عباسی ادامه داد: بوی نامطبوع و به تبع آن ناخرسندی ساکنان مناطق پایین‌دست شهر از دیگر مشکلات تصفیه‌خانه شماره یک بود که با راه‌اندازی سامانه تغلیظ لجن توسط یک شرکت بومی دانش‌بنیان، لجن تبدیل به کیک و کود کشاورزی شده و اکنون وارد بازار فروش شده‌ است.

میانگین مصرف آب در تربت حیدریه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا گفت: میزان مصرف روزانه آب با توجه به نیاز مردم در هر فصل تغییر می کند و به طور میانگین ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب در تربت حیدریه استفاده می‌شود و در فصل سرد سال میزان مصرف آب در تربت‌حیدریه به ۴۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش می‌یابد و در اوج مصرف نیز از ۷۵۰ لیتر بر ثانیه فراتر می‌رود.

عباسی ادامه داد: اکنون طرح‌هایی در این شهر در دست اجرا است تا بتوان آب مورد نیاز مردم را بهتر تامین کرد.

وی هزینه تمام شده تولید هر مترمکعب آب را ۵۷ هزار ریال عنوان کرد و افزود: هر مترمکعب آب با بهای ۴۰ هزار ریال به دست مشترکان خانگی رسانده می شود و مبلغ ۱۷ هزار ریال باقی مانده نیز یارانه‌ است.

به گزارش ایرنا، با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، آبفای این منطقه به ۶۸ هزار و ۳۷۸ مشترک شهری و ۳۰ هزار و ۶۴۵ مشترک روستایی خدمات ارایه می‌دهد و آب مورد نیاز شرکت آبفای تربت‌ حیدریه با کمک ۵۶ منبع تامین آب در شهر و ۵۲ منبع آب روستایی امکان‌پذیر شده‌است.

اکنون با ۴۷۳ کیلومتر طول خطوط انتقال، هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۶۴ هزار مترمکعب مخزن، آبرسانی به پنج شهر و ۱۲۴ روستای این منطقه که به گفته مسوولان این حوزه، منابع آبی آن به مرز "هشدار" رسیده، خدمت رسانی در حال انجام است.

تلاش های خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ مسوولان شرکت فولاد رُخ تربت‌حیدریه در این خصوص به سرانجام نرسید.