۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۴۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85067338
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم‌ خراسان شمالی درگیر علف هرز است

بجنورد-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۳۰ هزار هکتار مزارع گندم‌ استان در معرض خطر آفت علف هرز قرار دارد که سم پاشی به موقع تنها راه نجات این مزارع است.

محمد رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان؛ علف های هرز به طور معمول ۲۵ درصد به سطح کشتزارهای گندم خسارت وارد می کند که در نهایت ضرر بزرگی به بخش تولید به شمار می رود.

وی تصریح کرد: علف های هرز در استفاده از آب، رطوبت خاک، نور و غذا با گیاه رقابت می کند و به دلیل سازگاری در رقابت نیز برنده خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طبق یک برآورد اگر کشاورزان با علف های هرز مبارزه شیمیایی داشته باشند با افزایش عملکرد محصول جبران هزینه ها نیز خواهد شد و علاوه بر آن سود بیشتری نیز کسب می کنند.

رضایی گفت: کشاورزان در راستای مبارزه جدی باید چند نمونه از علف های هرز مزرعه خود را به همراه داشته باشند و سموم مورد نیاز را با توجه به نوع علف ها خریداری و استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمستان امسال بارندگی کم بوده است و همچنین سرما زدگی نیز داشته ایم که این امر موجب ضیعف بودن گندم خواهد شد که اینک در رقابت با علف هرز نیز مواجه است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی مهم ترین معضل و مشکل گندمزار ها را وجود علف های هرز عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه سن گندم خسارت زا است اما به طور متوسط بین پنج تا ۱۰ درصد به عملکرد خسارت وارد می کند.

روش های مبارزه با علف های هرز گندم

راه های توصیه شده برای مبارزه با علف های هرز مزارع گندم، رعایت تناوب زراعی، شخم، یخ آب زمستانه، استفاده از بذرهای بوجاری شده و استفاده از سموم علف‌کش است.

علف های هرز با تغذیه از مواد غذایی و آب مزرعه و نیز جذب نور خورشید در رشد متعادل محصول خلل ایجاد می کنند و در سه مرحله قبل از کاشت، بعد از کاشت و در هنگام جوانه زدن محصول تعادل رشد محصول را برهم می زنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha