رکورد برداشت انگور در چهارمحال و بختیاری ۷۰ تن در هکتار است

شهرکرد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کیفیت محصولات باغی استان گفت: میانگین برداشت انگور در تاکستان‌های این استان ۱۲.۵ تُن در هر هکتار است و در شهرستان کیار به‌ویژه شهر گهرو رکورد برداشت انگور تا ۷۰ تُن در هکتار وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم شیرانی روز دوشنبه در نخستین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری به‌میزبانی گهرو در شهرستان کیار تاکید کرد: هم‌اکنون چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تاکستان در استان وجود دارد که رقم قالب در این تاکستان‌ها انگور عسگری است.

شیرانی به برداشت انگور در تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری از دهه سوم شهریورماه تا اواخر مهرماه هر سال اشاره و تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده امسال افزون‌بر ۵۰ هزار تُن انگور از تاکستان‌های استان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: بیشتر انگور تولیدی در تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری تازه‌خوری و قسمتی به استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

رکورد برداشت انگور در چهارمحال و بختیاری ۷۰ تن در هکتار است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تبدیل بخشی از انگور تولیدی در تاکستان‌ها به کشمش و شیره اظهار داشت: سالانه ۱۰ هزار تُن از انگورهای این استان در کارخانه کنسانتره گهرو شهرستان کیار مصرف می‌شود.

وی تازه‌خوری انگور را یکی از مشکلات عمده در تولید این محصول دانست و گفت: سرشاخه‌کاری، اصلاح و احیای باغ‌های انگور به‌منظور تولید رقم‌های بازارپسند و زودبارده‌تر در دستور کار این سازمان قرار دارد.

شیرانی تاکید کرد: کشت رقم‌های دیم انگور در زمین‌های شیب‌دار چهارمحال و بختیاری با هدف افزایش تولید و محصول باکیفیت‌تر براساس ارقام اصلاحی در حال پیگیری و انجام است.

وی افزود: توسعه باغات انگور در مناطق گرم چهارمحال و بختیاری مانند شهرستان‌های اردل، لردگان، فلارد و خانمیرزا در دستور کار قرار دارد.

کیار رتبه نخست تولید انگور در چهارمحال و بختیاری را دارد

رکورد برداشت انگور در چهارمحال و بختیاری ۷۰ تن در هکتار است

مدیر جهادکشاورزی کیار نیز گفت: این شهرستان رتبه نخست تولید انگور در چهارمحال و بختیاری را دارد.

امرالله اسماعیلی به وجود یک‌هزار و ۷۵۰ هکتار تاکستان در شهرستان کیار برابر ۴۳ درصد تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: تولید ۶۰ درصد انگور استان در این شهرستان و به‌ویژه در شهر گهرو تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار خانوار شهر گهرو و روستاهای اطراف در باغ‌های انگور افزود: در هر هکتار تاکستان ۱۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: سالانه در روند تولید انگور در تاکستان‌های شهرستان کیار از مرحله هَرَس، باغ‌کَنی، داشت و برداشت ۱۲ هزار نفر روز درگیر فعالیت هستند.

رکورد برداشت انگور در چهارمحال و بختیاری ۷۰ تن در هکتار است

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

نخستین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری به‌میزبانی گهرو در شهرستان کیار همراه با نمایشگاه جانبی و فروش محصولات کشاورزی در شهر گهرو برگزار شد.

گهرو در ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha