۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۲۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85296337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمتر از چهار درصد جمعیت دزفول از نعمت سواد بی‌بهره هستند

دزفول-ایرنا- رییس نهضت سوادآموزی دزفول با اشاره به آمار بی سوادی در این شهرستان گفت: کمتر از چهار درصد از جمعیت شهرستان دزفول بی‌سواد هستند که باید با همکاری سایر نهادها نسبت به ریشه کنی بی‌سوادی آنها اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، رضوان نوری مادر عصر یکشنبه در نشست شورای اسلامی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود: ۲۹۸ هزار و ۲۵۹ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان دزفول وجود دارد که از این تعداد، ۲۸۵ هزار و ۲۳۶ نفر باسواد و ۱۳ هزار و ۹۸۶ نفر از آنها بی سواد هستند.
وی افزود: سال ۱۴۰۰، طبق اطلاعات مرکز آمار ایران ۹۵.۶ درصد مردم دزفول باسواد بودند.
رییس نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول ادامه داد: کل جمعیت دزفول در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال، ۶۵ هزار و ۹۵۹ نفر است که از این تعداد ۶۴ هزار و ۷۴۱ نفر باسواد و یکهزار و ۲۱۸ نفر بی سواد هستند.
وی افزود: طبق این آمار ۹۸.۲ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۲۰ ساله دزفول باسواد است.
نوری مادر ادامه داد: درصد باسوادی در گروه سنی ۶ تا ۹ ساله، ۹۸.۱ درصد بوده است.
وی افزود: حدود چهار درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله دزفول بی سواد هستند.
رییس نهضت سوادآموزی دزفول تاکید کرد: دستگاه های دولتی باید عزم راسخی برای ریشه کنی بیسوادی داشته باشند چرا که ریشه کنی بیسوادی فقط با تلاش یک ارگان محقق نمی شود.
وی ادامه داد: طی توافقی که با سازمان نظام وظیفه انجام شد مقرر شد هر فردی که می خواهد معاف شود به نهضت سواد آموزی ارجاع شود تا در صورتی که از سواد محروم بود نسبت به باسوادی آنها اقدام شود.
نوری مادر به ثبت نام روزانه بین چهار تا پنج نفر در نهضت سوادآموزی از حوزه نظام وظیفه اشاره کرد و افزود: ۲هزار و ۴۳ نفر از اولیای دانش آموزان را پالایش و افرادی که بی سواد بودند جذب نهضت کردیم.
وی ادامه داد: یکهزار و ۹۴۸ نفر از کشاورزان بهره بردار بی سواد دزفول معرفی شدند که توانستیم برخی از آنها را تحت پوشش نهضت سوادآموزی ببریم؛ اگر تمام ادارات از جمله بهزیستی و کمیته امداد، افراد تحت پوشش را معرفی کنند می توان آنها را جذب کرد.

رییس نهضت سوادآموزی اظهارکرد: انتظار می‌رود دهیاران در مناطق خدمت خود از طریق بهورزان بهداشت افراد بی‌سواد را معرفی کنند.
وی بر ضرورت راستی آزمایی آمار نهصت سواد آموزی تاکید کرد و افزود: طی بازدید وزارت آموزش و پرورش، تنها شهرستان خوزستان که در بازدیدهای انجام شده توبیخ نشد دزفول بود چرا که همه فعالیت ها با صداقت و به صورت جهادی انجام می‌شود.
نوری مادر گفت: نیروهای سواد آموزی بدون پرداخت حقوق و هزینه رفت و آمد در راستای باسوادی تلاش می‌کنند که قابل تجلیل است.
وی افزود: از شوراها و دهیاری ها انتظار می رود فضای لازم را برای سوادآموزی در اختیار نیروها قرار دهند.
مدیر آموزش وپرورش دزفول نیز گفت: برای ریشه کنی بیسوادی در دزفول، با اقدام جهادی ۶۵۰ نفر بازمانده از تحصیل توسط گروه های جهادی جذب شدند و تعداد افراد بازمانده از تحصیل به صفر رسید.
امیر ظاهرطحان افزود: عواملی مانند کرونا موجب رویش دوباره در بی سوادی و افراد بازمانده از تحصیل می‌شود که توانستیم در دزفول آن را به ویژه در مقطع ابتدایی مهار کنیم.
وی ادامه داد: برخی خانواده های روستایی به علت نداشتن توانایی مالی امکان تحصیل ندارندکه در بازدیدهای انجام شده تعدادی از افراد بازمانده از تحصیل را با حمایت های مالی جذب کردیم.
مدیر آموزش و پرورش دزفول تاکید کرد: شوراها و دهیاران باید بر افراد تحت پوشش نظارت مستمر و دقیق داشته باشند و یاریگر آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی باشند.

شهرستان دزفول حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha