بجنورد- ایرنا- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: نتایج آزمایشگاهی طرح تحقیقاتی علف‌کش‌های زیستی که برای نخستین بار در کشور اجرا شده است مثبت و به مرحله تجاری سازی رسید.

حسین ادیم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نتایج این طرح تحقیقاتی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با مشارکت پژوهشگاه بیوتکنولوژی انجام شد و نتیجه طرح مثبت و مراحل آزمایشگاهی به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی ۲ نفر محقق در حوزه گیاهپزشکی به مدت سه سال فعالیت تحقیقاتی داشتند و خوشبختانه نتایج این طرح تحقیقاتی امید بخش بود و تلاش می شود با تجاری سازی محصول نهایی در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون در جهان چندین علف کش زیستی تجاری شده وجود دارد که بسیاری از آنها در حال توسعه و ثبت هستند و در میان کشورها برزیل یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آفت کش های زیستی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بحث علف کش های زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است و علف کش ها شیمیایی نیز علاوه بر آسیب به محیط زیست باعث وجود باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی خواهد شد اما محققان این حوزه در سطح کشور تاکنون به این موضوع نپرداخته بودند.

ادیم ادامه داد: طرح تحقیقاتی علف کش‌های زیستی در اولویت کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه بخش نیز بوده است.

وی با بیان اینکه تولید پایدار غذا چالش بخش کشاورزی محسوب می شود افزود: این طرح تحقیقاتی از این لحاظ دارای اهمیت است که ابزاری سازگار با محیط زیست برای کنترل علف‌های هرز محسوب و برای امنیت غذایی مهم می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: اضافه کرد: علف‌کش‌های زیستی عوامل کنترل بیولوژیکی هستند که برای کنترل بیولوژیکی علف‌های هرز به کار می روند و برخلاف علف‌کش‌های شیمیایی، علف‌کش‌های زیستی با محیط‌زیست‌ سازگاری بیشتری دارند زیرا سم کمتری داشته و سریع‌تر تخریب می‌شوند که تأثیر آن‌ها بر اکوسیستم‌ها را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: سال های اخیر توسعه روش های جایگزین کنترل علف های هرز برای کمک به کاهش اتکا به استفاده از علف کش های شیمیایی به عنوان یک راهبرد مهم مطرح شده است و بررسی ها نشان می دهد علف‌کش‌های زیستی مزایای بسیاری در مقایسه با علف‌کش‌های شیمیایی دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.