بجنورد-ایرنا- معاون خدمات شهری شهردار بجنورد گفت: ۴۶۰ میلیارد ریال به تازگی در قالب اسناد خزانه و نقدی برای خرید دستگاه کارخانه کمپوست این شهر تخصیص یافت.

مجید شادکام روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: نبود دستگاه "وینتور برتر" از مهم ترین مشکلات اصلی چندین ساله این کارخانه بوده زیرا که در تهیه کود عالی مشکل وجود داشت و این خود باعث ایجاد بو و تعطیلی کارخانه شده است.

وی افزود: دستگاه قیمت بالایی دارد و در ایران تولید نمی شود، قرارداد ۱۰ ماهه جهت خرید دستگاه با یکی از شرکت های تولیدی خارج از کشور منعقد شده است.

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد اضافه کرد: بخشی دیگر از اعتبارات برای ساماندهی دستگاه زباله باباموسی در حال انجام است زیرا که بخشی از خاک این منطقه آهکی و امکان دسترسی به خاک فراهم نیست، خرید این دستگاه کمک بزرگی به حل این معضل خواهد کرد.

پیشنهاد ۱۰ هکتار زمین برای خروجی کارخانه کمپوست

وی ادامه داد: با خرید دستگاه، زباله باباموسی ساماندهی و تسطیح به خوبی انجام خواهد شد و ۳۰ درصد زباله تبدیل به کود، ۱۰ درصد بازیافت در سایت پردازش و الباقی دفن خواهد شد.

شادکام تاکید کرد: همچنین پیگیر زمین جهت خروجی کارخانه کمپوست و دفن زباله هایی که دیگر قابل بازیافت نیست با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی انجام شده و برای ۱۰ هکتار زمین پیشنهاد داده شده اما با پنج هکتار هم مرتفع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

اکنون روزانه ۱۳۰ تن تا ۱۴۰ تن زباله تولیدی شهروندان به صورت غیراصولی در کوه باباموسی در مناطق شمالی بجنورد دفن می شود.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.