بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع حادثه‌های طبیعی در نیمه نخست امسال ۳۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

محمدجواد تشکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حوادث طبیعی همچون جاری شدن سیل، تگرگ و توفان به بخش های زراعی، باغی و زیر ساخت های بخش های کشاورزی از جمله جاده بین مزارع، کانال های انتقال آب، تجهیزات و امکانات سامانه های آبیاری نوین خسارت وارد کرده است.

وی افزود: از مجموع خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان در سال جاری ۱۸ هزار میلیارد ریال مربوط به بخش باغی، ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به بخش زراعی، پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به کانال های آبیاری ،قنات ها و چاه ها و مابقی نیز مربوط به سایر بخش ها بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: حوادث طبیعی در نیمه نخست امسال در سطح یک هزار و ۹۵۴ هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار کشتزار ها خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت های حوادث طبیعی در سال جاری به ترتیب در شهرستان های شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان است گفت: بهار امسال به دلیل افزایش باران، جاری شدن سیل را به همراه داشت که بیشترین آسیب بخش کشاورزی از این ناحیه بوده است.

لزوم بیمه سپاری محصولات کشاورزی

تشکری بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها دانست و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود در بخش های زراعی، باغی و دامی را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی تصریح کرد: حدود ۷۳ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان بیمه است و باید این برنامه با اطلاع رسانی دقیق گسترش یابد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: میزان تعهد در بیمه های کشاورزی با مبلغ خسارت متفاوت است به همین دلیل این قشر کمتر از بیمه استقبال می کند اما در هر جایی که تعرفه ها واقعی تر بوده استقبال نیز مناسب است.

وی تصریح کرد: در مجموع در سطح کشور نیز تعهدات در بخش باغی پایین است اما در بحث محصولات اساسی از جمله گندم و کلزا که میزان تعهد تا حدودی با قیمت محصول متناسب شده است، کشاورزان نسبت به بیمه این محصولات بیشتر اقدام کرده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میزان تعهد بیمه محصولات کشاورزی نیاز به بازنگری دارد خاطرنشان کرد: باید سالانه با توجه به افزایش درآمدی محصولات میزان تعهد نیز بالا برود که این‌طور نبوده است.

تشکری گفت: اکنون سیاست دولت در راستای حمایت از محصولات مهم و استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی است که تلاش می شود تا پوشش بیمه ای در این محصولات نیز مناسب تر شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که فصل کشت پاییزه آغاز شده استاز کشاورزان می خواهیم که به بیمه نیز توجه کنند به دللی اینکه تنها محل کمک و حمایت از کشاورز از ناحیه بیمه انجام می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.