شهرکرد – ایرنا – دومین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری در بخش ناغان شهرستان کیار که به عنوان قطب تولید انگور شناخته می‌شود و آیین شکرگزاری برداشت محصول انگور از تاکستان‌های این استان روز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمحال و بختیاری نزدیک به پنج هزار هکتار تاکستان دارد که سالانه ۶۵ هزار تن انگور از این تاکستان‌ها برداشت می‌شود و بیش از ۱۰ درصد از باغداران این استان در تاکستان‌ها مشغول به کار هستند.

رقم غالب محصول انگور چهارمحال و بختیاری رقم عسکری است که مصرف تازه‌خوری دارد و از نیمه دوم شهریور تا نیمه مهرماه برداشت می‌شود.

دیر رس بودن ، سرمازدگی همه ساله و قدیمی بودن برخی از باغ‌های انگور از جمله مشکلات این محصول کشاورزی درچهارمحال و بختیاری است.

حمایت از بخش کشاورزی مهمترین راهبرد برنامه هفتم توسعه

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت بر بحث بهینه‌سازی، مصرف آب و کنترل منابع آبی، حمایت از بخش تولید، ارائه ۸۵ درصد تسهیلات و کمک دولت به آبیاری قطره‌ای و نوین از جمله راهبردهای برنامه هفتم توسعه است.

حمید رضا عزیری با تاکید بر اهمیت توجه به آبخوان‌داری و آبخیزداری افزود: حفظ منابع پایدار آب برای تامین آب پایدار برای کشاورزان و مکلف کردن دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم از دیگر راهبردهای برنامه هفتم توسعه است.

وی با تاکید بر بحث زنجیره ارزش و بهره‌وری و بهره‌برداری بیشتر از محصولات کشاورزی اضافه کرد: توسعه بخش‌های صنعتی به ویژه صنایع تبدیلی و کمک به سرمایه‌گذاران از دیگر اولویت‌های برنامه هفتم توسعه به شمار می‌رود.

جشنواره انگور؛ جشنواره‌ای برای شکرگذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره انگور در واقع جشن شکرگزاری و معرفی این مزیت مهم کشاورزی استان است.

کاظم منزوی افزود: با توجه به قابلیت‌های کشاورزی مختلف موجود در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری سعی می‌شود براساس مزیت هر شهرستان جشنواره‌های طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: جشنواره انگور در شهرستان کیار به عنوان قطب تولید انگور و فرآورده‌های مختلف این محصول طراحی شده که موجب ایجاد نشاط، تقویت فرهنگ تولید و کارآفرینی می‌شود.

انگور مهمترین میوه در ایران

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس نیز گفت: ۲۸۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور تاکستان است و سالانه بیش از سه میلیون تن انگور از آن‌ها برداشت و روانه بازار می‌شود.

بیژن کاووسی افزود: بیشترین مساحت زیر کشت انگور کشور معادل ۵۰ هزار هکتار در استان فارس است.

وی اظهار داشت: بعد از سیب و پرتقال انگور مهمترین میوه در ایران به شمار می‌رود و در بخش کشمش و مویز رقیب آمریکا و ترکیه است.

کاووسی ادامه داد: ایران در تولید انگور رتبه ۹ دنیا را دارد اما در صادرات به دلیل مشکلات به باغی و برخی از ارقام کمتر از یک درصد صادرات دنیا را به خود اختصاص داده است.

این محقق محصول انگور گفت: هرچند رقم انگور عسکری به عنوان بهترین رقم خوراکی و محلی به شمار می‌رود اما به هیچ عنوان برای صادرات خوب نیست.

به گفته کاووسی، اقتصاد و معیشت مردم چهارمحال و بختیاری برپایه کشاورزی و بر محوریت انگور است براین اساس هدف از احداث یک تاکستان تولید پایدار اقتصادی و درآمد زایی به شمار می‌رود.

تناسب نداشتن روش‌های سنتی برای تولید اقتصادی

وی ادامه داد: تولید اقتصادی انگور با روش‌های سنتی میسر نیست و برای تولید مفید و اقتصادی استفاده از روش‌های علمی با انتقال گام به گام، دانش محور و دانش بنیان دانش ضروری است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس با اشاره به تغییر اقلیم، خشکسالی و افزایش دما در تابستان گفت: ضعف انتخاب محل کاشت، رقم انگور، ضعف دانش، کوچک بودن باغ‌های انگور، میسر نبودن وارد کردن مکانیزاسیون به باغ، سرمازدگی زمستانه و بهاره و بیماری‌های قارچی از جمله چالش‌های پرورش انگور است که با مدیریت دانش بنیان باید برطرف شود.

این محقق انگور با اشاره به اینکه باغبانی و باغداری یک رشته تخصصی است برضرورت شناسنامه‌دار کردن باغ، ثبت نهاده‌ها، سرشاخه کاری با پیوند ارقام مناسب و مقاوم، انجام تورهای ترویجی به استان‌های انگورخیز، تولید در محیط‌های کنترل شده و توانمندسازی باغداران تاک‌دار دیم تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

تغییر ارقام انگور؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در چهارمحال و بختیاری

توسعه باغ‌های انگور دیم مهمترین رویکرد جهادکشاورزی در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به جهت‌گیری‌های متفاوت استان در بخش باغ‌های انگور گفت: با توجه به ضرورت و با هدف بهره‌وری بیشتر و بهتر سرشاخه کاری و توسعه باغ‌های انگور دیم و همچنین تغییر ارقام انگور و استفاده از رقم‌های تجاری از مهمترین برنامه‌های این سازمان است.

حسین برزگر افزود: تنوع محصولات تولیدی از انگور مانند شیره، کشمش و آب میوه موجب‌شده انگور به عنوان محصولی که در تمام طول سال وجود داشته باشد تبدیل شود.

وی بر ضرورت اصلاح رقم‌های انگور و توسعه باغ‌های داربستی و تبدیل آن به یک باور عمومی در بین باغداران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد.

برزگر از میزبانی بخش ناغان برای برگزاری دومین جشنواره استانی و مردمی انگور تقدیر کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های مردمی و تقویت ارتباط آن‌ها با قوم بختیاری و احیای آیین‌های سنتی این استان از هدف‌گذاری‌های این جشنواره‌ها است.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.