زنجان ـ ایرنا - مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه اقدامات شایسته‌ای در حوزه وقف و موقوفات در استان انجام می‌شود، گفت: باید اقدامات جدی‌تری برای نهادینه سازی و معرفی فرهنگ وقف در جامعه و عمل به وقف نامه‌ها انجام شود.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حسن بیگدلی روز یکشنبه در نشست با مدیران و کارکنان اوقاف زنجان با بیان اینکه اسلام در بُعد اقتصادی به مدیریت جامعه توسط مردم تاکید دارد، تصریح کرد: یکی از موارد توصیه شده برای حل مشکلات اقتصادی در جوامع اسلامی پرداخت زکات بوده که محل هزینه کرد آن مشخص است.

وی گفت: مورد بعدی اموالی است که واقف به صورت داوطلبانه عواید آن را برای رشد و پیشرفت جامعه در زمینه اقتصادی و فرهنگی وقف می کند که عاقبت آن رسیدن به عدالت اجتماعی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه در وقف اموال از تملک بشر خارج و به تملک خداوند می رسد و ولی خدا بر روی زمین قدرت دخل و تصرف در اموال را دارد، گفت: پیامبر گرامی اسلام اولین واقف و حضرت علی (ع) دومین واقف در اسلام هستند که با حفر چاه و تبدیل مزرعه به نخلستان، درآمد آن را صرف مردم فقیر و نیازمند می کردند.

وی با یادآوری اینکه درآمد حاصل از موقوفات صرف مشکلات اقتصادی افراد گرفتار می شود، تصریح کرد: وقف در کنار آثار و برکاتی که در حوزه اقتصادی دارد در زمینه فرهنگی نیز می تواند زمینه ساز رشد فرهنگ اسلامی در جامعه باشد و این آثار را می توان در قالب کارهایی که در مساجد، بقاع متبرکه و فعالیت های ناشی از درآمد موقوفات است در جامعه مشاهده کرد.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان اینکه مهمترین جنبه و اساسی‌ترین بُعد در بحث وقف، نقش وقف در تکامل و توسعه ارزشهای الهی و معنوی است، افزود: توسعه معنوی جامعه بدین مفهوم است که جامعه در بعد الهی، دینی و ارزشهای معنوی خویش بیشتر از ابعاد مادی رشد می کند؛ از این رو اگر وقف را از دیدگاه انسانی و معنوی آن نگاه کنیم به معنی به خدمت گرفتن ارزشها و امکانات مادی آن به نفع ارزشهای معنوی است.

حجت الاسلام بیگدلی با یادآوری اینکه وقف حرکت و فرهنگ زیبایی است که از برکات اسلام در جامعه جاری شده است، گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان یکی از مراکز مهم فرهنگی و دینی در جامعه هستند که هراندازه توسعه پیدا کنند زمینه حضور بیشتر مردم در این مراکز و بهره مندی از برنامه های فرهنگی و معنوی فراهم می شود که در نهایت آثار مثبتی در جامعه برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: در بقعه قیدار نبی(ع) از محل درآمد موقوفات کارهای خوبی را شاهد هستیم و توسعه این مجموعه موجب شده است تا بقعه قیدار نبی به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود و از آثار آن نه تنها مردم استان بلکه گردشگران خارج استان نیز بهره مند شوند.

بیگدلی افزود:همچنین توسعه امامزاده سید ابراهیم(ع) نیز که در حال انجام است می تواند در ارتقای اعتقادات مردم و استفاده از برنامه های معنوی این مجموعه تاثیرگذار باشد.

وی با قدردانی از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و تاثیرگذاران این مجموعه در احیا و حفظ موقوفات در استان زنجان، گفت: در استان زنجان کارهای خوبی در زمینه موقوفات انجام شده ولی هنوز جای کار وجود دارد.

بیگدلی در خصوص زمینه همکاری اوقاف و امور خیریه با مجموعه سپاه استان زنجان نیز گفت: این دو مجموعه می توانند مکمل یکدیگر در برنامه های فرهنگی باشند.

وی گفت: سپاه یک جریان به سمت جلو است و از هر مجموعه ای که در این جریان همراه باشد استقبال می کند.

بیگدلی افزود: عمده فعالیت های سپاه در پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد انجام می شود و محل اجرای بسیاری از جلسات بصیرتی و یادواره‌های شهدا در مساجد است از این‌رو می توان با همکاری اوقاف و امور خیریه استان و استفاده از ظرفیت مساجد و هیات امنا برای اجرای برنامه های مشترک بهره گرفت.