تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

دزفول-ایرنا- رییس نهضت سوادآموزی دزفول گفت: نرخ باسوادی در شهرستان دزفول در سال گذشته ۹۵.۶ درصد بوده که امسال به ۹۶.۶ درصد رسیده است.

رضوان نوری مادر روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جمعیت کل افراد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال شهرستان دزفول ۲۹۹ هزار و ۶۶۵ نفر است که ۲۸۷ هزار و ۸۷۷ نفر از آنها باسواد هستند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲, یکهزار و ۶۹۰ نفر در دزفول باسواد شدند، افزود: تعداد افراد باسواد و بی‌سواد دزفول در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۶۸ نفر است.

رییس نهضت سوادآموزی دزفول با اشاره به اقدامات انجام شده در سال جاری گفت: امسال ۱۸۳ نفر در دوره یک سوادآموزی، ۴۳۵ نفر در دوره انتقال و ۲۶۴ نفر در دوره تحکیم در دزفول ثبت نام کردند وبیشترین فراوانی سوادآموزی در این شهرستان در سن ۲۵ تا ۴۰ سال است.

وی ادامه داد: ۷۰ تا ۷۵ درصد افرادی که در دوره‌های سوادآموزی دزفول شرکت می‌کنند، زنان و دختران هستند و فاصله بالایی بین باسوادی زنان و مردان وجود داشته که تلاش شده است این میزان کاهش یابد.

نوری مادر تصریح کرد: مشکلات معیشتی، فرهنگی و اقتصادی زیادی در مناطق عشایری وجود دارد که مشکلاتی در حوزه سوادآموزی ایجاد کرده است.

وی به امضای تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری دستگاه‌های دولتی با سوادآموزی دزفول اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) دزفول برای شناسایی و زیرپوشش بردن مددجویان امضا و مقرر شد هر مددجویی که یک دوره سوادآموزی را با موفقیت سپری کند از جایزه نقدی سه میلیون ریالی و بسته معیشتی بهره‌مند شود ضمن اینکه هزینه ایاب و ذهاب سوادآموزان نیز پرداخت می‌شود.

رییس نهضت سوادآموزی دزفول به راه‌اندازی مرکز یادگیری سوادآموزی در زندان این شهرستان اشاره کرد و گفت: مهارت‌های اصلی زندگی، شهروندی، اجتماعی و حرفه‌ای در این مرکز آموزش داده می‌شود که با استقبال خوبی همراه بوده به طوری که استان خوزستان در جذب مددجویان زندان رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

وی به امضای تفاهم‌نامه همکاری با نظام وظیفه، جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی دزفول اشاره و بیان کرد: برای آموزش یارانه از دانش‌آموزان هنرستان‌ها به عنوان خیر آموزشی استفاده و آموزش یارانه به بانوان بزرگسال ارایه شد.

نوری مادر ادامه داد: طرح خواندن با خانواده، آموزش نماز، مهارت قالی بافی، بافندگی و کپوبافی در راستای ایجاد اشتغال برای سوادآموزان در دزفول اجرا شد.

وی با اشاره به دغدغه‌های سوادآموزی در این شهرستان گفت: نهضت سوادآموزی به تنهایی نمی‌تواند در راستای سوادآموزی گام بردارد و همه دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، کمیته امداد، نظام وظیفه و بهزیستی نیز باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.