۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85593618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشاورزان خراسان‌شمالی نگران تامین کود کشت پاییزه نباشند

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: هشت هزار و ۵۰۰ تن انواع کود پایه برای کشت پاییزه در استان ذخیره سازی شد و کشاورزان در خصوص تامین نهاده ها نگرانی نداشته باشند.

محسن نظام دوست روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان چهار هزار تن کوداوره، ۲ هزار تن فسفاته و ۲ هزار و ۵۰۰ تن کود پتاسه است.

وی افزود: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته ۲۵ هزار تن انواع کود برای تقویت زمین های زراعی و باغی استفاده کردند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی از تحویل کود پاییزه به کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال نیز در فصل کشت همین حدود انواع کود استفاده شود.

وی افزود: اکنون ۱۵ هزار تن کود اوره در پتروشیمی سهمیه این شرکت خدمات حمایتی است که به مرور دریافت خواهد شد.

نظام دوست گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همیشه در تلاش است تا هیچگونه کمبودی در خصوص توزیع کودهای شیمیایی در استان وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف کود در استان اوره است، خاطرنشان کرد: کشاورزان خراسان شمالی در سال های اخیر نسبت به مصرف کود پتاسه و فسفاته نیز استقبال خوبی داشتند.

نظام دوست بر استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش منابع‌ آبی از کشاورزان می خواهیم که کمتر از کود اوره استفاده کنند و کودهای پتاسه را در سبد کودی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازته، فسفاته و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha